چگونه از فضیلت ماه رمضان بهرمند شویم؟

بهره‌مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان، به گونه‌ای که بعد از ماه مبارک رمضان، لَقَدْ اَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ بر روزه‌دار صادق آید،

و نزول رحمت و مغفرت الهی، به گونه‌ای که روزه‌دار سرشار از برکات ماه مبارک شود

و افزایش سطح معنوی، به گونه‌ای که روزه‌دار، به تعالی روحی برسد؛

همه نیاز به قابلیت‌ها، زمینه‌سازی‌ها و به مجموعه‌ای از امور نیاز دارد که به اهم آن اشاره می‌شود:

فراگیری احکام روزه

شناخت ماه مبارک رمضان

انجام آداب ماه مبارک رمضان

انس با قرآن کریم

ارتباط با خالق هستی

احیای شب‌های قدر

پارسایی و خویشتن داری از گناه

توجه به کمال روزه


بهره‌مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان، به گونه‌ای که بعد از ماه مبارک رمضان، «لَقَدْ اَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ» بر روزه‌دار صادق آید و نزول رحمت و مغفرت الهی، به گونه‌ای که روزه‌دار سرشار از برکات ماه مبارک شود و افزایش سطح معنوی، به گونه‌ای که روزه‌دار، به تعالی روحی برسد؛ همه نیاز به قابلیت‌ها، زمینه‌سازی‌ها و به مجموعه‌ای از امور نیاز دارد که به اهم آن اشاره می‌شود:

 

  1. فراگیری احکام روزه

بهره‌مندی بهتر و بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان، به میزان آگاهی به وظیفه بستگی دارد. آگاهی به وظیفه از آن جهت ضروری است که مقدمه‌ی عمل است، تا انسان به وظیفه، آگاهی لازم نداشته باشد و نحوه انجام وظیفه را نداند، عمل صحیح برای او امکان پذیر نخواهد بود. هر چه انسان به وظیفه کامل‌تر و دقیق‌تر آگاهی پیدا کند و نحوه انجام وظیفه را به درستی بداند؛ وظیفه اصولی‌تر، صحیح‌تر انجام خواهد شد، چرا که عمل صحیح، فرع آگاهی نسبت به وظیفه و نحوه انجام آن است.

بر همین اساس در رساله‌های عملیه در باره فراگیری احکام تأکید شده و آمده است: واجب است هر مکلفی احکام شرعی خود را یاد بگیرد و تکلیف الهی را به صورت صحیح انجام دهد.

(فهرست احکام روزه ماه مبارک رمضان)

 

  1. شناخت ماه مبارک رمضان

یکی از زمینه‌های بهره‌مندی بهتر و بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان؛ شناخت ماه مبارک رمضان و معرفت نسبت به فضایل این ماه مبارک است. شناخت ماه مبارک رمضان و معرفت نسبت به فضایل این ماه مبارک از آن جهت ضروری است؛ که مقدمه ایمان و عمل است.

تا انسان نسبت به حقیقت چیزی شناخت پیدا نکند، ایمان واقعی به آن چیز پیدا نخواهد کرد و عمل صحیح برای او امکان پذیر نخواهد شد و از آن جایی که انسان فطرتاً فضیلت خواه است؛ تا فضیلت و شرافت یک امری برای انسان روشن نشود؛ انسان فطرتاً به سوی آن گرایش پیدا نخواهد کرده و دلبسته او نخواهد شد و اگر فضیلت ماه رمضان به خوبی برای ما روشن شود، به هیچ وجه حاضر نیستیم فرصت‌های آن را هدر دهیم و لحظه‌ای از آن جدا شویم در عوض بالاترین بهره را از آن خواهیم بُرد.

 

همان حقیقتی که پیامبر گرامی اسلام بیان فرمودند: «لَو یعلَمُ العِبادُ ما فی رَمَضانَ، لَتَمَنَّت أن یكُونَ رَمَضانُ سَنَةً»؛ اگر بندگان خدا بدانند در ماه رمضان چه برکاتی و چه فضیلتی نهفته است آرزو می‌کردند ماه رمضان سال شود و همه‌ی سال ماه رمضان باشد.

(فضایل ماه مبارک رمضان) و (خطبه پیامبر گرامی در آستانه ماه مبارک رمضان)

 

  1. انجام آداب ماه مبارک رمضان

یکی از زمینه‌های بهره‌مندی بهتر و بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان؛ انجام آداب فردی و اجتماعی ماه مبارک رمضان است چرا که انجام هر کاری آدابی دارد و رعایت آداب هر کار، انجام آن کار را زیباتر، شایسته‌تر، دقیق‌تر، پرثمرتر و نتیجه بخش‌تر می‌کند. ماه مبارک رمضان هم آدابی دارد که   قسمتی از آن در خطبه شعبانیه پیامبر گرامی اسلام آمده است.

(آداب ماه مبارک رمضان)

 

  1. انس با قرآن کریم

یکی از زمینه‌های بهره‌مندی بهتر و بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان؛ انس با قرآن کریم است، ماه مبارک رمضان بهار قرآن است. هرچه در این ماه مبارک با قرآن کریم که کتاب انسان ساز و  هدایت‌گر است، انس بگیریم؛ در این وانفسای عصر توحش و جاهلیت مدرن؛ راحت‌تر و بهتر می‌توانیم راه را از بی‌راهه، سره را از ناسره و حق را از باطل؛ تشخیص دهیم، رذایل اخلاقى و صفات ناپسند را درمان کنیم و سعادت دنیا و آخرت خود را تأمین نماییم.

با برپائی جلسات جزء خوانی، تلاوت و حفظ، درک مفاهیم و تدبر، و برپائی جلسات نکوداشت از قاریان، حافظان، مربیان، اساتید، فعالان و خیرین قرآنی و تقویت و توسعه فرهنگ نجات بخش قرآنی؛ همه در راستای انس با قرآن کریم است.

(مقالات شناخت و انس با قرآن کریم)

 

  1. ارتباط با خالق هستی

یکی از زمینه‌های بهره‌مندی بهتر و بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان؛ ارتباط با خالق هستی است، هرچه ارتباط با خالق هستی قوی‌تر، محکم‌تر و مستمرتر باشد؛ نتیجه بخش‌تر خواهد بود، هرچه شرائط زندگی سخت‌تر، ارتباط با خالق هستی لازم‌تر و ضروری‌تر خواهد بود، در شرائط سخت رویاروئی با مشکلات باید با ارتباط با خالق هستی، از مشکلات گذر کرد.

دعا و مناجات مانند دعاهای ماه، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه، دعای سحر؛ راه‌های ارتباط با خالق هستی است که اهل بیت عصمت و طهارت به ما معرفی کرده‌اند.

 

  1. احیای شب های قدر

یکی از زمینه‌های بهره‌مندی بهتر و بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان؛ اهتمام جدی به احیای شب‌های قدر و انجام اعمال و آداب آن است. شب‏ قدری که اوج پر گشودن در فضای بی‌انتهای نیایش و سیر معنوی و آزادی مرغ باغ ملکوت از زندانی خاک است.

(آداب و اعمال شب های قدر)

 

  1. پارسایی و خویشتن داری از گناه

یکی از زمینه‌های بهره‌مندی بهتر و بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان؛ دوری از گناه است چرا که پرهیز از گناه، زمینه هر فیض و برکتی را فراهم می‌کند. حضرت امیر علیه السلام از پیامبر گرامی اسلام سؤال می‌کند: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ؛ بهترین اعمال در این ماه چیست؟ و پیامبر گرامی اسلام جواب می‌دهد: أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ برترین اعمال در این ماه پارسایی، از آن چه خدا حرام کرده است.

 

  1. توجه به کمال روزه

یکی از زمینه‌های بهره‌مندی بهتر و بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان؛ فراهم کردن شرائط کمال روزه است. روزه از نظر درجه و رتبه در یک تقسیم‌بندی کلی به سه مرتبه تقسیم می‌شود:

روزه عام: خودداری از خوردن و آشامیدن «فهو کف البطن والفرج عن قضاء الشهوة»؛ خوداری انسان از قضای حاجت شکم و نفس.

روزه خاص: حفظ تمامی اعضا و جوارح از نافرمانی خدا «فهو کف السمع و البصر و اللسان و الید و الرجل و سائر الجوارح عن الآثام»؛ حفظ گوش و چشم و زبان و دست و پا و دیگر اعضا از گناه.

روزه خواص: اضافه بر مراحل قبلی؛ حفظ قلب از توجه به غیر خدا «فهو صوم القلب عن الهمم الدنیه وکفه عما سوی الله و هذا من خصائص الانبیا و الصدیقین و المقربین»؛ حفظ قلب از خواهش‌های پست و غیر الهی و این مرتبه از روزه از خصلت‌های انبیا و صدیقین و مقربین درگاه الهی است.

 

 

از خداوند منان خواستاریم توفیق بهره‌مندی بهتر و بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان و توفیق انجام اعمال و آداب و توفیق کمال روزه را به همه ما عطا فرماید. آمین رب العالمین

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *