درس‌های از سرزمین وحی

«رَبَّنَا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ»[1]

 

درس اول: نتیجه اطاعت خالصانه، ماندگاری نام است

آن چه باعث شد تا دنیا دنیا است، نام حضرت ابراهیم علیه السلام و حضرت هاجر و حضرت اسماعیل، به عنوان فدائیان توحید بر تارک ادیان الهی بدرخشد و نامشان، تا ابد ماندگار شود، اطاعت بی چون و چرا و خالصانه آنها از اوامر الهی بود.

حضرت ابراهیم علیه السلام به دستور خداوند تبارک و تعالی، خانواده خود را، بدون چون وچرا در سرزمین بی‌آب و علف، برای اقامه دین، اسکان داد و حضرت هاجر، آن فرمان الهی را با همه سختی‌ها و دشواری‌هایش، خالصانه گردن نهاد.

 

درس دوم: نتیجه اطاعت خالصانه، ماندگاری راه و رسم است

آن چه حضرت ابراهیم و هاجر به عنوان فدائیان توحید انجام دادند راه و رسم توحیدی بود که ماندگار شد. راه و رسم حضرت ابراهیم علیه السلام و حضرت هاجر و حضرت اسماعیل، به عنوان فدائیان توحید، تا ابد ماندگار شد و تا دنیا دنیا است، مناسک عظیم حج پا برجا است

 

درس سوم: نتیجه اطاعت خالصانه، الگو شدن است

آن چه حضرت ابراهیم علیه السلام به دستور خداوند تبارک و تعالی، برای اقامه دین انجام داد و آن چه حضرت هاجر، آن فرمان الهی را با همه سختی‌ها و دشواری‌هایش، خالصانه گردن نهاد؛ برای بشریت الگو شد تا حاجیان به پاس فداکاری خالصانه این خانواده، هر ساله در کنگره عظیم حج، شرکت کرده و راه و رسم توحیدی آنان را فریاد زنند و مناسک حج را با الگو گرفتن از آنها، انجام دهند.

 

درس چهارم: نتیجه اطاعت خالصانه، عزت و سربلندی است

اطاعت خالصانه حضرت ابراهیم علیه السلام و بانوی توحید حضرت هاجر، عزت و سربلندی است. مردم تا دنیا دنیا است و تا ابد بشریت باید دور هاجر و اسماعیل بگردند.

 

درس پنجم: نتیجه اطاعت خالصانه، ارزشمندی است

اطاعت خالصانه حضرت ابراهیم علیه السلام و بانوی توحید حضرت هاجر، هم سرزمین مکه را الْبَلَدِ الْاَمِینِ کرد، هم سرزمین بی آب و علف را مقدس ساخت و هم وادی غَیرِ ذِی زَرْعٍ را به آیاتٌ بَینَاتٌ تبدیل نمود.

 

درس ششم: نتیجه اطاعت خالصانه، خدایی شدن است

اطاعت خالصانه حضرت ابراهیم علیه السلام و بانوی توحید حضرت هاجر، آنان را همسایه خدا قرار داد و خداوند حق همسایگی را ادا کرد و خانه آنان را همانند کعبه، داخل طواف قرار داد.

 

درس هفتم: نتیجه اطاعت خالصانه، استجابت دعا است

اطاعت خالصانه حضرت ابراهیم علیه السلام و بانوی توحید حضرت هاجر، دعای­شان را مستجاب کرد و دل‌های مردم را به سوی آن­ها مایل ساخت. «رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ»[2] پروردگارا! من بعضی از فرزندانم را در سرزمین بی‌آب و علفی، در کنار خانه‌ای که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دلهای گروهی از مردم را متوجّه آنها ساز؛ و از ثمرات به آنها روزی ده؛ شاید آنان شکر تو را بجای آورند.

 

درس هشتم: اطاعت خالصانه، بی‌نتیجه نیست

اطاعت خالصانه حضرت ابراهیم علیه السلام و بانوی توحید حضرت هاجر و از خودگذشتگی صبورانه، بی‌نتیجه نماند و مناسک حج، با یاد و الگوپذیری از این بزرگواران، اجر و پاداش و پاسداشت از خودگذشتگی صبورانه آن بزرگواران است.

 

بگذر از فرزند و مال و جان خویش

تا خلیل الله دورانت کنند

 

سنت الهی بر این حقیقت تعلق گرفته است، کسانی که با تقوا و با صبوری بر صراط توحید استوار باشند؛ هرگز پاداش آنان ضایع نخواهد شد. و این همان حقیقتی است که حضرت یوسف به برادرانش گوش زد کرد و می‌فرماید: «قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَینَا إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»[3] خدا بر ما منّت نهاد و هر کس تقوا و صبر پیشه کند، خدا اجر نیکوکاران را ضایع نگذارد.

و در آیه‌ی دیگر آمده است: وَالَّذِینَ یُمَسِّکونَ بِالْکتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِینَ[4]؛ و آن­ها که به کتاب خدا تمسّک جویند، و نماز را برپا دارند، پاداش بزرگی خواهند داشت؛ زیرا ما پاداش مصلحان را ضایع نخواهیم کرد.

و در سوره کهف می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلا[5]؛ مسلّماً کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد.

 

درس نهم: عزت به رنگ و جمال مال و منال نیست

عزیزی و عزت به رنگ و جمال، مال و منال، پست و مقام نیست، سنگ‌های کعبه نه از یاقوت سرخ است و نه از زمرد سبز اما از اقصی نقاط دنیا باید بیایند و دور آن بگردند و طواف کنند: ألاَ تَرَوْنَ أَنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ، اخْتَبَرَ الاْوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ صَلَّى اللهِ عَلَیهِ وآله، إِلَى الآخِرِینَ مِنْ هذا الْعَالَمِ، بَأَحْجَارٍ لاَ تَضُرُّ وَلاَ تَنْفَعُ، وَلاَ تُبْصِرُ وَلاَ تَسْمَعُ[6]. آیا نمی­بینید که خداوند، پیشینیان را از زمان حضرت آدم علیه السلام تا آخرین انسان‌های این عالم، بوسیله سنگ­هایی آزمود که نه زیان می‌رساند، نه سود، نه می‌بیند و نه می‌شنود پس آن را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پایدارى قرار داد.


[1] – سوره ابراهیم آیه 37.

[2] – سوره ابراهیم آیه 37.

[3] – یوسف، آیه­ی 56.

[4] – اعراف، آیه­ی 170.

[5] – کهف، آیه­ی30.

[6] – نهج البلاغة – ط دار الكتاب اللبناني ، ج1، ص292.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *