اعمال بعد از منی

 بخش سوم

اعمال بعد از منی پنج عمل است

  1. نهمین عمل حج تمتع: طواف حج تمتع؛
  2. دهمین عمل حج تمتع: نماز طواف حج تمتع؛
  3. یازدهمین عمل حج تمتع: سعی بین صفا و مروه؛
  4. دوازدهمین عمل حج تمتع: طواف نساء؛
  5. سیزدهمین عمل حج تمتع: نماز طواف نساء.

 

واجبات و شرائط و احکام اعمال پنج گانه طواف و نماز طواف و سعی و طواف نساء و نماز طواف نساء حج تمتع همان واجبات و شرائط طواف و سعی در عمره است و فرقی ندارد مگر در نیت.

 

نیت طواف حج تمتع

برای خدا و به نیت انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی، برای طواف حج تمتع، هفت دور کعبه را طواف می‌کنم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع حج توجه شود)

 

نیت نماز طواف حج تمتع

برای خدا و به نیت انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی، دو رکعت نماز طواف، برای حج تمتع بجا می‌آورم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع حج توجه شود)

 

نیت سعی بین صفا و مروه

برای خدا و به نیت انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی، هفت مرتبه  بین صفا و مروه برای حج تمتع سعی می‌کنم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع حج توجه شود)

 

نیت طواف نساء

برای خدا و به نیت انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی، برای طواف نساء حج تمتع، هفت دور کعبه را طواف می‌کنم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع حج توجه شود)

 

نیت نماز طواف نساء

برای خدا و به نیت انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی، دو رکعت نماز طواف نساء، برای حج تمتع بجا می‌آورم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع حج توجه شود)

 

زمان انجام اعمال مکه

مستحب است حاجی بعد از فارغ شدن از اعمال منا و بعد از نیمه شب شرعی شب یازدهم یا دوارزدهم برای اعمال پنج‌گانه بعد از منا به مکّه برود.

حاجی اگر بعد از نیمه شب شرعی شب یازدهم برای اعمال به مکه رفت، واجب است تا قبل از غروب آفتاب روز یازدهم برای رمی جمرات سه‌گانه و بیتوته شب دوازدهم به منا باز گردد.

حاجی اگر بعد از نیمه شب شرعی شب دوارزدهم برای اعمال به مکه رفت، واجب است تا قبل از ظهر روز دوارزدهم برای رمی جمرات سه‌گانه و کوچ از منا، به منا باز گردد.

جایز است تأخیر اعمال مکه تا روز یازدهم و بعید نیست که تأخیر تا آخر ذی‌الحجه جایز باشد: همه مراجع. اگرچه احوط آن است که تأخیر نیندازد: آیات عظام گلپایگانی و صافی.

فاصله چند ساعته بین نماز طواف و سعی اشکال ندارد اما نباید بین آن‌ها یک روز فاصله بیفتد.

 

با انجام حلق تمام چیزهایی که بر اثر احرام بر حاجی حرام شده بود، به جز بوی خوش و ارتباط زناشوئی، بر وی حلال می‌شود و با انجام طواف و نماز طواف و سعی، بوی خوش حلال می‌شود و با انجام طواف نساء و نماز طواف نساء، ارتباط زناشوئی حلال می‌شود.

 

تقدیم طواف و سعی حج بر وقوفین

برای چهار گروه تقدیم اعمال مکه بر وقوفین بعد از احرام جایز است

  1. خائفین حیض و نفاس به طوری که بترسند بعد از برگشت پاک نشوند و نتوانند بمانند تا پاک شوند؛
  2. پیرمردها و پیرزنهایی که به جهت ازدحام در موقع مراجعت عاجز از طواف باشند؛
  3. مریضی که بترسند در وقت ازدحاد طواف کنند یا از طواف عاجز باشند: همه مراجع جز آیت الله زنجانی؛
  4. کسانی که می‌دانند تا آخر ذی‌الحجه، به جهتی امکان طواف و سعی ندارند: آیات عظام امام، بهجت، جوادی، صافی، فاضل، گلپایگانی، مکارم و نوری. کسانی که از جان خود بترسند:  آیات عظام تبریزی و خویی. کسانی که می‌ترسند برای آنها امکان بازگشت به مکه میسر نشود: آیات عظام سیستانی. کسانی که عذر عرف پسند برای بازگشت داشته باشند: آیت الله سبحانی.

 

آیا تقدیم اعمال مکه برای معذورین واجب است؟

تقدیم واجب نیست: آیات عظام امام، بهجت، جوادی، خامنه‌ای، خویی، سیستانی، فاضل و نوری.

تقدیم اعمال واجب نیست، مگر آنکه اطمینان داشته باشند که بعد از برگشتن از منا امکان انجام آن را ندارند: آیات عظام تبریزی، صافی، گلپایگانی، هاشمی و وحید.

تقدیم اعمال واجب نیست، مگر آنکه اطمینان داشته باشند که بعد از برگشتن از منا امکان انجام آن را ندارند و مجبور به استنابه می‌شوند: آیت الله سبحانی.

احتیاط واجب آن است که ترک نکنند: آیت الله مکارم.

تقدیم اعمال برای ذوی الاعذار واجب است جز در مواردی که مجوز آن، حرجی بودن طواف و سعی یا خوف مشقت داشتن آنها است، که در این دو صورت تقدیم جایز است: البته کسی که می‌ترسد نتواند از منا به مکه بازگردد که باید حتی طواف نساء را مقدم نماید ولی سایر طوایف نمی‌توانند طواف نساء را مقدم بدارند: زآیت الله نجانی.

 

آیا خائفین ازدحام می‌توانند اعمال را مقدم بیندازند؟

تقدیم اعمال جایز نیست: آیات عظام امام، خامنه‌ای، اراکی، خویی، گلپایگانی، نوری و وحید

تقدیم جایز است، ولی احتیاطا بعد از منا اعمال را تکرار کند و در صورت عدم امکان نایب بگیرد: آیت الله بهجت.

احتیاط آن است که مقدم دارد و پس از منا در صورت عدد امکان تکرار اعمال، برای طواف نایب بگیرد: آیات عظام تبریزی و مکارم.

در ترس از انجام ندادن، تقدیم طواف زیارت و سعی واجب و مجزی است، و در ترس از مشقت داشتن می‌توانند رجاءاً مقدم کنند، ولی اگر کشف خلاف شد مجزی نیست: و تقدیم طواف نساء در هیچ یک از دو مورد جایز نیست: آیت الله زنجانی

کسانی که بازگشت به مکه برای آنها مشکل است و یا طواف نمودن بعد از بازگشت از منا به علت ازدحاد شدید جمعیت یا غیر آن برای آنها مشکل است، می‌توانند مقدم دارند: آیات عظام سبحانی، سیستانی، صافی و فاضل.

اگر خوف داشته باشد که در اثر ازدحاد دچار مشکل جسمی شود و یا ایذاء شود می‌تواند مقدم بدارد: آیت الله هاشمی.

برای پیران خائف تقدیم جایز است: آیت الله جوادی.

 

تقدیم طواف نساء بر وقوفین برای معذورین

تقدیم طواف نساء جایز است: آیات عظام امام، بهجت، جوادی، خامنه‌ای، سبحانی، سیستانی، فاضل، مکارم، نوری و هاشمی.

تقدیم طواف نساء جایز نیست، مگر برای کسی که می‌ترسد نتواند از منا به مکه بازگردد: آیت الله زنجانی

تقدیم طواف نساء جایز نیست مگر برای کسی که از رفتن به مکه بر جان خود بترسد: آیات عظام خویی، تبریزی.

تقدیم طواف نساء جایز نیست مگر برای کسی که متمکن از دخول مکه نیست: آیت الله وحید.

به احتیاط واجب طواف نساء و نماز آن را رجائاً مقدم بدارد و اگر بعدا ممکن بود آن را اعاده نماید وگرنه برای اعاده آن نایب بگیرد: آیت الله گلپایگانی.

 

تقدیم اعمال مکه و کشف خلا ف

سه طایفه اول، اعمالی که مقدم داشتند کفایت می‌کند، اگرچه اعاده احوط است؛ اما طایفه چهارم که عقیده داشت نمی‌تواند اعمال را به جهتی مثل سیل یا مزاحمت پلیس انجام دهد، بعد کشف خلاف شد، باید اعاده کند: آیات عظام امام، خامنه‌ای، فاضل، سبحانی و نوری.

به احتیاط واجب بعد از برگشت از منا در ایام تشریق اگر ممکن شود والا تا آخر ذی‌الحجه طواف و سعی را به جا آورد: آیات عظام مکارم و صافی.

به احتیاط واجب بعد از برگشت از منا در ایام تشریق اگر ممکن شود والا تا آخر ذی‌الحجه طواف و سعی را به جا آورد و اگر در باقیمانده ذیحجه اعاده ممکن نشد، علی الاحوط استنابه نماید: آیت الله بهجت

نسبت به سه گروه اول طواف و نماز آن اعاده لازم نیست، ولی در سعی اگر مقدم نمود بنا بر احتیاط واجب آن را اعاده نماید: آیات عظام تبریزی، خویی و وحید.

کسانی که به خاطر ترس از این که نتوانند به مکه باز گردند اعمال مکه را مقدم داشته‌اند و همچنین کسانی که به جهت حیض یا پیری زیاد یا بیماری نمی‌توانند یا ترس دارند که نتوانند اعمال مکه را پس از مراجعت از منا انجام د هند و همچنین کسانی که طواف و سعی در زمان خودش بر آنها حرجی است؛ لازم نیست انجام دهند اما کسانی که خوف دارند که به مشقت بیفتند، که در این صورت طواف حج و سعی را رجاءا مقدم کنند و در صورت کشف خلاف اعاده نمایند: آیت الله زنجانی.

اعاده لازم نیست: آیات عظام جوادی، سیستانی و گلپایگانی.

 

تشخیص عذر

عرف مردم او را معذور می‌دانند یا خیر: آیت الله زنجانی.

تشخیص عذر خود یا عرف متشرعه: آیت الله سبحانی

تشخیص عذر خود مکلف است: سایر مراجع.

اگر باید او را طواف دهند نمی‌تواند مقدم بدارد: همه مراجع.

 

آیا نایب اگر خوف حیض یا مرض داشته باشد، می‌تواند اعمال مکه را بر وقوفین مقدم بدارد؟

مانع ندارد: تمام مراجع به جز آیت الله زنجانی.

اگر کشف خلاف شد باید اعاده کنند: آیت الله سبحانی.

 

چند مسأله

کسانی که به واسطه عذر، مثل پیری و خوف حیض، طواف زیارت و طواف نساء را مقدم داشتند، بوی خوش و زن بر آنها حلال نمی‌شود و تمام محرمات بعد از تقصیر یا حلق حلال خواهد شد: همه مراجع .

کسانی که اعمال حج را مقدم بر وقوفین می‌نمایند، لازم نیست اقرب زمان به موقفین را رعایت کنند: همه مراجع.

تقدیم اعمال مکه برای این چهار گروه باید با احرام حج باشد: همه مراجع.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *