محل احرام – میقات

میقات اسم زمان از کلمه «وقت» و جمع آن مواقیت است و در اصطلاح متشرعه: محل احرام است و عبارت است از:

  1. مسجد شجره ذوالحلیفه: مسیر مدینه؛
  2. وادی عقیق: مسیر عراق؛
  3. قرن المنازل: مسیر طائف؛
  4. یلملم: مسیر یمن؛
  5. جحفه: مسیر جده.

 

میقات مسجد شجره

مسجد شجره میقات حاجیانی است که از مسیر مدینه به مکه می‌روند.

 

موضوعیت مسجد در میقات ذوالحلیفه

واجب است احرام، داخل مسجد شجره باشد: آیت الله خامنه‌ای.

واجب است احرام، داخل مسجد شجره باشد بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام اراکی، امام، سیستانی، فاضل و نوری.

واجب است احرام، داخل مسجد شجره قدیم باشد، بنا بر احتیاط واجب و در صورت امکان: آیت الله بهجت.

احرام در محاذی مسجد، از طرف چپ یا راست، کفایت می کند: آیات عظام جوادی، خویی، سبحانی، صافی، گلپایگانی، مکارم، هاشمی و وحید.

بنا بر احتیاط واجب، از پشت مسجد قدیم احرام نبندد: آیت الله تبریزی.

در مسجد شجره نیت احرام را از قلب خود بگذراند، ولی گفتن تلبیه واجب، در کل منطقه ذوالحلیفه کافی است؛ آیت الله زنجانی.

جمع بندی: احرام در داخل مسجد شجره به فتوای همه مراجع صحیح است.

 

  1. احرام بانوان معذور در مسجد شجره

در صورت امکان، در حـال عبـور از مسجد محرم شوند؛ یعنـی از یـک درب وارد، و از درب دیگـر خـارج شـوند و در حـال عبـور تلبیـه بگویند؛ همه مراجع.

 

  1. احرام بانوان معذور در میقات شجره

بنا بر احتیاط، نزدیک مسجد محرم شوند و در جحفه یا محاذی آن تجدید احرام کنند: حضرت امام.

در محــاذی مســجد محــرم شــوند و بنــا بــر احتیاط، در جحفـه یـا محـاذی آن، تجدیـد احـرام کنند: آیت الله بهجت.

باید از جحفـه یـا محـاذی آن محـرم شـوند: آیت الله خامنه‌ای.

از محاذی مسجد محرم شوند: آیات عظام جوادی، خویی، تبریزی، سبحانی، صافی، گلپایگانی، مکارم، هاشمی و وحید.

احرام از بیرون مسجد شجره، سمت راست یا چپ آن، کفایت می کند: سایر مراجع

جمع بندی: در محــاذی مســجد محــرم شــوند.(غیر از آیت الله خامنه‌ای)

 

  1. احرام بانوان معذور با نذر در مدینه

چون از میقات می‌گذرد نذر مجوز احرام در غیر میقات نیست: آیت الله زنجانی

احرام با نذز از مدینه با اجازه شوهر به شرط این که مستلزم ارتکام حرام نباشد صحیح است: فاضل.

احرام با اجازه شوهر و با نذز از مدینه صحیح است: سایر مراجع.

جمع بندی: نذر بانوان معذور با اجازه شوهر در مدینه صحیح است: همه مراجع به جز آیت الله زنجانی.

 

  1. صیغه نذر

«لله علی أن أ حْرمَ مِن مدینة المنوره»؛ برای خدا بر عهدۀ من است که از مدینه منوره محرم شود:

 

  1. اذن شوهر در نذر احرام از مدینه

نذر احرام زن از مدینه نیاز به اجازه شوهر ندارد: آیات عظام امام، صافی، فاضل، گلپایگانی و نوری.

اگر شوهر حضور دارد، بنا بر احتیاط واجب باید نذر زن با اجازه او باشد: آیت الله خامنه‌ای.

نذر زن بدون اجازه شوهر اگر مزاحم حق شوهر نباشد جایز است: آیات عظام بهجت، تبریزی، جوادی، خویی، رنجانی، سبحانی، سیستانی، مکارم و وحید.

 

  1. نذر مردان برای احرام از مدینه

احرام مردان با نذز از مدینه با فرض ارتکاب حرام و گذر از میقات جایز نیست: اکثر مراجع.

 

  1. میقات عمره مفرده برای کسانی که داخل مکه هستند

احرام خارج از حرم: آیات عظام زنجانی و هاشمی.

احرام از حدیبیه، جعرانه و تنعیم: آیات عظام تبریزی، خویی و سیستانی.

باید به ادنی الحل برود: آیات عظام امام، بهجت، خامنه‌ای، سبحانی، صافی، فاضل، گلپایگانی، نوری، مکارم، وحید.

جمع بندی: احرام در تنعیم مجزی است.

 

  1. حکم تکلیفی تجاوز از میقات بدون احرام

عبور از میقات برای کسی که در ماه جاری عمره انجام نداده است؛ مجاز نیست: همه مراجع.

عبور از میقات برای کسی که در ماه جاری عمره انجام داده است؛ مجاز نیست: حضرت امام

جمع بندی: جایز نیست: همه مراجع.

 

  1. حکم تکلیفی تجاوز از محاذی میقات بدون احرام

جایز نیست: آیات عظام خامنه‌ای، جوادی، سبحانی، صافی و گلپایگانی

جایز نیست، بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام امام، اراکی، تبریزی، نوری، مکارم و هاشمی.

در صورتی که در پیش روی، میقات یا محاذی میقاتی باشد بعید نیست که جایز باشد: آیت الله سیستانی.

گذشتن از محاذات دور مانعی ندارد، و باید قبل از حرم، محرم شود: آیت الله زنجانی.

بنا بر احتیاط مستحب بدون احرام عبور نکند: آیت الله فاضل.

اقرب جواز عدول اهل مدینه از ذوالحلیفه به جحفه: آیت الله بهجت.

 

  1. تجاوز غیر عمدی از میقات بدون احرام (میقات دیگری در پیش نیست)

اگر بیـرون حـرم باشـد، از همان جا احرام بندد و بازگشت به میقات لازم نیست: آیت الله مکارم.

باید جهت احرام، به میقات برگردد: سایر مراجع.

 

  1. تجاوز غیر عمدی از میقات بدون احرام (میقات دیگری در پیش هست)

بایـد بـه میقـات برگـردد: آیات عظام تبریـزی ، جـوادی، خامنـه ای، خـویی، زنجـانی، سبحانی ،صافی، گلپایگانی، وحید.

بایـد بـه میقـات برگـردد مگر آنکه از ذوالحلیفه گذشته و به جحفه رسیده باشد که احرام از آن کافی است: آیات عظام بهجت و سیسـتانی.

بنا بر احتیاط واجب، به میقات قبلـی برگـردد: آیات عظام امام ، فاضل، نوری.

لازم نیست به میقات قبلی برگردد و می توانـد در میقات بعدی محرم شود: آیت الله مکارم.

جمع بندی: بایـد بـه میقـات برگـردد: همه مراجع غیر از مکارم.

 

  1. تجاوز غیر عمدی از میقات بدون احرام بـا عدم تمکن از بازگشت به میقات (اگر وارد حرم نشده است)

از همــان جــا احــرام ببنــدد: آیات عظام امام ،جوادی ،خویی، سبحانی، فاضل، مکارم، نوری.

بایــد به مقداری که ممکن است به طـرف میقات برگـردد و محـرم شـود: آیت الله بهجـت.

احتیــاط واجــب ایــن اســت کــه به مقداری که ممکن است به طـرف میقات برگـردد و محـرم شـود: آیات عظام تبریـزی، خامنه ای، سیستانی.

اگر از میقات دیگری عبور می‌کند، از میقات بعدی محرم شود؛ و گرنه هر جا که هست، محرم شود: آیت الله زنجانی.

اگر از میقات دیگری عبور می کند، از میقات بعدی محرم شود؛ و گرنه بنابر احتیاط واجب هر جا که هست، محرم شود: آیت الله وحید.

اگر از میقات دیگری عبور می کنـد، از میقـات بعدی محـرم شـود؛ و گرنـه بایـد بـه مقـداری کـه ممکن است، به طرف میقات برگردد و محرم شود: آیات عظام صافی، گلپایگانی.

جمع بندی: اگر از میقات بعدی عبور می کند، از میقات بعدی و گرنه به مقداری که ممکن است به طـرف میقات برگـردد و محـرم شـود.

 

  1. تجاوز غیر عمدی از میقات بدون احرام بـا عدم تمکن از بازگشت به میقات (اگر وارد حرم شده است)

باید از حرم خارج شـود و بـه طرف میقات، به مقداری که ممکن اسـت، بـرود و إلا از ادنی الحـل محـرم شـود و در صـورت عـدم تمکن از رفتن به ادنی الحل در مکـه محـرم شـود: آیات عظام صافی، گلپایگانی.

بنا بر احتیاط واجب باید از حرم خارج شـود بـه طرف میقات، به مقداری که ممکن اسـت ، بـرود و إلا از ادنی الحـل محـرم شـود و در صـورت عـدم تمکن از رفتن به ادنی الحل در مکـه محـرم شـود: آیات عظام بهجـت و وحیـد.

در صورت امکان واجب است از حرم خـارج شود و از مرز حرم محرم شود و الا لازم اسـت بـه مقداری که می تواند، عقب بـرود؛ هرچنـد بـه مـرز حرم نرسد و از آنجا احرام ببندد: آیت الله سبحانی.

در صورت امکان، باید از حرم خارج شـود و محــرم گــردد و الا داخــل حــرم محــرم شــود: آیات عظام امـام، تبریـزی، خامنـه‌ای، خـویی، زنجانی، سیستانی، فاضل، مکارم و نوری.

هر جا که هست، محرم شود: آیت الله جوادی.

جمع بندی: از حرم خارج شـود و به مقدار ممکن بـه طرف میقات برود و محـرم شـود.

 

  1. احرام از جدّه

جایز نیست: همه مراجع غیر از زنجانی

 

  1. احرام از جدّه با نذر

جایز است: آیات عظام جوادی، سیستانی، سبحانی، بهجت، صافی فاضل، گلپایگانی و مکارم.

جایز است: نباید برای رفتن به مکه از مواقیت عبور کند: آیت الله زنجانی.

جایز نیست: آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، خویی، نوری و وحید.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *