احکام مربوط به زمان میان عمره و حج
بعد از تقصیر و انجام عمره حج تمتع، تمام محرمات احرام حلال میشود غیر از محرمات مکّه و ممنوعیتهای بین عمره و حج.
محرمات مکّه
- کندن گياهان حرم؛
- شکار (شکار کردن، نشان دادن شکار و خوردن شکار)؛
- کشتن ملخ؛
- حمل سلاح؛
- برداشتن اشیاء کمشده؛
- برداشتن اشياء حرم از قبيل سنگ يا خاک.
ممنوعیتهای بین عمره و حج
- ممنوعیت خروج از مکه؛
- ممنوعیت کوتاه کردن یا تراشیدن موی سر؛
- ممنوعیت انجام عمره مفرده.
حکم تکلیفی خروج از مکه
خروج از مکه، جایز نیست مگر در مورد حاجت و با احرام: آیات عظام تبریزی، خوئی، سبحانی و وحید.
خروج از مکه، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست مگر در مورد حاجت و با احرام: آیات عظام امام، جوادی، گلپایگانی و صافی.
خروج از مکه اشکال ندارد و اگر بتواند باید با احرام حج خارج شود: آیت الله زنجانی
خروج از مکه اشکال ندارد به شرط اطمینان از عدم فوت اعمال حج: آیات عظام خامنهای، بهجت، فاضل، سیستانی، مکارم، نوری و هاشمی.
حکم وضعی خروج از مکه در ماهی که عمره انجام داده است
عمره او صحیح است: آیات عظام امام، خامنهای، خویی، اراکی، بهجت، تبریزی، گلپایگانی، صافی، سیستانی، سبحانی، مکارم، فاضل، وحید، نوری و هاشمی.
اگر بدون ضرورت و نیاز از مکه خارج شود؛ عمره او باطل میشود و برای صحت حج، باید عمره را اعاده نماید: آیت الله زنجانی.
حکم وضعی خروج از مکه در ماهی که عمره انجام نداده است
اشکال ندارد: آیات عظام امام، اراکی، بهجت و نوری.
اگر بدون ضرورت و نیاز از مکه خارج شود؛ عمره تمتع باطل میشود: آیات عظام تبریزی، خامنهای، خویی، سیستانی، مکارم، سبحانی، فاضل، زنجانی، وحید و هاشمی.
اگر بدون ضرورت و نیاز از مکه خارج شود؛ عمره تمتع باطل میشود و به احتیاط باید عمره را با طواف نساء انجام دهد: آیات عظام بهجت، تبریزی و مکارم. (رفتن به عرفات مبطل عمره تمتع نیست: مکارم)
اگر بدون ضرورت و نیاز از مکه خارج شود؛ احتیاطا برای عمره تمتع دوباره محرم شود: آیات عظام صافی و گلپایگانی.
خدمه کاروان که برای انجام امور باید از مکّه خارج شود اگر عمره مفرده انجام داده است خروج او در همان ماه بلا مانع است امّا اگر در ماه ذیقعده عمره مفرده انجام داده و در ماه ذیحجه میخواهد خارج شود باید دو باره برای عمره مفرده محرم شود.
تراشیدن موی سر، بعد از عمره تمتع و قبل از احرام حج
جایز نیست: آیات عظام امام، خامنهای، نوری، سبحانی، صافی، گلپایگانی و مکارم.
جایز نیست بنا بر احتیاط واجب: آیت الله اراکی.
اگر عمره تمتع در ماه شوال انجام شود تراشیدن سر تا 30 روز بعد از عید فطر جایز است و بنا بر احتیاط واجب و بعد از این مدت جایز نیست: آیات عظام خویی، تبریزی، وحید.
اگر عمره تمتع در ماه شوال انجام شود تراشیدن سر تا 30 روز بعد از عید فطر برای صیروره جایز است و بنا بر احتیاط واجب و بعد از این مدت جایز نیست: آیت الله هاشمی.
جایز است مطلقا: آیات عظام سیستانی، بهجت، زنجانی و فاضل.
جایز است برای غیر صروره: آیت الله جوادی.
مستحب است از اول ذی قعده موی سر و محاسن تا عید قربان کوتاه نشود.
کوتاه کردن موی سر
در صورتی که مثل تیغ نباشد و از ته نتراشد، اشکالی ندارد: همه مراجع
حکم عمره مفره قبل از احرام حج
جایز نیست و اگر به جا آورد، صحت عمره مفرده محل اشکال است، ولی برای عمره و حج تمتع اشکال ایجاد نمیکند: آیات عظام امام، جوادی، مکارم، نوری و صافی.
جایز نیست، بنا بر احتیاط واجب و اگر به جا آورد، صحت عمره مفرده محل اشکال است، ولی برای عمره و حج تمتع اشکالی ایجاد نمیکند: آیات عظام خامنهای و هاشمی.
جایز نیست مگر آنکه در ماه دیگر انجام دهد که در این صورت عمره تمتع او باطل شده و چنانچه تا هشتم ذی حجه در مکه بماند، این عمره مفرده، به طور قهری عمره تمتع محسوب میشود: آیات عظام سبحانی و فاضل.
مشروع نیست مگر آ ن که از حرم خارج شود و در ماه د یگر غیر از ماهی که برای عمره تمتع محرم شده و با احرام عمره مفرده داخل مکه شود که در این صورت عمره مفرده او صحیح است و عمره تمتع او تبدیل به عمره مفرده میشود: آیت الله تبریزی.
جایز نیست و ظاهر موجب بطلان عمره تمتع خواهد شد و لازم است آن را اعاده نماید: ولی اگر تا روز هشتم ذیحجه در مکه بماند و قصد حج کند، عمره مفردهاش، تمتع به حساب میآید: آیت الله سیستانی.
جایز نیست و عمره تمتع را باطل میکند: آیت الله زنجانی.
جایز نیست: آیات عظام خویی و گلپایگانی.
اشکال ندارد: آیت الله بهجت.
دیدگاهتان را بنویسید