احکام چند دقیقه ای: ضرورت فراگیری احکام و آداب نماز

سعادت دنیا و آخرت انسان، در گرو عمل به وظایف دینی است و عمل به وظایف دینی در گرو انجام وظیفه طبق دستور است و انجام وظیفه طبق دستور، در گرو فراگیری احکام و آداب نماز است.

توجه به نماز و رعایت آداب و احکام آن یکی از وظائف دینی است، خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌فرماید: «حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی وَ قُومُوا لِلّهِ قانِتِینَ»([1]) بر نمازها و نماز میانه مواظبت کنید و خاضعانه برای خدا بپاخیزید.

بی‌توجهی به احکام و آداب نماز یک نوع سبک شمردن نماز است. ابا بصیر می‌گوید: بر اُمّ حمیده وارد شدم تا رحلت امام صادق را تسلیت بگویم او پس از گریستن گفت: امام صادق علیه السلام هنگام مرگ، چشمانش را گشود و همه خویشاوندان را فرا خواند و فرمود: «إِنَّ شَفَاعَتَنَا لا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلاةِ»([2]) آن کس که نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما نمیرسد.

خداوند با لحنی تهدیدآمیز، کسانی که نسبت به نماز مسامحه و سهل انگاری می‌کنند خطاب کرده و می‌فرماید: «فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ»[3] وای بر نمازگزارانی که از نمازشان غافلاند و در انجام آن سهل انگاری می‌کنند.

بر این اساس همه مراجع فتوا داده‌اند که بر هر مکلفی واجب است انجام صحیح مقدمات و مقارنات نماز خود را یاد بگیرد و قرائت و ذکرهای واجب را پیش اهل فن، تصحیح کند که تکلیف الهی را به طور صحیح بجا آورد.

و چون نماز احتیاج به وضو یا غسل یا تیمم دارد، هر مکلفی باید احکام و روش تحصیل طهارت صحیح را فرا گیرد و اگر کسی این موارد را صحیح نتواند انجام دهد، نمازش با مشکل روبه رو می‌شود، بنابر این واجب است یقین به صحت این موارد داشته باشد. [4]

کوتاهی در فراگیری احکام دین، هیچ بهانه‌ای برای انسان باقی نمی‌گذارد و در پیش‌گاه خدا هیچ عذری را باقی نمی‌گذارد. دانستنی‌ها و آموختنی‌ها بسیار است. بکوشیم ضروری‌ترین و مفیدترین‌ها را بیاموزیم تا روز قیامت و در هنگام سؤال، شرمنده نباشیم.


[1]. سوره بقره، آیه 238

[2]. المحاسن : 1/159/225 

[3]. سوره ماعون، آیه 5

[4]. به خصوص کسی که می‌خواهد به حج و عمره برود باید نماز را به طور صحیح یاد بگیرد و اگر نماز او درست نباشد، عمره او باطل است و ممکن است که از احرام عمره خارج نگردد و چیزهایی که در احرام بر او حرام شده بر او حلال نگردد و چون نماز احتیاج به وضو یا غسل یا تیمم دارد، هر مکلفی باید احکام و روش تحصیل طهارت صحیح را فرا گیرد و اگر کسی این موارد را صحیح نتواند انجام دهد، عمره‌اش با مشکل روبه رو می‌شود. کسی که قرائتش درست نیست نمی‌تواند از کسی نیابت کند ولو تبرعاً و چنین شخصی اگر نمی‌تواند نماز خود را درست کند هر چند نسبت به نماز خود از ذوی‌الاعذار است، اما نیابت او صحیح نیست..

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *