گزارش تصویری از فعالیت حسن صفرزاده تهرانی امام جمعه سابق شهر زاینده رود

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

نماز جمعه که نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است باید هر چه با شکوه‌تر و پرمحتواتر اقامه شود.  امام خمینی رحمت الله علیه

نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است. رهبر انقلاب اسلامی

پیش‌گفتار: برای تعیین سطح فعالیت‌ها لازم است شرائط موجود شهر مورد توجه قرار گیرد تا بررسی و اظهار نظر پیرامون کم و کیف فعالیت‌ها به صواب نزدیک‌تر باشد.

  • شهر زاینده‌رود از توابع شهرستان لنجان و در کنار رودخانه زاینده‌رود، در کنار شرکت ذوب‌آهن و در کنار صنایع نظامی اصفهان است و از پنج محله بیستجان، باباشیخ علی، بهجت آباد، کله مسیح و کله مسلمان و شهرک شهید نامجو وابسته به صنایع نظامی اصفهان تشکیل شده است.

عمده اهالی شهر زاینده‌رود در شرکت ذوب‌آهن و صنایع نظامی اصفهان و یا به کشاورزی مشغول می‌باشند و اکثر زمین‌های شهر کاربری کشاورزی دارد.

  • شهر زاینده‌رود دارای، یازده مسجد، سه مسجد جامع، سه حسینیه، دو خانه عالم، یک امام زاده، چهار آرامستان، چهار مزار شهدا و یک مزار شهدای گمنام می‌باشد.
  • به خاطر حرائمی که این شهر را احاطه کرده است؛ شهر زاینده‌رود از محدودیت زمین رنج می‌برد به همین دلیل هنوز فاقد مصلی، دفتر و منزل امام جمعه می‌باشد. نماز جمعه در یکی از مساجد اقامه می‌شود و دفتر و منزل امام جمعه اجاره‌ای است.
  • اهالی شهر مجاور با فاصله‌ای کمتر از مسافت شرعی در نماز جمعه شهر زاینده‌رود شرکت می‌نمایند و عمده مسائل فرهنگی آن به عهده امام جمعه شهر زاینده‌رود می‌باشد و در حقیقت امام جمعه، امام جمعه دو شهر به حساب می‌آید و ستاد اقامه نماز، ستاد احیا و امور مساجد شهر مجاور نیز به عهده ایشان است.

گزارش فعالیت امام جمعه شهر زاینده‌رود

فعالیت‌های امام جمعه شهرزاینده‌رود در دو بخش شهری و شهرستانی ارائه می‌گردد.

بخش اول شهری

خطبه‌های نماز جمعه: برگزاری تعداد 190 خطبه نماز جمعه در طول 4 سال.

موضوع و متن خطبهها: خطبه‌ها با محتوای علمی، کاربردی، دسته بندی شده، دارای متن نوشتاری و ادبیات لازم. موضوع خطبه‌های اول بر محور تقوای الهی و محتوای خطبه دوم بر اساس موضوعات ضروری روز.

نماز جمعه در مسجد جامع مدیسه: برگزاری هر ساله نماز جمعه در زادگاه بزرگ‌ مرجع علی‌الاطلاق‌ جهان‌ تشیع‌ حضرت آیة الله العظمی سید ابوالحسن موسوی اصفهانی مدیسه‌ای رضوان الله تعالی با هدف تعظیم مقام شامخ مرجعیت و بزرگداشت یاد و خاطره‌ آن بزرگوار، در سالگرد وفات ایشان و در مسجد جامع شهر همجوار، محله مدیسه.

نماز جماعت: حضور مستمر در مساجد شهر همراه با اقامه نماز جماعت و سخنرانی با هدف تقویت مساجد، ارتباط با نمازگزاران و تکریم روحانی مساجد.

نماز استسقاء: اقامه نماز باران در چندین نوبت، با توجه به کم‌آبی سال‌های اخیر در روزهای تعطیل و عزا و استقبال مردم خاصه کشاورزان.

نماز عید فطر و قربان: اقامه نماز فطر و قربان، در تمامی اعیاد فطر و قربان.


عید سعید غدیر: برگزاری عید سعید غدیر با برنامه ریزی قبلی، در مساجد و امام‌زاده به عنوان قطب فرهنگی شهر.

مراسم دعا: برگزاری مراسم دعای روح بخش، کمیل، ندبه، ابوحمزه و عرفه و دعوت جهت شرکت مستمر در این گونه مراسم.

برگزاری مجالس عزا: برگزاری مجالس عزای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خاصه سید و سالار شهیدان و به ویژه عزاداری عصمت کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها در دهه فاطمیه با برنامه ریزی قبلی، در مساجد و قطب فرهنگی شهر امام زاده احمد.


قافله عزا: برپائی و راه اندازی قافله‌های عزا در ایام سوگواری محرم، صفر، فاطمیه و ایام شهادت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام

 

مراسم معنوی اعتکاف: برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مساجد جامع شهر.

شرکت در مراسم جشن: شرکت در جشن‌های برگزارشده به مناسبت‌ ایام الله با سخنرانی و اهدای هدایا.

شرکت در مراسم جشن خواهران: شرکت در مراسم جشن‌ ویژه خواهران به مناسبت‌ اعیاد ملی و مذهبی با سخنرانی و اهدای هدایا.

 

مراسم شهدا: حضور در مراسم تشیع و تدفین شهدای شهر.

مزار شهدا: شرکت در غبار روبی و عطر افشانی پنج مزار شهدای شهر با حضور مسئولین، نیروهای بسیج، خانواده معظم شهدا و مؤمنین.

یادواره شهدا: برگزاری مراسم یادواره شهدای شهر به منظور ترویج فرهنگ جهاد و شهادت.

دیدار خانواده شهدا: دیدار خانواده معظم شهدا (بیش از 70 خانواده شهید) در مناسبت‌های مختلف با تهیه هدیه؛ همراه خانواده و مسئولین.

دیدار آزادگان، جانبازان و ایثارگران: دیدار با آزادگان، جانبازان و ایثارگران با هدف تکریم و ترویج فرهنگ جهاد و شهادت.

جلسات آموزشی: برگزاری جلسات آموزشی با هدف ترویج معارف دین، تبیین آموزه‌های دینی و معرفت‌افزائی در بین عموم مردم؛ با حضور روحانیون، نمازگزاران مساجد و اعضای هیئت‌های مذهبی.

آموزش خانواده: برگزاری دوره‌های آموزش خانواده با نام مهارت‌های زندگی برای خواهران در فرهنگسرا.

سخنرانی: حضور و سخرانی در اکثر مراسمات شهر مانند مراسم اعیاد و شهادت‌ها، مناسبت‌های ملی مذهبی سیزدهم آبان، روز قدس، روز بیست و دوم بهمن.

نشست صمیمی با روحانیون: برگزاری سلسله نشست‌های صمیمی، به صورت ماهیانه با روحانیون شهر و در بعضی از موارد با حضور خانواده‌ها همراه با نهار یا شام؛ با هدف تعالی‌بخشی، برنامه‌ریزی، هماهنگی، بصیرت‌افزائی و آسیب‌شناسی.

حضور در مساجد: حضور در مساجد به منظور تقویت مساجد و زمینه سازی حضور نمازگزاران در نماز جمعه شهر.

حضور در مدارس: حضور در مدارس و زمینه سازی حضور روحانیت جهت ارتباط با نوجوانان و جوانان با اقامه نماز و برگزاری مراسم به صورت هفتگی و همچنین به فراخور مناسبت‌های سال.

با جوانان: نشست مستمر با جوانان با هدف ارتباط و جذب جوانان.

حلقه‌های صالحین: راه اندازی حلقه‌های صالحین مساجد و شرکت در جلسات آنان و ترغیب و تشویق روحانیون به اداره محتوائی آن جلسات.

بسیج: حضور فعال و مستمر در جلسات، برنامه‌ها، رزمایش‌ها و اردوهای بسیج.

حضور در برنامه‌های ورزشی: حضور در سالن‌های ورزشی با هدف تکریم ورزشکاران، تقویت ارتباط ورزشکاران با روحانیت، ترویج فرهنگ ورزش و سلامت و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی.

حضور در راهپیمائی‌: قدس، پیروزی انقلاب، سیزده آبان، نهم دی و …

حضور در مراسم: شرکت در مراسم روز معلم، روز مهندس، روز شهردار، روز شورا، روز کارگر، روز پاسدار، روز نیروی انتظامی، روز درختکاری، روز جوان، هفته بهداشت و …

ستاد برگزاری نماز جمعه: برگزاری جلسات ستاد نماز جمعه به صورت مرتب و مستمر و ارائه طریق نسبت به بهتر برگزار شدن نماز جمعه و محتوا بخشی به جلسات ستاد.

ستاد برگزاری نماز خواهران: برگزاری جلسات ستاد نماز جمعه خواهران.

شورای قرآن کریم: راه اندازی و تشکیل شورای قرآن کریم

 

شورای فرهنگی: راه اندازی و تشکیل شورای فرهنگی

هیئت امنای مساجد: تعیین هیئت امنای مساجد، حسینیه‌ها و امام‌زاده شهر زاینده‌رود و باغشاد، و تشکیل پرونده و صدور حکم خدمت برای ایشان طبق ضوابط.

مهدهای کودک: حضور در مهدهای کودک به مناسبت‌های مختلف و شرکت در جشن و برنامه‌های متنوع مهدها.

تکریم روحانیون: تکریم روحانیون شاخص و فعال شهر با هدف تشویق و ترغیب دیگر روحانیون به فعالیت‌های محتوائی بهتر و بیشتر.

تکریم خواهران فعال: تکریم فعالان فرهنگی خواهر با هدف تشویق و ترغیب دیگر خواهران به فعالیت‌های محتوائی بهتر و بیشتر و همچنین انسجام، تقویت و جهت دهی فعالیت‌ها.

 

تکریم کارکنان و کارگران: تکریم کارکنان، و کارگران خدوم با هدف ارج نهادن به خدمت صادقانه و ترغیب دیگران به خدمات رسانی بهتر.

 

شرکت در جلسات: شرکت در جلسات اداری شهر با هدف ارائه آموزه‌های دینی به فراخور موضوع جلسه با تفسیر آیه یا شرح حدیث و در کنار آن ارائه راهنمائی‌های لازم.

 

دیدار مسئولین شهر: با هدف تقویت الفت و برادری برای خدمات رسانی بهتر و بیشتر.

 

بازدید از پروژهای شهر: بازدید از پروژها با هدف تقویت روحیه کارگران، بیان خسته نباشید به مجریان و بررسی چگونگی روند اجرا و نظارت بر سلامت کار.

 

بازدید از مراکز مهم پیرامونی شهر: بازدید از تصفیه‌خانه آب اصفهان، بازدید از تصفیه‌خانه آب یزد، بازدید از صنایع دفاعی اصفهان، بازدید از ذوب‌آهن اصفهان، بازدید از شهرک صنعتی شهر، با هدف فراهم کردن همکاری فرهنگی، کمک در رفع مشکلات طرفین، زمینه سازی بکارگیری جوانان شهر و کمک به تحقق شعار سال.

 

افتتاحیه‌ها: شرکت در مراسم افتتاح پروژه‌های شهری.

 

مصاحبه: مصاحبه با خبرنگاران در مناسبت‌های ملی و مذهبی و با موضوعات گوناگون و پخش آن از صدا و سیمای استان.

 

امور جهادی: انجام امور جهادی و فعالیت‌های مردمی اثرگذار و همیاری با کارگران.

 

فعالیت‌های مردمی: شرکت در مراسم مردمی مانند بازدید حاجی، مجلس ترحیم، مجلس عقد، میهمانی‌های دوره‌ای، عیادت از بیماران، جزءخوانی.

 

حل اختلاف: اقدام برای حل اختلافات مردمی و شهری.

 

کوه‌گشت: همراهی نمازگزاران محترم و اعضای محترم ستاد برگزاری نماز جمعه.

بخش دوم فعالیت‌های شهرستانی

برگزاری جلسات ائمه جمعه: برنامه ریزی و تشکیل بیش از پنجاه نشست صمیمی ائمه جمعه با رویکرد هماهنگی مسائل فرهنگی و تعامل بهتر و بیشتر ائمه محترم جمعه شهرستان با دبیری امام جمعه شهر زاینده‌رود.

 

جلسات روحانیون هجرت: شرکت در جلسات روحانیون هجرت با هدف انسجام بین روحانیون، انتقال تجربیات، بیان نکات کاربردی آموزشی و تبلیغی و آسیب‌شناسی فرهنگی و رفتاری.

 

قرارگاه فرهنگی شهرستان: شرکت مستمر در قرارگاه فرهنگی شهرستان لنجان به نمایندگی از ائمه جمعه شهرستان با هدف هدایت، مدیریت، انسجام و تقویت فعالیت‌های اثرگذار فرهنگی و معنوی.

 

ستاد اربعین: شرکت مستمر در جلسات ستاد اربعین و راه‌اندازی ستادهای فرعی اربعین در شهرهای تابعه شهرستان با اشراف ائمه محترم جمعه، جهت جمع آوری کمک‌های مردمی و راه‌اندازی موکب الشهدای لنجان و نظارت بر فعالیت ستاد و همچنین موکب الشهدای لنجان.

 

همایش‌: همکاری در راه‌اندازی همایش‌ها با موضوعات کاربردی و ضروری و شرکت فعال در آن.

 

جلسات و مراسم‌ شهرستان: شرکت در جلسات و مراسمات شهرستان با هدف هم‌افزائی بهتر، همکاری بیشتر و تقویت روحیه اخوت و برادری.

 

صبحگاه‌ مشترک: شرکت در صبحگاه‌های مشترک سپاه، بسیج و نیروی انتظامی.

 

جلسات نماینده: برگزاری و شرکت در جلسات کاری با نماینده محترم مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی با هدف هماهنگی بیشتر بین مسئولین شهرستان.

 

جلسات فرماندار: شرکت در جلسات فرمانداری با هدف ارائه طریق  جهت هماهنگی بهتر و بیشتر بین مسئولین شهرستان و تقویت فعالیت‌های فرهنگی.

 

جلسات استانی: شرکت در جلسات استانی با هدف پیگیری امور شهر و شهرستان و رفع مشکلات مردمی با موضوع حل مشکلات کشاورزان، سازگاری با کمبود آب، محیط زیست، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حل پاره‌ای از مشکلات بیکاری و رونق تولید.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

16 Comments

  1. ناصرقاسمی

    خداقوت
    بسیارعالی وخستگی ناپذیر….
    موفق وموید وپیروز باشید

  2. رضا معظم

    سلام بسیار کار ارزشمندی است زیر سایه امام زمان موفق باشید

  3. شریف پور

    با سلام و خدا قوت

    تصاویر و خاطرات بسیار عالی….

    حاج آقای پر تلاش و خستگی ناپذیر

    مهربان و دلسوز…🌹🌹🌹🌹

  4. مولانا رضا

    سلام استاد عزیز
    خدا قوت
    ما شا الله
    خاطرات برام تازه شد
    خیر ببینید الهی
    ان شاء الله هر جا هستید موفق و موید باشید
    التماس دعای فرج
    یا علی مدد

  5. علی معزی

    سلام و درود خدمت سرور گرامی انشاالله که ماجور باشید الطاف و خدمات حضرتعالی همیشه در ذهن مردم ولایت مدار شهر زاینده رود باقی خواهد ماند. توفیقات روز افزون شما را از درگاه احدیت خواستارم
    سایه مقام معظم رهبری مستدام باد.

  6. شهروند

    دیدن دوباره تصاویرتلاش های شمادرشهرزاینده رود،خاطرات روزهای داشتن یک امام جمعه مردمی و دلسوز را برایمان زنده کرد.وآه ازنهادمان برخواست که چنین نعمتی را قدر ندانسته و ازدست دادیم.
    هرکجا هستید در پناه امام زمان باشید.

  7. برادر کوچک شما .منصور موذنی

    حضور پر برکت حضرتعالی طی چهار سال در شهر زاینده رودحقیقتا منشا خیلی خیر و برکات برای مردم این شهر و شهرستان بوده گرچه شیطنت و تنگ نظری برخی مانع از بسر انجام رسیدن بسیاری از برنامه های جنابعالی که از شخصیتی علمی فرهنگی دینی و جهادی با سابقه زیاد و مدیریت در سطح کلان کشوری گردید علی الحال بسهم خود بعنوان خدمتگزاری کوچک در کسوت شورای شهر و شهرستان که افتخار آشنایی و همراهی و برادری حضرتعالی را داشته و دارم قدردان این زحمات شما هستم و در ظل الطاف حق تعالی موفقیت و عاقبت بخیری برای حضرتتان آرزومندم

  8. محمود معظم

    با سلام و عرض ادب و احترام
    زحمات و فعالیتهای بی شائبه ،دلسوزانه ،خیرخواهانه و خداپسندانه جنابعالی در این مدت باعث محبوبیت ، مقبولیت و مرجع بودن شما در تمام امورات مردمی ، شهری و شهرستانی شده بود و تجربه ارزشمند و والای حضرتعالی در موقعیت حساس و مهم امام جمعه ثمرات و نتایج والایی را رقم می زد و می زند.امیدوارم سایه توجهات حضرت ولی عصر ( عج) و منویات مقام معظم رهبری بیش لز پیش در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی توفیقات روزافزون داشته باشید و جامعه ما از توانمندیهای ارزشی جنابعالی بطور مستمر بهره مند باشد .انشاءالله

  9. اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان

    ماشاء الله لاقوه الا بالله

  10. سلام علیکم مشتاق دیدار جناب حاج اقای عزیز انشالله موفق وسلامت باشید.متأسفانه انها یکه می بایستی تشخص می دادن فعالیتهای را ندادند.انشالله موفق وسلامت باشید

  11. شهریاری

    سلام علیکم
    حجم فعالیت ها بسیار زیاد و خیلی خوب دسته بندی شده.
    موفق و سربلند باشید.

  12. ماشاء الله لاقوه الا بالله
    وفقکم الله و ایانا

  13. شیر محمدی

    بسیار عالی

  14. سلام علیکم
    خاطرات و تجربیات زیبا وارزنده ای رودرکنار شخصیت ستوده وبزرگوارتان داشتیم
    همیشه ازرهنمودهای شما استفاده کردیم وخواهیم کرد واززحمات چندین ساله شما بابت حمایت همه جانبه روحانیون هجرت ومبلغین حاضردرشهروشهرستان که الحق والانصاف بی بدیل وبی نظیربود تشکرمیکنم ان شالله شاهد حضور بابرکت شما درجایگاهی درخور شان
    شما بزرگوار ،باشیم وازنعمت حضورتان کماکان همه اقشارمردم بالاخص روحانیون وجوانان بهره مند گردند

  15. جمعی از اهالی مسکن مهر باغبادران

    یروز گزارشی تصویری از فعالیتهای بسیار ارزنده وماندگار جناب مستطاب حجه الاسلام حسن صفرزاده تهرانی را به نشر گذاشته بودید .
    الحق که جای ایشان در بین مدعیان قدرت سیاسی اجتماعی اسلام خالی است . ایشان یکی از معدود یاران با وفای ولایت هستند که دغدغه ای به غیر از آنچه رهبر فرزانه انقلاب میفرمایند نداشته ونخواهند داشت …تمام اهتمام ایشان در انچه به زبان می اوردند وقدم بر میداشتند جز اعتلای فرهنگ جوانان این مرز وبوم ورضای خداوند متعال نبود. با این حال بسیار متاسفیم بسیار بسیار متاسفیم که با وجود گستره قدرت تعقل وعمل ایشان، اکنون از صحنه قدرت سیاسی واجتماعی اسلام کناره گذیده اند ..
    الحق که ساکنین مسکن مهر باغبادران لطف بی دریغ ایشان را در رمضان سال ۱۳۹۷ فراموش نخواهند کرد. انچه ایشان ان زمان بر زبان اوردند غیر از نیکی وخیر برای مردم نداشت که ای کاش مسئولین مربوطه قدر میدانستند همانگونه که مردم قدر دان هستند ..
    از خداوند متعال برای ایشان سلامتی وصبر در ناملایمات وعمری با عزت وبا برکت وشهادت در رکاب مولایمان مهدی صاحب الامر والزمان را خواهانیم ..ومن الله توفیق…

  16. اهل شهر

    خداخیرشون بده هرجایی هستند.
    ایشون به واقع امام جمعه شهر بودند. فارغ از محله گرایی و مرز بندی. پرتلاش و بااخلاص. مصمم در رفع مشکلات مردم.
    رفتنشون از زاینده رود یه خسارت بزرگ بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *