پیامبر گرامی اسلام در برابر درخواست فاطمه زهرا، برترین عبادت و بالاترین ذکر که از هزار ركعت نزد خدا محبوب‏تر است را به آن بزرگوار آموزش داد.


علامه مجلسی در فلسفه تشریع تسبیح فاطمه عَلَیهَا السَلام روایتی را از موالموحدین امیرالمؤمنین علی عَلَيْهِ‌الْسَّلام نقل می‌کند که آن بزرگوار فرمود:

لما رأیت ما أصاب فاطمةالزهراء من العناء فی خدمة البیت

(بر اساس تقسیم کاری که کرده بودیم، كار منزل به عهده زهرای اطهر قرار گرفت و من می‌دیدم در انجام امور خانه بسيار زحمت مي كشد و بسیار خسته می‌شود

و قد جاء سبی إلى النبی صلى اللَّه علیه و آله (أهدى بعض ملوك الأعاجم رقیقاً)

و این در حالی بود که خبردار شدم كه نزد رسول خدا خادمه‌هایی به عنوان اسیر یا هدایای پادشاهان وجود دارد

قلت لها: هلّا أتیت أباك تسألیه خادماً یكفیك مشقّة خدمة البیت؟ 

به او گفتم اگر نزد پدرتان برويد و از او خدمت كاری بخواهيد كه در كارهاي منزل به شما كمك كند، شايد از اين زحمت ها مقداري راحت شويد و قدرى از زحمت و رنج تو كاسته شود؟

فأتت النبی صلى اللَّه علیه و آله و إذا عنده جماعة، فانصرفت

زهرای اطهر بدین منظور خدمت رسول خدا رسید و چون حضور عده‌ای از اصحاب نزد آن بزرگوار را دید به خانه برگشت

و علم أبوها أنّها جاءت لأمر أهمها فغدا إلى دارها صباحاً، و سألها عمّا جاءت له

حضرت فهمید که نازدانه‌اش کار مهمی داشته، لذا صبح فردای آن روز به خانه ما آمد و درخواست او سؤال کرد

فاستحت أن تذكر له، فقلت له أنت تعلم ما تلاقیه فاطمة من القیام بشؤون البیت من الاستقاء والطحن والكنس. و قد أثر ذلك علیها

زهرای اطهر حیا کرد درخواست خود را بیان نماید و من به حضرت عرض کردم کارهای زیاد و سخت منزل، او را خسته می‌کند و به زحمت می‌اندازد

فقلت لها لو سألت أباك یخدمك من یكفیك مشقة ما أنت فیه من العمل

و من به او گفتم از شما خادمه‌ای درخواست کند تا قدرى از رنج و زحمتش كاسته شود

فقال رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله: أفلا أدلّك یا فاطمة على ما هو خیر لك من الخادم فی الدنیا؟

پس رسول گرامی اسلام فرمود آیا می‌خواهی به بهتر از خادمه تو را راهنمایی کنم؟

قالت: بلى یا رسول‏اللَّه، فعلمها هذا التسبیح المعروف عند النوم و بعد كلّ صلاةٍ

زهرای اطهر فرمود آری یا رسول الله و آن بزرگوار تسبیح معروف را به ایشان تعلیم داد تا هنگام خواب و بعد از هر نمازی آن را بخواند.

تكبّرین اللَّه بعد كلّ صلاةٍ أربعاً و ثلاثین تكبیرةً و تحمّدین اللَّه ثلاثاً و ثلاثین تحمیدةً و تسبّحین اللَّه ثلاثاً و ثلاثین تسبیحةً ثمّ تختمین ذلك بلا إله إلّا اللَّه

34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه الحمدلله و 33 مرتبه سبحان الله

و ذلك خیر لك من الّذی أردت و من الدنیا و ما فیها

این اذکار و این تسبیح از هرچه در دنیا وجود دارد برای تو بهتر است

فلزمت صلوات اللَّه علیها هذا التسبیح بعد كلّ صلاة، و نسب إلیها.

پس زهرای اطهر بر آن تسبیح مداومت کرد و آن تسبیح بنام آن بزرگوار شهرت گرفت.

برترین عبادت

قال الإمام‏الباقر عَلَيْهِ‌الْسَّلام:

ما عُبِدَ اللّهُ بِشَيءٍ مِنَ التَّحميدِ أفضَلَ مِن تَسبيحِ فاطِمَةَ عَلَيْهاَ‌الْسَّلام، ولَو كانَ شَيءٌ أفضَلَ مِنهُ لَنَحَلَهُ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله فاطِمَةَ عَلَيْهاَ‌الْسَّلام.

امام باقر عَلَيْهِ‌الْسَّلام: خداوند به ستايشى برتر از تسبيح فاطمه زهرا عبادت نشده است، و اگر چيزى برتر از آن وجود داشت، بى گمان، پيامبر خدا آن را به فاطمه هدیه می‌داد.

 

محبوب‏تر از هزار ركعت

قال الصادق عَلَيْهِ‌الْسَّلام فی أفضلیة تسبیح الزهراء عَلَيْهاَ‌الْسَّلام:

تَسبيحُ فاطِمَةَ عليها السلام في كُلِّ يَومٍ في دُبُرِ كُلِّ صَلاةٍ ، أحَبُّ إلَيَّ مِن صَلاةِ ألفِ رَكعَةٍ في كُلِّ يَومٍ

امام صادق عَلَيْهِ‌الْسَّلام: تسبيحات فاطمه زهرا در هر روز و در پى هر نماز، نزد من، محبوب‏تر از هزار ركعت نماز در هر روز است.

 

تارک آن شقی است

قال الصادق عَلَيْهِ‌الْسَّلام:

إنّا نَأمُرُ صِبيانَنا بِتَسبيحِ فاطِمَةَ عَلَيْهاَ‌الْسَّلام كَما نَأمُرُهُم بِالصَّلاةِ، فَالزَمهُ؛ فَإِنَّهُ لَم يَلزَمهُ عَبدٌ فَشَقِيَ.

امام صادق عَلَيْهِ‌الْسَّلام: ما كودكان خود را، همچنان كه به خواندن نماز فرمان مى‌دهيم، به خواندن تسبيحات فاطمه زهرا فرمان مى‌دهيم. پس به آن چنگ زنید؛ زيرا هر کسی که به آن چنگ نزند، آدم بدبختی است.

 

مصداق ذکر کثیر است

قال الصادق عَلَيْهِ‌الْسَّلام:

تَسبيحُ فاطمةَ الزهراءِ عَلَيْهاَ‌الْسَّلام مِنَ الذِكرِ الكثيرِ الذي قالَ اللّهُ عزّ و جلّ «اُذْكُرُوا اللّهَ ذِكْراً كثيراً».

امام صادق عَلَيْهِ‌الْسَّلام: تسبيح فاطمه زهرا از جمله همان ذكر كثير است كه خداوند عزّ و جلّ فرموده است «خدا را بسيار ياد كنيد».