اهمیت خانواده و وظایف ایشان دراحادیث

وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذالِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (030 | روم – 21)

و از نشانه هاى او اين كه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان محبت و رحمت قرار داد; به يقين در اين نشانه هايى است براى گروهى كه تفكّر مى كنند.

زيباترين پيوند بشرى، پيوند پاك دو انسان براساس مقرّرات الهى است كه حيات نسل بشر را ميسّر ساخته و زندگى را تداوم مى‏بخشد. محصول اين پيوند مبارك فطرى كه با تأييد آسمانى همراه گشته، كانون مقدّس خانواده است كه بقايش بركات بسيار و زوالش آفات و ضايعات فراوان در بر دارد.

 

تربيت انسانهاى بزرگ- كه تاريخ را با همّت بلند خود شكل داده‏اند- توسط پدران و مادرانى انجام گرفته كه در اين كانون نورانى به انجام وظيفه پرداخته‏اند؛ واحد كوچك خانواده كه جامعه بزرگ بشرى از آن ساخته شده، تربيت انسانها را از بُعد اخلاقى، روحى و اجتماعى عهده‏دار است. بدون وجود كانون گرم خانواده، شيرازه جوامع بشرى گسسته شده، تعادل حيات انسانى از بين خواهد رفت.

 

توجه فراوانى كه در سيره معصومين عليهم السلام به حفظ و گسترش اين پيوند، معطوف شده، بيانگر اهميّت و ضرورت حياتى آن است.

كانون خانواده منبع صفا، محبّت و اميد بوده، مايه تكامل روحى، اخلاقى و اجتماعى انسان است.

 

در سايه ازدواج، رشد و كمال ويژه‏اى به دست مى‏آيد كه شايد جايگزين نداشته باشد. قرب الهى، رشد عاطفى، بهبود وضع اقتصادى، بلوغ اجتماعى و دهها نعمت و بركت ديگر، ثمره شيرين ازدواج و تشكيل كانون گرم خانواده است.

 

دستيابى به اين كمالات در صورتى ميسّر است كه اركان سعادت خانواده بر بنيان استوارى پايه‏گذارى شده و با برنامه صحيحى ادامه يابد.

هر انسانى پس از ازدواج، نسبت به همسروفرزندانش وظايفى پيدا مى‏كند كه پايبندى به آن وظايف موجب كاهش زمينه‏هاى اختلاف و نارضايتى و افزايش صفا و صميميت خانوادگى است و سهل انگارى نسبت به آنها، پيامدهاى ناگوارى را به بار مى‏آورد.

 

در اين جزوه كه در پيش روى شماست،بااستمدادازذات پاک لایزال حضرت حق وانوار مطهرحجج الهی حضرات معصومین علیهم السلام، سعى شده تا با استفاده از رهنمودهاى اخلاقى اولياى گرامى اسلام ، در حدّ گنجايش اين مختصر به تبيين گوشه‏اى از آن وظائف اززبان پاک اهل بیت طاهرین :پرداخته شود. اميد آنكه عزيزان با به كارگيرى اخلاق اسلامى وانجام وظائف ذکرشده ،نسبت به یکدیگر، به رونق و صفاى کانون گرم خانواده ها بيفزايند و سعادت خود و خانواده خويش را بيش از پيش تأمين كنند. انْ شاءَ اللَّهُ انه ولی قدیر

 

 

نویسنده: استاد احمدرضا انصاری

 

 

برای مطالعه و دریافت رایگان مقاله اهمیت خانواده و وظایف ایشان دراحادیث این جا کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *