بخش پنجم بازخوانی قیام عاشورا: پاسخ حضرت امام حسین به ام سلمه

مادر فکر نکن که از این جریان تنها تو مطلع هستى، خود من نیز بهتر از تو مى‌دانم که از راه ظلم و ستم و از راه عداوت و دشمنى کشته خواهم شد و سرم از تنم جدا خواهد گردید و خداوند بزرگ چنین خواسته است که حرم و اهل بیت من آواره و فرزندانم شهید و به زنجیر اسارت کشیده شوند و صداى استغاثه‌ی آنان طنین انداز گردد ولى کمک و فریادرسى پیدا نکنند.


بنا به نقل مرحوم راوندى و بحرانى و محدثان دیگر هنگامى که ام سلمه همسر رسول خدا صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سَلَّم از حرکت حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام مطلع گردید به حضورش آمده و عرضه داشت:

لاتحزنى بِخُروجِک اِلَى الْعِراقِ با حرکت خود به سوى عراق مرا غمناک و محزون نگردان؛ زیرا من از جدت پیامبر گرامی اسلام شنیدم که مى‌فرمود فرزندم حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام در خاک عراق و در محلى به نام کربلا کشته خواهد شد.

 

امام در پاسخ وى فرمود:

یا اُمّاه وَاَنَا اَعْلَمُ اَنِّى مَقْتُولٌ مَذْبُوحٌ ظُلْماً وَعُدْواناً وَقَدْ شاءَ عَزَّوَجَلَّ اَنْ یَرى حَرَمِى وَرَهْطِى مُشَرَّدینَ وَاَطْفالى مَذْبُوحینَ مَأْسُورِینَ مُقَیدینَ وَهُمْ یسْتَغِیثُونَ فَلا یجِدُونَ ناصِراً؛ مادر فکر نکن که از این جریان تنها تو مطلع هستى، خود من نیز بهتر از تو مى‌دانم که از راه ظلم و ستم و از راه عداوت و دشمنى کشته خواهم شد و سرم از تنم جدا خواهد گردید و خداوند بزرگ چنین خواسته است که حرم و اهل بیت من آواره و فرزندانم شهید و به زنجیر اسارت کشیده شوند و صداى استغاثه‌ی آنان طنین انداز گردد ولى کمک و فریادرسى پیدا نکنند.

 

بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام

بخش پنجم : پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام به ام سلمه

احترام به ام

 

  1. تصور غلط را از اذهان زدود

حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام با بیان جزئیات بیشتر، برای چندمین بار تصور غلط و عامیانه که “اگر می دانست کشته می‌شود به سمت کوفه حرکت نمی‌کرد” را از اذهان زدود، و به روشنی تفهیم کرد که ممکن نیست رهبر الهی نسبت به عاقبت کاری که می‌خواهد شروع کند؛ آگاهی نداشته باشد چرا که امام به اذن خداوند تبارک و تعالی، عالم الغیب و الشهادة است.

 

 

  1. قیام بر اساس وظیفه‌ی دینی

حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام با بیان جزئیات بیشتر، با صراحت تمام اعلام نمود که من از عاقبت حرکت و از نتیجه‌ی آن با خبرم و آن چه مرا بر این حرکت وا می‌دارد، انجام دستور الهی و وظیفه‌ی دینی است.

 

  1. قیام الهی

حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام با بیان جمله “وَقَدْ شاءَ عَزَّوَجَلَّ” برای چندمین بار شائبه‌ی غیر الهی بودن حرکتش یا شائبه‌ی شخصی بودن حرکتش را به کلی منتفی ساخت و حرکتش را دستور الهی و وظیفه‌ی دینی معرفی می‌کند، وظیفه‌ای که در طول تاریخ بر دوش انبیاء و رهبران الهی بوده است.

 

  1. ترسیم سطح انحطاط

حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام با بیان جزئیات حرکت، از خباثت دشمنان در رابطه با خاندان عصمت و طهارت پرده برداشت و برای چندمین بار سطح ظلمی که به آن بزرگوار روا خوهند داشت و سطح انحطاط جامعه را ترسیم کرد.

 

  1. مسلمانان ساکت و غاصبان جائر

حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام در یک پیش بینی واقعی از کوتاهی مسلمانان در انجام وظیفه‌ی دینی که در نهایت به شهادت وی و اسارت اهل و عیال او منجر می‌شود، پرده برداشت و به همگان این حقیقت را فهماند، که ظلم، بر بستر سکوت مسلمانان و همراهی نکردن آن بزرگوار است که بر حضرت روا داشته شده است. او به همه فهماند که نقش مسلمانان ساکت در این ستم، کمتر از غاصبان مقام امامت و ولایت نیست.

 

  1. ضرورت همراهی خانواده

حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام با بیان جزئیات، ضرورت همراهی خانواده در این حرکت الهی و نقش آنان در پیام رسانی نهضت عاشورا را تبیین کرد وایشان را برای مصائب پیش رو آماده ساخت.

 

  1. اسباب کشته شدن را فراهم نکنید

حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام با بیان جزئیات بیشتر، به مخاطب تفهیم کرد که آن چه پیامبر گرامی اسلام فرمود، برای این نیست که مواظب باشید حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام به عراق نرود که اگر برود کشته می‌شود، بلکه پیامبر گرامی اسلام به امت اسلامی می‌خواهد بفهماند که مواظب باشید، اسباب این کشته شدن فراهم نشود یا اگر فراهم شد، شما در کشتن آن بزرگوار، نقش نداشته باشید و دست از یاری او برندارید.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *