میلاد با سعادت حضرت امام علی علیه السلام

مناسبت: میلاد امام علی/ ناگاه دیوار كعبه شكافت و فاطمه بنت اسد از شكاف دیوار داخل كعبه شد، گوئی از داخل كعبه كسی او را صدا می زند.

در آن هنگام شكاف كعبه پوشیده شد و فاطمه بنت اسد در كعبه محصور گردید، از جا برخواستیم و با كمك دیگران هرچه كردیم نتوانستیم در كعبه را باز كنیم؛ ابزار و وسائل آوردند … اما مقرر بود كه كعبه درش را به روی ما نگشاید.

حادثه در كوچه و بازار و شهر پیچید و حدیث آن نقل محافل شد و مردم سرازیر مسجد شدند و مسجد مملو از جمعیت گردید و همه حیران و منتظر که چه خواهد شد.

روز چهارم فرا رسید، همان موضع از دیوار كعبه شكافت و فاطمه بنت اسد با فرزندش كه در دست داشت از كعبه خارج شد، مردم دور او حلقه زدند و از آنچه بر او گذشت جویا شدند و فاطمه بنت اسد چنین گفت: …


به حریم كعبه رفتم به حرم رهم ندادند     كه تو در برون چه كردی كه درون خانه آیی

عباس عموی پیامبر می‌گوید: من با یزید بن قعنب و جمعی از بنی هاشم در صحن مسجد نشسته بودیم دیدم فاطمه بنت اسد سَلامُ‌الله‌عَلَیْها وارد مسجد الحرام شد او حالتی عادی نداشت ظاهراً درد زایمان او را فرا گرفته بود، رو به دیوار كعبه كرد و با خدای خویش چنین گفت:

قالَتْ رَبِّ اِنّی مُؤمِنَةٌ بِکَ وَبِما جاءَ مِنْ عِنْدِکَ مِنْ رُسُلٍ وَکُتُبٍ، وَاِنّی مُصَدّقَةٌ بِکَلامِ جَدّی اِبْراهِیْمَ الخَلیلِ، وَاِنّهُ بَنی الْبَیْتَ العَتیقَ فَبِحَقِّ الّذی بَنی هذَا الْبَیْتَ وَبِحَقِّ الْمَوْلُودِ الَّذی فِی بَطْنی لمّا یَسَّرْتَ عَلَیَّ وِلادَتی. پروردگارا! من به تو و پیامبران و کتاب‌هایی که از طرف تو نازل شده، ایمان دارم و سخن جدّم ابراهیم خلیل را تصدیق می‌کنم؛ او که این خانه عتیق را بنا کرد. پس به حق آن کسی که این خانه را ساخت، و به حق کودکی که در رحم دارم، ولادت این کودک را بر من آسان فرما.

 

ناگاه دیوار كعبه شكافته شد و فاطمه بنت اسد از شكاف دیوار داخل كعبه شد، گوئی از داخل كعبه كسی او را صدا می زد.

در آن هنگام شكاف كعبه پوشیده شد و فاطمه بنت اسد در كعبه محصور گردید، از جا برخواستیم و با كمك دیگران هرچه كردیم نتوانستیم در كعبه را باز كنیم؛ ابزار و وسائل آوردند … اما مقرر بود كه كعبه درش را به روی ما نگشاید.

حادثه در كوچه و بازار و شهر پیچید و حدیث آن نقل محافل شد و مردم سرازیر مسجد شدند و مسجد مملو از جمعیت گردید و همه حیران و منتظر که چه خواهد شد.

 

روز چهارم فرا رسید، همان موضع از دیوار كعبه شكافت و فاطمه بنت اسد با فرزندش كه در دست داشت از كعبه خارج شد، مردم دور او حلقه زدند و از آنچه بر او گذشت جویا شدند و فاطمه بنت اسد چنین گفت:

اِنّی فُضِّلْتُ عَلی مَنْ تَقَدَّمَنی مِنَ النِّساءِ لِاَنَّ آسِیَةَ بِنْتَ مُزاحِمٍ عَبَدَتِ اللّه عَزَّوَجَلَّ سِرّا فِی مَوْضِعٍ لایُحِبُّ اَنْ یَعْبُدَاللّه فِیهِ اِلاّ اضْطِرارا، وَاِنَّ مَرْیَمَ بِنْتَ عِمْران هَزَّتِ النَّخْلَةَ الْیابِسَةَ بِیَدِها حَتّی اَکَلَتْ مِنْها رُطَبا جَنیّا، وَاِنّی دَخَلْتُ بَیْتَ اللّهِ الْحَرامَ فَاَکَلْتُ مِنْ ثِمارِ اَلجَنَّةِ وَاَوْراقِها. به راستی من بر زن‌های پیش از خود برتری یافتم؛ زیرا آسیه دختر مزاحم خدا را پنهانی در جایی عبادت کرد که دوست نمی‌داشت در آن مکان (یعنی کاخ فرعون) خدا را عبادت کند، مگر در حال ناچاری؛ و مریم دختر عمران درخت خشک خرما را با دستش تکان داد تا رطب تازه‌ای از آن بخورد، ولی من داخل خانه خدا شدم و از میوه‌های بهشتی آن استفاده بردم.

 

و هنگام خروج هاتفی از غیبت مرا ندا داد:

فَلمّا اَردْتُ اَنْ اَخْرُجَ هَتَفَ بی هاتِفٌ یا فاطِمَةُ سَمّیهِ عَلیّا فَهُوَ عَلِیٌ وَ اللّه الْعَلِیُّ الْاَعْلی یَقُوْلُ: اِنّی شقَقْتُ اِسْمَهُ مِنْ اِسْمی وَاَدّبْتُهُ باَدَبی وَ وَقَفْتُهُ عَلی غامِضِ عِلْمی وَهُوَ الَّذی… یُؤذِّنُ فَوْقَ ظَهْرِ بَیْتی وَیُقَدِّسُنی وَیُمَجِّدُنی فَطُوبی لِمَنْ اَحَبَّهُ واَطاعَهُ وَوَیْلٌ لِمَنْ اَبْغَضَهُ وَعَصاهُ. پس هنگامی که خواستم از کعبه خارج شوم، هاتفی از غیب مرا ندا داد: ‌ای فاطمه او را به نام علی نام گذاری کن! پس او علی است و خدای علیّ اَعْلی است که می‌گوید: به راستی، اسم او را از اسم خودم جدا ساختم و او را به ادب خود پرورش دادم و او را بر پیچیدگی‌های علم خود آگاه ساختم و او کسی است که… بر بام خانه من اذان خواهد گفت و مرا تقدیس و تمجید خواهد نمود. پس خوش به حال کسی که او را دوست بدارد و اطاعتش کند و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و نافرمانی کند.

 

آری فاطمه بنت اسد به مهمانی خداوند خوانده شد و ملائكه خدا با میوه‌های بهشتی از او پذیرائی کردند تا آنكه فرزندش قدم به عرصه وجود نهاد و نامی از  بهترین نام‌های خداوند تبارک و تعالی بر او نهاده شد تا حیات و بقای آن سرزمین مقدس را تضمین كند.

 

اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ عَبْدِکَ وَ وَلِیِّکَ وَ أَخِی رَسُولِکَ وَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ وَ آیَتِکَ الْکُبْرَى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

1 Comment

  1. هادی حامدرحمت

    سلام و درود خدا بر شما
    از مطالب خوبتون استفاده می‌کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *