اوّلین عمل حج تمتع، احرام است.
واجب است بر مكلف كه بعد از تمام شدن اعمال عمره، برای حج تمتّع، احرام ببندد.
احرام حج تمتع با احرام عمره هیج فرقی ندارد مگر در نیت و در مکان، بنابر این، آن چه در احرام عمره واجب بود در احرام حج تمتع نیز واجب است و آن چه حرام بود، در احرام حج تمتع نیز حرام است. به صفحه احرام عمره مراجعه شود.
مقدمه احرام
- همراه داشتن لوازم اولیه شخصی به ضمیمه قرآن کریم، کتاب آداب الحرمین، سنگهای جمره، یک دست لباس قیچی، ناخن گیر، تیغ سر تراش، مسواک، دارو، ملحفه، شارژر مبایل، مقداری پول، مغزه و …؛
- نپوشیدن شورت و جوراب آقایان؛
- پرداخت صدقه؛
- پرهیز از استفاده از ماسک، دستکش و چتر؛
- خوداری از همراه آوردن ملحفه، پتو، بالشت و دمپایی از هتل؛
- ناخن نزدن در اعمال خود یا دیگران.
اجرای احرام حج تمتع
- غسل احرام؛
- پوشیدن لباس احرام؛
- خواندن هشت رکعت نماز قضا؛
- خواندن شش رکعت نماز احرام؛
- خواندن دعاهای احرام؛
- توجه به اسرار احرام؛
- توجه به ترک محرمات احرام؛
- توجه به نوع حج تا پایان اعمال؛
- تکان دادن لباس احرام هنگام تلبیه؛
- خشوع و توجه به معانی و اسرار احرام و همراهی دل و آمادگی برای شنیدن ندای تقدم از سوی خداوند تبارک و تعالی؛
- نیت احرام حج تمتع: همان نیتی که برای عمره حج تمتع داشتیم، از حج تمتع واجب، یا حج تمتع مستحب و برای خود است یا به نیابت دیگری؛ باید برای حج هم داشته باشیم پس به نوع حج تمتع توجه شود.
نیت احرام حج تمتع
نیت حج تمتع واجب: احرام میبندم، محرم میشوم برای حج تمتع از حَجَةُ الْاِسلام با قصد انجام اعمال و ترک محرمات احرام، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله.
نیت حج تمتع واجب نیابتی: برای خدا و به نیت انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی، احرام میبندم، محرم میشوم برای حج تمتع از حَجَةُ الْاِسلام به نیابت …فلانی… با قصد انجام اعمال و ترک محرمات احرام، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله.
دقت در ادای صحیح تلبیه
تلبیه: لَبّیک اللّهُمّ لَبّیک، لَبّیک لاشَریک لَک لَبّیک، إنّ الحَمدَ والنّعمَةَ لَک والمُلک، لا شَریک لَک لَبّیک؛ اجابت میکنم دعوت تو را، خدایا اجابت میکنم دعوت تو را، ستایش و نعمت و ملک از آن توست، شریکی نیست تو را، اجابت میکنم دعوت تو را.
بهتر است لبیک به صورت کامل فارسی و عربی با لبیک آخر و بدون آن و رعایت وقف به سکون و وصل به حرکت گفته شود.
بعد از احرام
- کمک به معمرین برای ادای صحیح لبیک؛
- کمک برای کنترل احرام حجاج قبل از حرکت؛
- با کمک به یکدیگران، خاصه توان خواهان، زمینه انجام مقبول اعمال خود و دیگران را فراهم نماییم؛
- با توجه به محدودیت مکان و امکانات، اگر توانستیم بهترینها را برای دیگران بخواهید نه برای خود (صندلی، مکان و خوراکی) و اگر توانستیم در انجام صحیح، دقیق اعمال به یکدیگر کمک کنیم؛ بدانیم که در انجام با معرفت اعمال موفق خواهیم شد. ان شاءالله؛
- رعایت آداب سفر.
احکام لازم
- بعد از احرام کسی نباید طواف انجام دهد؛
- در مکه استظلال اشکال ندارد امّا در مسیر عرفات باید از استظلال پرهیز کرد؛
- همه کسانی که میگویند در مکّه قدیم باید محرم شد احتیاط واجب دارند پس در این مسئله به آیات عظام خامنه ای و یا مکارم مراجعه کنند؛
- اگر امکان داشت در مسیر به عرفات و در نزدیکی مسجد الحرام احرام تجدید شود.
محل احرام حج تمتع
شهر مکه حتی قسمتهای توسعه یافته: آیات عظام امام، خامنهای، اراکی، نوری، فاضل و هاشمی.
شهر مکه حتی قسمتهای توسعه یافته که در حرم واقع است: آیات عظام سیستانی و سبحانی.
شهر مکه حتی قسمتهای توسعه یافته که بر احتیاط واجب در حرم واقع است: آیات عظام جوادی و مکارم.
بنا بر احتیاط واجب از مکه قدیم است: آیات عظام خویی، تبریزی و بهجت.
بنا بر احتیاط واجب تا میتواند از مکه قدیم باشد: آیت الله صافی.
مکه قدیم باشد: آیت الله هاشمی.
جمع بندی: بهتر در منزل احرام ببندند و در مسیر به عرفات در نزدیکی مسجد الحرام تجدید کنند.
حکم ترک احرام در حج تمتع، جهلاً یا نسیاناً در صورت امکان بازگشت به مکه
اگر امکان بازگشت به مکه وجود دارد، در مکه احرام ببندد: همه مراجع.
حکم ترک احرام در حج تمتع، جهلاً یا نسیاناً در صورت امکان نداشتن بازگشت به مکه
هرجا یادش آمد محرم شود: آیات عظام امام، بهجت، تبریزی، خامنهای، خویی، زنجانی، سبحانی، سیستانی، هاشمی، نوری، مکارم، وحید.
اگر در عرفات یادش بیاید در همان جا محرم شود و بگوید: اللهم علی کتابک و سنة نبیک: آیت الله زنجانی
هرجا یادش آمد محرم شود و پس از لبیک بگوید: اللهم علی کتابک و سنة نبیک: آیت الله سبحانی.
به احتیاط هر قدر میتواند به سمت مکه برگردد و اگر نتوانست از همان جا محرم شود: آیات عظام گلپایگانی و صافی.
تذکر: جاهل و ناسی یک حکم دارد.
ملاک آخر وقت در احرام حج تمتع
نرسیدن به وقوف اختیاری در عرفه: آیات عظام امام، خامنهای، اراکی، صافی، گلپایگانی، بهجت، مکارم و نوری.
عدم درک وقوف رکنی عرفات: آیات عظام خوئی، تبریزی، زنجانی، سبحانی، فاضل، وحید و هاشمی
حدّ تنگی وقت آن است که نتواند قبل از زوال روز عرفه اعمال عمره را به اتمام رساند: آیت الله سیستانی
متابعــت از اهــل ســنت در رؤیــت هــلال ذی الحجه اگر علم یا حجت شرعی به خلاف نباشد
بنا بـر احتیـاط واجـب کفایـت نمیکند باید بر طبق ضوابط شرعی هلال ثابت شود: آیات عظام سیستانی و وحید.
اگر علم بر خلاف نباشد کفایـت میکند: بقیه مراجع.
متابعــت از اهــل ســنت در رؤیــت هــلال ذی الحجه اگر علم یا حجت شرعی به خلاف باشد
کفایت میکند: آیات عظام امام، جـوادی، خامنهای، زنجانی، فاضل، مکارم و نوری.
در صورت ناچاری و تقیـه کفایـت مـی کنـد: آیات عظام بهجت، صافی و گلپایگانی.
بنــا بــر احتیــاط واجــب کفایــت نمــیکنــد: آیات عظام سیستانی و وحید.
کفایت نمیکند: آیات عظام تبریزی و خویی.
مقلدین آیات عظام سیستانی و وحید در علم به خلاف افق به آیات عظام زنجانی و مکارم رجوع کنند.
دیدگاهتان را بنویسید