۲۵ آبان، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان

نام شهدا یکی یکی خوانده می‌شد و بر روی دستان پر مهر و وفادار مردم اصفهان جای می‌گرفت تا به گلزار شهدا برسند و هنوز نام شهیدان خوانده می‌شد  که اولین تابوت در گلزار شهدا بر زمین نشست.


25 آبان 1361 روز حماسه و ایثار، روز خون و شهادت، روز خلق حماسه بیاد ماندی مردم شریف و مسلمان اصفهان و برگ زرّین در تاریخ این مرز و بوم است. روزی که اصفهان در اوج یک حماسه بی‌نظیر، شاهد تشیع ۳۷۰ شهید بود.

در 25 آبان 1361 باشکوه‌ترین مراسم تشییع شهدای دفاع مقدس در تاریخ این مرز و بوم در اصفهان برگزار شد. 370 شهیدی که با اقتدای به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین، برای دفاع از نوامیس مسلمین جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و آن را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی ایران کردند.

آری مردم اصفهان یک باره عزادار شدند و یک پارچه گریستند و عاشقانه به استقبال پاره‌های قلب خود از معراج الشهدا (میدان امام خمینی ره) تا میعادگاه شهدا (گلستان شهدا) بپاخواستند.

 

اصفهان سنگ تمام گذاشت

نام شهدا یکی یکی خوانده می‌شد و بر روی دستان پر مهر و وفادار مردم اصفهان جای می‌گرفت تا به گلزار شهدا برسند و هنوز نام شهیدان خوانده می‌شد  که اولین تابوت در گلزار شهدا بر زمین نشست.

دفن کاروان ۳۷۰ نفری شهدا با کمبود مکان در گلستان شهدا مواجه بود. در فرصت یک روزه، صاحبان 16منزل اطراف تکیه لسان الارض با اشتیاق وصف ناپذیر، خانه‌های خود را سخاوتمندانه برای تخریب و آماده سازی، تخلیه کردند و در اختیار شهدا قرار دادند.

 

پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)

حماسه و ایثار مردم شریف اصفهان پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) را به دنبال داشت. در پیام حضرت امام آمده است:

خدمت عموم مردم مسلمان و رشید اصفهان دامت توفیقاتهم.

سلامٌ علیکم بِما صَبرتُم و نِعمَ عُقبی الدّار

رحمت خداوند بر همه شهیدان و رضوان و مغفرت حق بر ارواح مطهرشان که جوار قرب او را برگزیدند و سرفراز و مشتاق به سوی جایگاه مخصوصشان در پیشگاه ربّ خویش شتافتند و سلام و درود بر شما پدران و مادران، همسران، فرزندان و بازماندگان شهدا که از بهترین عزیزان خود، در راه بهترین هدف که اسلام عزیز است، بزرگوارانه گذشته‌اید و در امر دفاع از دین خدا آن چنان صبر و مقاومت نشان داده‌اید که رشادت و استقامت یاران سیّد شهیدان، حضرت امام حسین(ع)، را در خاطر جهانیان تجدید کردید.

این جانب با عرض تبریک و تسلیت به مردم قهرمان و شهید پرور استان نیرو خیز اصفهان و همه ملت بزرگ ایران که وفاداری خود را به اسلام و خدای متعال به نحو احسن به اثبات رسانیده اید. اطمینان دارم که این فداکاری‌ها و جانبازی‌ها در آیندۀ نزدیک، شجرۀ طیّبه اسلام را بیش از پیش بارور می‌کند و دشمنان قسم خورده اسلام را به نابودی و اضمحلال محکوم خواهد ساخت.

از خداوند متعال برای شهیدان عزیز ، رحمت و مغفرت و برای جانبازان مجروح و معلول ، شفای عاجل و برای خانواده‌های محترم آنان صبر و اجر مسألت دارم.

والسّلامُ عَلیکُم ورَحمة اللهِ وَ بَرَکاتُة

25 آبان 1361

 

حضرت امام خمینی در بخشی از بیان خود در جمع مردم خراسان در تاریخ 3 آذر 1361 فرمود: شما در کجای دنیا می توانید جایی را مثل استان اصفهان پیدا کنید؟ همین چند روز پیش، فقط در شهر اصفهان حدود سیصد و هفتاد نفر را تشییع کردند. مع ذالک همین شهید داده ها و داغدیده ها همچنان به خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند. امروز مردم ما فهمیده‌اند که تا فداکاری نباشد، اسلام را نمی‌شود پیش برد و می‌دانند که همه‌ی ما باید برای اسلام فدا شویم.

 

فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای نقش مردم اصفهان در دفاع مقدّس و انقلاب و حماسه مردم اصفهان در25 آبان سال 1389 را از مناقب مردم اصفهان حوانده و می‌فرمایند: مردم اصفهان در یک روز سیصد و هفتاد شهید را تشییع کردند و خم به ابرو نیاوردند. بماند که همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند و حرکت کردند. این خیلی مهم است… اصفهان در قضایای مختلف حضور نمایانی داشت، در قضایای انقلاب هم همین جور… اصفهانی‌ها جزو پیشروان محسوب می‌شده‌اند… در کجای دنیا می‌توانید جایی را مانند استان اصفهان پیدا کنید؟

 

حماسه‌ای دیگر

تشیع باشکوه و خاک سپاری شهیدان با صلابت و عزت انجام شد و این در حالی بود که صدها جوان غیور و انقلابی برای پر کردن جای شهدا، در همان روز برای دفاع مقدس، عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند و حماسه مردم شریف و مسلمان اصفهان را دو چندان کرد.

 

عملیات محرم

این شهیدان به ضمیمه صدها شهید دیگر در عملیات محرم در منطقه عملیاتی موسیان به شهادت رسیدند. عملیات محرم با رمز یا زینب (س) برای خارج کردن جاده دهلران – عین خوش به طول ۱۰۰ کیلومتر از زیر دید و تیر دشمن بعثی و تأمین امنیت شهرهای موسیان، دهلران، شرهانی، دشت اژیه و دهکده‌های اطراف آن و قسمتی از مرز به طول ۵۰ کیلومتر انجام شد. در این عملیات کوه‌ها و منابع نفتی موسیان، بیات، ارتفاعات حمرین و حوضچه‌های نفتی، تلمبه خانه و ۷۰ قطعه چاه زبیدات آزاد شد. این عملیات پس از چهار روز با پیروزی رزمندگان اسلام و هلاکت بیش از ۷ هزار دشمن بعثی و اسارت ۳۴۰۰ عراقی و تحقق همه اهداف عملیات، با موفقیت به پایان رسید.

 

ثبت ملی روز ۲۵ آبان

برای بزرگداشت حماسه مردم شریف و دلیر اصفهان، با مصوبه شورای فرهنگ عمومی (مورخ سه شنبه 18 آبان ماه 1400) روز 25 آبان به عنوان «روز حماسه و ایثار اصفهان» ثبت ملی شد و به عنوان یک رویداد ملی در تقویم رسمی کشور قرار گردید.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *