عید سعید قربان تجلی‌ فضائل و ارزش‌ها

مناسبت: عید سعید قربان 10 ذی‌حجه مصادف با 30 تیر ماه 1400 / عید سعید قربان نماد ایثار، گذشت و جان‌فشانی است.

حاجی در روز عید سعید قربان و در سرزمین منی، سه عمل انجام می‌دهد اول رمی جمره عقبه، دوم قربانی و سوم حلق و سر تراشیدن. این سه عمل نماد مبارزه، گذشت و جان‌فشانی است. رمی جمره نماد مبارزه با هوای نفس و شیطان است، قربانی نماد ایثار و گذشت از تعلقات مادی و دنیایی است و حلق نماد جان‌فشانی در راه خداوند تبارک و تعالی است.

همه‌ى امتحان‌هاى الهی، نوعی ایثار و گذشت است، گاهى گذشت از مال، گاهى گذشت از منافع شخصی، گاهى گذشت از آبرو، گاهى گذشت از حرفى کج و ناصوابی که با لجاجت می‌خواهیم آن را ثابت کنیم، گاهى گذشت از جان و گاهى گذشت از عزیزتر از جان است و همه‌ی این‌ها یک نوع محنت و سختی دارد و اگر انسان از محنت و سختی بتواند به خوبی عبور کند و برای خود شرائط جدیدی بوجود آورد؛ در امتحان موفق و سربلند درآمده است.


عید سعید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی و تجلی‌گاه فضائل و مظهر ارزش‌ها است. عید سعید قربان نماد مبارزه، ایثار، گذشت و جان‌فشانی است. عید سعید قربان مظهر تزکیه نفس، طهارت و تعالى روح و وصول به مقام والای امامت و ولایت است. عید سعید قربان جشن پیروزی و نشان قدردانی است.

عید سعید قربان نماد ایثار، گذشت و جان‌فشانی است

حاجی در روز عید سعید قربان و در سرزمین منی، سه عمل انجام می‌دهد اول رمی جمره عقبه، دوم قربانی و سوم حلق و سر تراشیدن. این سه عمل نماد مبارزه، گذشت و جان‌فشانی است. رمی جمره نماد مبارزه با هوای نفس و شیطان است، قربانی نماد ایثار و گذشت از تعلقات مادی و دنیایی است و حلق نماد جان‌فشانی در راه خداوند تبارک و تعالی است.

 

همه‌ى امتحان‌هاى الهی، نوعی ایثار و گذشت است، گاهى گذشت از مال، گاهى گذشت از منافع شخصی، گاهى گذشت از آبرو، گاهى گذشت از حرفى کج و ناصوابی که با لجاجت می‌خواهیم آن را ثابت کنیم، گاهى گذشت از جان و گاهى گذشت از عزیزتر از جان است و همه‌ی این‌ها یک نوع محنت و سختی دارد و اگر انسان از محنت و سختی بتواند به خوبی عبور کند و برای خود شرائط جدیدی بوجود آورد؛ در امتحان موفق و سربلند درآمده است.

 

برای وصال به معشوق، باید هرگونه تعلق و دلبستیگی به غیر معشوق که مانع وصال است از دل و جان عاشق زدوده شود، باید عاشق‌وار همه هستی عاشق، در راه معشوق در طبق اخلاص گذاشته شود، سائر الی الله باید توان گذشتن از مراحل پائین برای عروج به مقامات بالاتر را داشته باشد و ابراهیم‌وار از اسماعیلِ وجود بگذرد، تا رضایت معشوق فراهم آید و به وصال معشوق درآید. همان گونه که حضرت ابراهیم خلیل الله علی نبینا و علیه السلام در عید سعید قربان از اسماعیل گذشت و به وصال معشوق رسید و همان گونه که حضرت یعقوب علی نبینا و علیه السلام تا دل از بنیامین وجود خود نکند به وصال معشوق نرسید و یوسفش را پیدا نکرد.

 

عید سعید قربان مظهر تزکیه نفس و طهارت روح است

عید سعید قربان مظهر تزکیه نفس، طهارت روح و فرصت تقرب به خداوند است. وقتی مبارزه با هوای نفس و با شیطان؛ همراه  گذشت و جان‌فشانی در راه حق شد؛ انسان به تزکیه نفس، به طهارت روح، به فلاح و رستگاری و به قرب الهی می‌رسد. این که در نماز عید سعید قربان در رکعت اول سوره اعلی و در رکعت دوم سوره والشمس خوانده می‌شود به همین منظور است چرا که در هر دو سوره، سخن از پاکی نفس است. در سوره اعلی می‌خوانیم “قَد اَفلَحَ مَن تَزکّی” یعنی کسی که جان خود را تزکیه و پاکیزه کند و دامان و روح و دل خود را از آلودگی‌ها نجات دهد، به فلاح و رستگاری رسیده است و در سوره والشمس عیناً همان مضمون آمده است “قَد اَفلَح من زکّیها”.

 

عید سعید قربان نماد و نشان امامت است

به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، از ابتدای ماه ذی‌حجه تا روز عید سعید قربان و از عید سعید قربان تا روز عید غدیر، همه مرتبط با مسئله‌ی امامت است. در دهه‌ی اول ماه، نماز ذی‌حجه وارد شده که پس از سوره در هر رکعت آیه‌ی جانشینی خوانده می‌شود: وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ؛ خداوند از حضرت موسی می خواهد که برای یک بازه‌ی زمانی یک ماه برای خود جانشین قرار دهد و در دهم ماه عید سعید قربان پیروزی حضرت ابراهیم از امتحانات الهی و شایستگی آن بزرگوار برای مقام امامت است: وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا؛ و چون پروردگار ابراهيم را آزمود، و وى همه را به انجام رسانيد، خدا به او فرمود: من تو را پيشواى مردم قرار دادم و در هجدهم ماه حضرت امیر همانند حضرت ابراهیم، پس از گذر از امتحان‌های دشوار، سرانجام به مقام والای امامت و رهبری امت منصوب می‌شود.

 

عید سعید قربان جشن پیروزی است

عید سعید قربان جشن پیروزی حضرت ابراهیم است. حضرت ابراهیم با موفقیت در امتحان عاشقی و دلدادگی، گذشت و فدایی شدن و فدا کردن عزیز که از فدا کردن خود مهم‌تر و سخت‌تر است؛ پیروز شد و عید سعید قربان جشن پیروزی آن بزرگوار است.

 

عید سعید قربان جشن پیروزی در مبارزه با هوای نفس و شیطان است و ظهور و بروز آن، اولین عمل روز عید، یعنی رمی جمره است. عید سعید قربان جشن پیروزی در امتحان از خودگذشتگی است و ظهور و بروز آن، دومین عمل روز عید، یعنی قربانی است و عید سعید قربان جشن پیروزی در امتحان جان‌فشانی در راه حق است ظهور و بروز آن، سومین عمل روز عید، یعنی حلق و سر تراشیدن است.

 

همان گونه که حضرت ابراهیم از عهده‌ی امتحان‌های دشوار الهی برآمد و موفقیت او مبدأ عید سعید قربان شد؛ حضرت امیر هم در طول حیات مبارکش از همه‌ی امتحانات سرافراز بیرون آمد؛ از یازده سالگی و قبول نبوت تا لیلة المبیت، و از جنگ بدر تا جنگ احد، جنگ حنین و جنگ خیبر، در همه‌ی این عرصه ها از امتحان الهی پیروز گردید و این موفقیت مبدأ عید غدیر شد و این که این دهه را دهه‌ی امامت و ولایت نام گذاری کرده‌اند بدین منظور است.

 

عید سعید قربان نماد قدردانی است

عید سعید قربان نماد قدردانی از ایثار، گذشت و دل کندن از تعلقات مادی و دنیایی و گذشتن از عزیزتر از جان، در راه خدا است. عید سعید قربان نماد قدردانی از خود گذشتگی پدری است که بزرگترین ایثار را از خود نشان داد و با تمامی وجود فرمان الهی را امتثال کرد. عید سعید قربان نماد قدردانى خداوند از پیامبر برگزیده‌ی خود یعنی حضرت ابراهیم است که برای لبیک به ندای ملکوتی حضرت حق، بالاتر از ایثار جان که ایثار عزیز است را در راه خدا انجام داد. آن بزرگوار به دست خود فرزند دلبند و عزیز خویش را که عمری انتظار آن را می‌کشید و در دوران پیرى، خداوند متعال به او عطا فرمود و به یقین امید تکرار آن را هم نداشت؛ در راه پروردگار به قربان‌گاه برد. آن چه مهم است این است که حضرت ابراهیم برای قربانی آماده شد و خداوند این آمادگی را از او قبول کرد قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا؛ فرمانبری را به درستی اثبات کردی! و او را از ذبح فرزند دلبندش معاف گردانید: وَفَدَینَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ؛ و ما اسماعیل را در برابر قربانی بزرگی رهایی بخشیدیم.

 

اما جان‌ها فدای آن عزیزی که همه هستی خود و تمامی عزیزان خود را در راه خدا قربانی کرد و بخاطر همین شاعر می گوید: مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ * چرا که وعده، تو کردی و او به جا آورد. منظور از پیر مغان، حضرت امام حسین عَلَيْهِ‌الْسَّلام است و شیخ، حضرت ابراهیم عَلَيْهِ‌الْسَّلام است که در عید سعید قربان از قربانی فرزند نجات یافت اما حضرت امام حسین همه هستی خود و تمامی عزیزان خود را در راه خدا قربانی کرد.

اندر منا یک ذبیح بود و زنده رفت * ای صد ذبیح کشته شده در منای تو

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.