حضرت امام هادی علیه السلام

به مناسبت شهادت حضرت امام هادی عَلَیهِ‌السَّلام سوم رجب  / موفقیت آن بزرگوار در تبلیغ و ترویج دین، در رهبری و هدایت جامعه، در مبارزه نفس‌گیر با افکار انحرافی و در جهاد خستگی ناپذیر با خلفای فاسد و فاجر، به حدی چشمگیر و پیروزمندانه بوده است که خلفای غاصب، وجود پر برکت امام را نتوانستند تحمل کنند و با آن كه در فضای کاملاً پلیسی و در شهری کاملاً نظامی، مراقب ایشان بودند؛ چندین بار آن بزرگوار را به زندان انداختند و سرانجام در سن 42 سالگی، معتزّ خلیفه ملعون عباسی ایشان رابه شهادت رسانید و در خانه خويش در سامرا به خاك سپرده شدند …


علی  بن محمد، مشهور به امام هادی عَلَیهِ‌السَّلام، ملقب به امام علی النقی دهمین امام شیعیان، در 15 ذی‌حجه سال 212 هجری قمری دیده به جهان گشود، در سال 220 هجری قمری، در سن 8 سالگی، به امامت رسید و پس از 34 سال امامت، در سال 254 هجری قمری و در سن 42 سالگی به شهادت رسید.

 

در سال 220 قمرى پدر بزرگوارش به دست معتصم عباسی به شهادت رسید و آن بزرگوار عهده‌دار امامت و رهبری جهان اسلام گردید و در دوران امامت با شش خلیفه غاصب عباسی مواجه بود که همگی در استبداد و خودکامگی دست کمی از نیاکان ملعون خود نداشتند.

 

از زندگی آن بزرگوار در مقایسه با دیگر ائمه، اطلاعات چندانی در دست نیست. برخی از پژوهشگران، محصور بودن آن بزرگوار و محدودیت ارتباط اصحاب را از علل آن دانسته‌اند در حالی که به تعبیر مقام معظم رهبری غرض ‏ورزى یا بی‌اعتنایی و یا کج‏ فهمى برخی از پژوهندگان و نویسندگان است که بخش عظیمى از زندگى این بزرگوار را با غبارى از ابهام و اجمال روبرو ساخته است.

 

آن بزرگوار با آن‌که در کودکی و در شرائط بسیار سخت و طاقت فرسا به امامت رسید و بیشترین سال‌های امامت ایشان در سامرا تحت سلطه حاکمان عباسی گذشت؛ اما با تدبیر شایسته و هدایت داهیانه، همه شرائط حاکم را با اقدامات راهبردی به فرصت‌های ناب تبدیل کرد.

 

موفقیت آن بزرگوار در تبلیغ و ترویج دین، در رهبری و هدایت جامعه، در مبارزه نفس‌گیر با افکار انحرافی و در جهاد خستگی ناپذیر با خلفای فاسد و فاجر، به حدی چشمگیر و پیروزمندانه بود که خلفای غاصب، وجود پر برکت امام را نتوانستند تحمل کنند و با آن كه در فضای کاملاً پلیسی و در شهری کاملاً نظامی، مراقب آن بزرگوار بودند؛ چندین بار ایشان را به زندان انداختند و سرانجام در سن 42 سالگی، معتزّ خلیفه ملعون عباسی ایشان را به شهادت رساند و در خانه خويش در سامرا به خاك سپرده شدند.

 

امام هادی عَلَیهِ‌السَّلام اولین امامی است که در سامرا دفن شده است و در کنار آن بزرگوار، فرزند شریفش امام حسن عسکری عَلَیهِ‌السَّلام دفن گردیده که به حرم عسکریین معروف شده است.

 

یکی از آثار گران‌بهای امام هادی عَلَیهِ‌السَّلام

یکی از آثار گران‌بهای حضرت امام هادی عَلَیهِ‌السَّلامزیارت جامعه کبیره است که به عنوان دائرة المعارف جهان اسلام، مشهورترین زیارت شیعه شناخته می‌شود. زیارت جامعه کبیره دارای فصیح‌ترین الفاظ، بلیغ‌ترین معانی، عمیق‌ترین مفاهیم و عالی‌ترین مضامین، شایسته‌ترین شأن و معتبرترین سند روائی است. زیارت جامعه کبیره بهترین منبع شناخت ائمه اطهار به حساب می‌آید و دربردارنده جامع‌ترین فضائل و مناقب و اصلی‌ترین شاخصه‌‌‌های امامت است.

 

یکی دیگر از آثار گران‌بهای امام هادی عَلَیهِ‌السَّلام

یکی دیگر از آثار گران‌بهای حضرت امام هادی عَلَیهِ‌السَّلام، زیارت غدیریه می باشد که به زیارت امیرالمؤمنین در عید غدیرخم معروف است. در سالی که معتصم حضرت را از مدینه به سامرا فراخواند، آن بزرگوار در بین راه به زیارت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام در نجف اشرف رفت و این زیارت را قرائت فرمود.

در زیارت غدیریه، دلایل بسیار استوار در حقانیت ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و خاصه مولی الموحدین امیرالمؤمنین عَلَیهِ‌السَّلام بیان شده است و دارای صد و پنجاه فضیلت و منقبت امیرالمؤمنین است و به برخی از مشکلات سیاسی و اجتماعی آن زمان اشاره شده است.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *