شخصیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دختر امام موسی کاظم، خواهر امام رضا عَلَيْهِ‌الْسَّلام و عمه ائمه اطهار عَلَیهِمُ‌الْسَّلام که روشنى چشم اهل قم و ملت شریف ایران و همه مسلمانان جهان، خاصه جهان تشیع است؛ آن بانوی بزرگوار تالی‌تلو معصوم و یکی از فواطم خاندان اهل بیت عصمت و طهارت عَلَیهِمُ‌الْسَّلام و یکی از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام به حساب می‌آید.


حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دختر امام موسی کاظم عَلَيْهِ‌الْسَّلام، خواهر امام رضا عَلَيْهِ‌الْسَّلام و عمه ائمه اطهار عَلَیهِمُ‌الْسَّلام که روشنى چشم اهل قم و ملت شریف ایران و همه مسلمانان جهان، خاصه جهان تشیع است؛ آن بانوی بزرگوار تالی‌تلو معصوم و یکی از فواطم خاندان اهل بیت عصمت و طهارت عَلَیهِمُ‌الْسَّلام و یکی از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام به حساب می‌آید.

 

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از مرتبه علمی، جایگاه معنوی، طهارت نفس برخوردار است و کرامات بی‌شمار دارد. اوج عظمت علمی و مقام والای معنوی آن بزرگوار از چند منظر نمایان است.

 

  1. احادیث در باره آن بزرگوار
  2. احادیث منسوب به آن بزرگوار
  3. مقام علمی و معرفتی آن بزرگوار
  4. هجرت تمدن ساز آن بزرگوار
  5. اصرار آن بزرگوار به انتقال به قم در حال بیماری
  6. زیارت‌نامه‌ مأثور آن بزرگوار

 

  1. احادیث درباره مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

در باره مقام و منزل حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها روایت‌های بسیار نقل شده است. در این نوشتار به دو روایت اشاره می‌شود.

 

در روایت آمده است که عده‌ای از قم به دیدار امام صادق عَلَيْهِ‌الْسَّلام مشرف شدند و خود را معرفی کردند و آن بزرگوار به ایشان ‌فرمود: إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَ هُوَ اَلْمَدِینَةُ وَ إِنَّ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ اَلْكُوفَةُ وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا اِمْرَأَةٌ مِنْ أَوْلاَدِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ؛ خدا را حرمى است و آن مكه است، و رسول خدا را حرمی است و آن مدینه است و امیرالمؤمنین را حرمى است و آن كوفه است، و ما را هم حرمى است و آن  شهر قم است، به زودی در شهر قم بانوئی از فرزندانم بخاك سپرده می‌شود بنام فاطمه هر کس او را زیارت كند بهشت برای او واجب می‌شود. بشارت امام صادق به وجود با برکت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، قبل از تولد پدر گرامیش، حضرت امام موسی کاظم عَلَيْهِ‌الْسَّلام؛ حکایت از مقام و منزلت آن بزرگوار و نقش بی‌بدیل ایشان در جغرافیای جهان اسلام و تمدن جهان تشیع دارد.

 

در روایت دیگر حضرت امام رضا عَلَيْهِ‌الْسَّلام در باره جایگاه زائر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می‌فرماید: مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى؛ هر كس فاطمه معصومه‏‌ را در قم زیارت كند مثل آن است كه مرا زیارت كرده است. در این روایت دو منزلت برای آن بزرگوار ذکر شده است اول آن که آن حضرت، معصومه و تالی‌تلو معصوم معرفی شده است و دوم زیارت آن بزرگوار به منزله‏ زیارت امام معصوم شناخته شده است.

 

  1. احادیث منسوب به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

از حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها روایات بسیاری نقل شده که عمده آن در حقانیت ولایت و امامت حضرت على عَلَيْهِ‌الْسَّلام است. یکی از آن روایات به روایت فواطم مشهور شده است. آن بزرگوار از فاطمه دختر امام صادق عَلَيْهِ‌الْسَّلام و آن بزرگوار از فاطمه دختر امام باقر عَلَيْهِ‌الْسَّلام و آن بزرگوار از فاطمه دختر امام سجاد عَلَيْهِ‌الْسَّلام و آن بزرگوار از فاطمه دختر امام حسین عَلَيْهِ‌الْسَّلام و آن بزرگوار از زینب دختر امیرالمؤمنین عَلَيْهِ‌الْسَّلام و آن بزرگوار از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل می‌کند که فرمود: قَالَ رَسُولُ اللّه صَلَّى اللّه عَلَیه وَ آلِه وَ سَلَّم: ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آل ِمُحَمَّد ماتَ شَهِیداً؛ همانا هر که با محبت آل محمد بمیرد شهید از دنیا رفته است. این روایت دو حقیقت را در بر دارد: اول مقام و منزلت محبت اهل بیت عصمت و طهارت و دوم این که محبت اهل بیت عصمت و طهارت سختی‌هائی دارد که هر کس از این موهبت الهی برخوردار باشد و بر آن بمیرد، شهید به حساب می‌آید.

 

  1. مقام علمی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

نقل است روزی عده‌ای از شیعیان وارد مدینه شدند و می‌خواستند به محضر امام موسی کاظم عَلَيْهِ‌الْسَّلام برسند و پرسش‌هایی از آن بزرگوار داشته باشند، وقتی آنان به در منزل حضرت رسیدند، دیدند حضرت به سفر رفته است و به ناچار پرسش‌های خود را تحویل حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دادند و آن بانو بزرگوار پاسخ آن پرسش‌ها را نوشت و به آنان تسلیم نمود، آنان همین که از مدینه خارج شدند، در بیرون شهر امام موسی کاظم عَلَيْهِ‌الْسَّلام را ملاقات کردند و جریان را برای حضرت تعریف کردند و هنگامی که حضرت پرسش‌های آنان و پاسخ‌های حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را مشاهده کرد و درستی پاسخ‌ها را دید، سه بار فرمود: فِداها اَبوها، فِداها اَبوها، فِداها اَبوها؛ پدرش به فدایش باد.

 

  1. اصرار حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به انتقال به قم در حال بیماری

تأکید و اصرار حضرت فاطمه معصومه در انتقال به شهر مقدس قم پس از بیماری، حکایت از برخورداری آن بزرگوار از درایت و الهام الهی دارد و این نیست جز این که به برکت وجود نازنین آن بزرگوار؛ بناست شهر مقدس قم در جغرافیای جهان اسلام و در تمدن جهان تشیع، نقش آفرین کند و به پایگاه‌ تشیع و مرکز نشر معارف دین و مرکز حوزه‌های علمیه جهان اسلام تبدیل شود و از همه مهمتر خاستگاه انقلاب و قیام مردم مسلمان ایران بر علیه حکومت 2500 ساله ستم‌شاهی قرار گیرد.

  1. هجرت تمدن ساز حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

هجرت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برای دیدار برادر؛ حکایت از بصیرت آن بانوی بزرگوار دارد چرا که آن بزرگوار هم در برابر امام زمان خود احساس مسئولیت می‌کند و هم در قبال توطئه حکومت بی‌تفاوت نبوده و هم با هجرتش یک تمدن بزرگ اسلامی را پایه ریزی کرد. هجرت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم هم رتبه و جایگاه شهر قم را منحصر به فرد کرد، هم شهر مقدس قم را برتری بخشید، هم به شهر قم تقدّس داد، هم شهر مقدس قم را حرم اهل بیت کرد و هم زیارت کنندگانش را برای ورود به بهشت، شایستگی عطا فرمود.

 

  1. زیارتنامه‌ مأثور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

حضرت فاطمه معصومه پس از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها؛ تنها بانوى بزرگوارى است كه زیارت مأثور دارد. بانوان برجسته‏اى مانند آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت خویلد، فاطمه‏ ام‏البنین، زینب كبرى، حكیمه خاتون و نرجس خاتون كه هرکدام از شخصیت جهان اسلام به حساب می‌آیند و دارای مقام و منزلت بی‌نظیری دارند؛ در حالی که هیچ‏كدام زیارت مأثور از سوى معصومین ندارند و این بیانگر اوج عظمت و مقام والاى این بانوى گرانقدر اسلام است، خاصه آن‌جائی که در زیارتنامه برای حضرت فاطمه معصومه در نزد خداوند تبارک و تعالی شأن و منزلت قائل شده است و از آن بزرگوار به دلیل شأن و منزلت در نزد خداوند درخواست شفاعت کرده است: یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ ای فاطمه مرا در ورود به بهشت شفاعت کن؛ چرا که در پیشگاه خداوند دارای مقامات و درجات بسیار ارجمندی هستی.

 

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سال ۲۰۱ هجری قمری به قصد دیدار برادر از مدینه به سوى خراسان حركت كرد، هنگامى كه به شهر ساوه رسید، بیمار شد و در حال بیماری خود را به شهر قم رساند و پس از چند روز اقامت در شهر مقدس قم، در ١٠ ربیع الثانی همان سال شهادت‌گونه، دار فانی را وداع گفت و برادر بزرگوارش را داغدار کرد.

 

وَسَلَامٌ عَلَیها یوْمَ وُلِدَت وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ تُبْعَثُ حَیا

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *