واژه «شهادت» به معنای گواهی دادن وحضور همراهِ مشاهده است که این حضور یا به بَصَر است و یا به بصیرت .
در اصطلاح دینی، شهادت آن است که آدمی به راه خداوند و در جهاد با دشمنان خداوند جان بازَد.
اینکه چرا چنین کسی را «شهید» مینامند، یا برای این است که پس از شهادت، فرشتگان بر بالین او حضور مییابند و یا به این است که روح شهید پس از شهادت به محضر پروردگار مشرّف میشود.«عندربهم»
شهید، آگاهانه و خالصانه، حق را یاری میکند و به باطل هجوم میبرد و جان خویش را به مخاطره میاندازد و از این رو، شهادت را مرگ با عزّت یا شرافتمندانهترین مرگ دانسته اند.
درروایتی ازامام صادق عليه السّلام وارداست، فرمود: برتر از هر نيكوكاريى نيكوكارى ديگرى هست تا اينكه آدمى در راه خدا كشته شود، كه چون در راه خدا كشته شد ديگر برتر از آن، كار نيكى نيست.
شهادت در مذهب شیعیان جایگاهی بس والا دارد.،یازده امام معصوم شیعه :همگی به گونهای شهید شده و هیچ یک با مرگ طبیعی از دنیا نرفته اند
چنانچه امام مجتبی درکلامی نورانی به جناده ابن ابی جناده فرمودند:
بخدا قسم پيغمبر خدا بما خبر داده: مقام امامت نصيب دوازده نفر از فرزندان على و زهرا عليهما السّلام خواهد شد و هيچ يك از ما نيست مگر اينكه مسموم يا مقتول مىشود!
امام نخست شیعیان، حضرت علی بن ابیطالب چون هنگامه شهادتش فرا میرسد، میفرماید: به خدای کعبه که رستگار شدم
و از القاب مشهور امام حسین «سیّد الشّهداء» است.
این نشان از ارجی است که شیعیان بر شهادت مینهند
در قرآن کریم هیچگاه واژه «شهید» به معنای اصطلاحیاش نیامده است. قرآن برای اشاره به شهید، از تعبیراتی همچون «یقتل یایقاتلون فی سَبِیلِ اللَّهِ» سود برده است. ودر قرآن نیز به صراحت از منزلت ویژه شهیدان یاد شده و آمده است که آنان نزد پروردگارشان به سر میبرند و روزی میخورند«عندربهم یرزقون»
در نظرگاه شیعه، شهیدان در آن جهان مقاماتی بس والا دارند. آنان همان دَم که جان میبازند، از همه گناه ان پاک میگردندحقّ شفاعت بعد از پاکان والامقامی همچون پیامبران و عالمان، به شهیدان نیز رسیده است و بنابراین، آنان میتوانند از دیگران پیش خداوند متعال شفاعت کنند
امّا واژه شهید با معنای اصطلاحیاش، در احادیث رسول خدا و امامان معصوم:، فراوان به کار رفته است
مصداق حقیقی شهادت، کشته شدن در معرکه جهاد با دشمن دین است؛ امّا در روایات آمده است که جان باختن در برخی حالات دیگر نیز اجر و ارج شهادت دارد؛ مثلًا کسی که به حال دوستی و حبّ آل محمّد (ص) از دنیا برود، یا کسی که در حال دفاع از جان، مال یا ناموس خویش کشته شود، اجر شهید میبَرَد.
حقیربا معلومات محدودوتلاش ناقصم دراین مجموعه،سعی کرده ام مواردی که دراحادیث وارده از حجج الهی واهلبیت عصمت8،درمواردیکه یا به انسان آمادگی توفیق شهادت می دهدیا ثواب شهادت را به فاعلش میدهند،واردشده راجمع آوری کنم
درضمن به مناسبت،بحثی درعاقبت بخیری ،اهمیت وعوامل آن، که برترین سعادت آدمی دراین سرای خاکی وبهترین نتیجه گیری ازبالاترین سرمایه انسان که همان عمروجوانی اوست،میباشد، آورده ایم
نویسنده: استاد احمدرضا انصاری
دیدگاهتان را بنویسید