سوء مدیریت در بحران خشک سالی و کمبود آب

شایسته است از اقدام خردمندانه و ابتکاری مردم استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در طرح منطقی خواسته خود، تشکر کرد و در کنار آن همگان و خاصه روحانیت که همیشه پیشگام برای حل مشکلات مردم بوده‌اند را به اسباب معنوی و خاصه نماز باران توجه داد که اگر رحمت الهی و نزولات آسمانی به اندازه نیاز ببارد، به یقین بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. ان شاءالله.


ایران کشوری با اقلیم و طبیعت گرم و خشک است و کم‌آبی از مؤلفه‌های ذاتی آن است و به دلیل تقلیل بارش و کم شدن نزولات آسمانی در سال‌های اخیر، خشک سالی بی‌سابقه‌ای دامن‌گیر ایران شده است.

 

متأسفانه بی‌توجهی به شرائط خشک سالی، سطحی‌نگری به موضوع خشک سالی، ارائه اطلاعات بی‌اساس، اقدامات غیر اصولی، غیر علمی و غیر کارشناسانه، اظهارات غیر مسئولانه برخی مقامات و عدم رعایت اصول مصرف؛ خشک سالی را به بحران اجتماعی و قومیتی تبدیل کرده است و مردم برخی از استان‌ها از جمله حوضه آبریز کرخه در استان خوزستان و حوضه آبریز زاینده‌رود در استان اصفهان و استان چهارمحال بختیاری و به طبع استان یزد را درگیر خود کرده است.

 

بحران خشک سالی در حوضه مرکزی ایران به حدی است که زندگی و اقتصاد مردم این استان‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده و زمینه نارضایتی مردم و به خصوص کشاورزان را به وجود آورده است و هم‌اکنون در حال تبدیل شدن به یک فاجعه اجتماعی اقتصادی است و اگر می‌بینیم مردم این استان‌ها در یک اقدام ابتکاری، منطقی و بسیار خردمندانه دست به تجمع و اعتراض زده‌اند و مسئولین را به چاره‌اندیشی در برابر بحران خشک سالی و کمبود آب فراخوانده‌اند؛ به همین دلیل است.

 

برای حل صحیح و واقعی مشکل خشک سالی و کمبود آب باید از بخشی‌نگری،کوته‌نگری، برخوردهای سطحی و موردی، تنگ‌نظری‌های بی‌جا، تفسیرهای غلط از قانون و نداشتن نگاه جامع و راهبردی در حوضه آبخیزداری به شدت پرهیز کرده و زوایای خشک سالی و کمبود آب، به صورت جزء به جزء، مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد و راهکارهای اصولی سازگاری با خشک سالی و کمبود آب از دل آن استخراج گردد و با اقدام منطقی و جهادگونه همه مسئولین، بحران خشک سالی و کمبود آب برطرف گردد و این، همت قوای سه‌گانه را می‌طلبد.

 

در پایان شایسته است از اقدام خردمندانه و ابتکاری مردم استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در طرح منطقی خواسته خود، مبنی بر چاره اندیشی در برابر خشک سالی و کمبود آب، تشکر کرد و در کنار آن همگان و خاصه روحانیت که همیشه پیشگام برای حل مشکلات مردم بوده‌اند را به اسباب معنوی و خاصه نماز باران توجه داد که اگر رحمت الهی و نزولات آسمانی، به اندازه نیاز ببارد به یقین بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

ان شاءالله.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *