چهارمین عمل حج تمتع، رمی جمره عقبه است.
اوّلین عمل منا و چهارمین عمل حج تمتع، رمی جمره عقبه است. حاجی در روز عید قربان، برای حج تمتع باید به نیت اخلاص و امتثال امر الهی و به قصد تقرب به خالق هستی، به جمره عقبه هفت سنگ ریزه بزند و به اصطلاح رمی جمره عقبه نماید.
واجبات رمی جمره
- مشخصات سنگ: از حرم، مباح، بکر و ریگ باشد (حد اکثر به اندازه فندق بزرگ)؛
- در روز زده شود (بعد از طلوع آفتاب تا قبل از غروب)؛
- طبقه هم کف باشد؛
- با دست بیندازد؛
- یکی یکی و به تدریج بزند؛
- آنها را بیندازد (پرتاب کند)؛
- با پرتاب، به جمره اصابت کند نه عوامل دیگر؛
- هفت عدد باشد (باید یقین کند که هفت عدد شده است)؛
- وسط جمره بزند؛
- به نیت امتثال امر الهی و قصد تقرب زده شود.
نیت رمی جمره عقبه
برای خدا و انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی و برای حج تمتع، به جمره عقبه هفت سنگ ریزه میزنم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع حج توجه شود)
احکام
- برداشت سنگ از کوههای مکه باید حیازت نشده باشد یا احراز اباحه شود؛
- اصابت به جمره باید یقینی باشد پس اگر شک دارد که اصابت کرد یا خیر دو باره بزند؛
- اگر کسی نتواند در وسط جمره بزند باید هر جایی که ممکن شد بزند: همه مراجع؛
- احتیاط در رمی جمره در طبقه اول است و اگر حاجی به اجبار به طبقه دوم رفت، باید به فتوای آیات عظام خامنه ای و مکارم عمل کند؛
- کسانی که برای رمی جمره نایب میشوند باید در همان روز رمی نمایند و نباید آن را به شب موکول کنند؛
- ملاک عذر برای رمی حرج، بیماری و خوف ضرر عقلایی و بیحالی و خستگی عذر نیست؛
- رمی پشت و رو ندارد.
مستحبات رمی
1. در حال رمی با وضو بودن؛
2. با هر سنگی که می اندازد تکبیر گفتن؛
3. چند دعا دارد در صورت امکان خوانده شود.
– شکستن سنگهای بزرگ و تبدیل به ریگ مکروه است.
اگر سنگ کمانه کند
اگر سنگ کمانه کند، ظاهرا کفایت کند: آیات عظام امام، خامنهای، بهجت، زنجانی، سیستانی، سبحانی و هاشمی.
کفایت نمیکند: آیات عظام اراکی، تبریزی، خویی، وحید، صافی، گلپایگانی و نوری.
محل اشکال است: آیت الله فاضل.
اصابت به ستون لازم نیست، بلکه پرتام سنگ به حوضچه، با هدف گیری آن موضع کافی است: آیات عظام مکارم و سبحانی.
معذورین رمی در روز
رمی جمره عقبه در شب دهم برای بانوان مطلقا جایز است: همه مراجع.
رمی جمره عقبه در شب دهم برای سایر معذورین، در صورتی که از رمی در روز معذور باشند، میتوانند شب رمی کنند.
معذورین از رمی در روز یازدهم و دوازدهم، در شب رمی کنند. همه مراجع ( غیر از آیت الله سیستانی: نایب بگیرند).
معذورین رمی در روز و شب
معذورینی که برای رفتن به جمره عذر دارند و معذور از رمی در روز و در شب هستند باید در روز نایب بگیرند: همه مراجع غیر از آیات عظام بهجت و مکارم.
نیابت در رمی در شب عید اشکال ندارد چه نایب زن باشد و چه مرد: آیت الله بهجت.
نیابت رمی زن از زن معذور در شب عید اشکال ندارد: آیت الله مکارم.
نیابت در رمی در شب عید
اشکال ندارد، چه نایب زن باشد یا مرد: آیت الله بهجت.
زن از زن معذور اشکال ندارد: آیت الله مکارم.
نایب باید رمی را در روز انجام دهد: سایر مراجع.
حکم رمی در جمرات جدید
وسط دیوار جدید را رمی کند: آیات عظام بهجت، تبریزی، جوادی، سیستانی، صافی و وحید.
به هر نقطه دیوار جمره فعلی رمی کند مجزی است: آیات عظام خامنهای، زنجانی، سبحانی، فاضل، نوری و هاشمی
پرتاب به حوضچه یا دیوار مزبور تا در حوضچه بیفتد کافی است: آیت الله مکارم.
رمی جمرات از طبقه فوقانی
رمی در طبقه فوقانی جایز است: آیات عظام امام، خامنهای، بهجت، زنجانی، سبحانی، جوادی، فاضل، نوری، مکارم و هاشمی.
احتیاط واجب آن است که در همکف مقدار سابق را که به اندازه قامت انسان بوده است رمی نماید: آیات عظام خوئی، تبریزی و سیستانی، صافی و گلپایگانی.
مجزی نیست: آیت الله وحید.
سِّر رمی جمره عقبه
چرا سنگ زدن؟ وقتی حاجی از مرحله معرفت به بارگاه شعور رسید، باید با مبارزه تمام عیار با شیطان، بر شعور دینی خود، صحه گذارد، پس در اولین اقدام، با سنگ زدن، که نماد مبارزه است، به مبارزه با شیطان برمیخیزد و شیطان را از خود دور میکند.
چرا رمیِ جمره؟ جمره نماد شیطان است، در مکانی که شیطان در برابر حضرت ابراهیم نمایان شد و برای قربانی کردن فرزندش وسوسه کرد و حضرت با سنگ او را دور کرد؛ علامتی گذاشته شده است که به آن جمره میگویند و سنگ زدن به آن، نماد مبارزه با شیطان است.
چرا ابتدا جمره عقبه را باید رمی کرد؟ چون فرماندهان اصلی و تعزیه گردانان شیطانی، همیشه در عقب جبهه قرار دارند.
چرا در روز عید قربان جمرات دیگر سنگ زده نمیشود؟ برای این که حاجی فرصت داشته باشد تا قربانی و حلق را انجام دهد.
دیدگاهتان را بنویسید