میقات اسم زمان از کلمه «وقت» و جمع آن مواقیت است و در اصطلاح متشرعه: محل احرام است و عبارت است از:
- مسجد شجره ذوالحلیفه: مسیر مدینه؛
- وادی عقیق: مسیر عراق؛
- قرن المنازل: مسیر طائف؛
- یلملم: مسیر یمن؛
- جحفه: مسیر جده.
میقات مسجد شجره
مسجد شجره میقات حاجیانی است که از مسیر مدینه به مکه میروند.
موضوعیت مسجد در میقات ذوالحلیفه
واجب است احرام، داخل مسجد شجره باشد: آیت الله خامنهای.
واجب است احرام، داخل مسجد شجره باشد بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام اراکی، امام، سیستانی، فاضل و نوری.
واجب است احرام، داخل مسجد شجره قدیم باشد، بنا بر احتیاط واجب و در صورت امکان: آیت الله بهجت.
احرام در محاذی مسجد، از طرف چپ یا راست، کفایت می کند: آیات عظام جوادی، خویی، سبحانی، صافی، گلپایگانی، مکارم، هاشمی و وحید.
بنا بر احتیاط واجب، از پشت مسجد قدیم احرام نبندد: آیت الله تبریزی.
در مسجد شجره نیت احرام را از قلب خود بگذراند، ولی گفتن تلبیه واجب، در کل منطقه ذوالحلیفه کافی است؛ آیت الله زنجانی.
جمع بندی: احرام در داخل مسجد شجره به فتوای همه مراجع صحیح است.
- احرام بانوان معذور در مسجد شجره
در صورت امکان، در حـال عبـور از مسجد محرم شوند؛ یعنـی از یـک درب وارد، و از درب دیگـر خـارج شـوند و در حـال عبـور تلبیـه بگویند؛ همه مراجع.
- احرام بانوان معذور در میقات شجره
بنا بر احتیاط، نزدیک مسجد محرم شوند و در جحفه یا محاذی آن تجدید احرام کنند: حضرت امام.
در محــاذی مســجد محــرم شــوند و بنــا بــر احتیاط، در جحفـه یـا محـاذی آن، تجدیـد احـرام کنند: آیت الله بهجت.
باید از جحفـه یـا محـاذی آن محـرم شـوند: آیت الله خامنهای.
از محاذی مسجد محرم شوند: آیات عظام جوادی، خویی، تبریزی، سبحانی، صافی، گلپایگانی، مکارم، هاشمی و وحید.
احرام از بیرون مسجد شجره، سمت راست یا چپ آن، کفایت می کند: سایر مراجع
جمع بندی: در محــاذی مســجد محــرم شــوند.(غیر از آیت الله خامنهای)
- احرام بانوان معذور با نذر در مدینه
چون از میقات میگذرد نذر مجوز احرام در غیر میقات نیست: آیت الله زنجانی
احرام با نذز از مدینه با اجازه شوهر به شرط این که مستلزم ارتکام حرام نباشد صحیح است: فاضل.
احرام با اجازه شوهر و با نذز از مدینه صحیح است: سایر مراجع.
جمع بندی: نذر بانوان معذور با اجازه شوهر در مدینه صحیح است: همه مراجع به جز آیت الله زنجانی.
- صیغه نذر
«لله علی أن أ حْرمَ مِن مدینة المنوره»؛ برای خدا بر عهدۀ من است که از مدینه منوره محرم شود:
- اذن شوهر در نذر احرام از مدینه
نذر احرام زن از مدینه نیاز به اجازه شوهر ندارد: آیات عظام امام، صافی، فاضل، گلپایگانی و نوری.
اگر شوهر حضور دارد، بنا بر احتیاط واجب باید نذر زن با اجازه او باشد: آیت الله خامنهای.
نذر زن بدون اجازه شوهر اگر مزاحم حق شوهر نباشد جایز است: آیات عظام بهجت، تبریزی، جوادی، خویی، رنجانی، سبحانی، سیستانی، مکارم و وحید.
- نذر مردان برای احرام از مدینه
احرام مردان با نذز از مدینه با فرض ارتکاب حرام و گذر از میقات جایز نیست: اکثر مراجع.
- میقات عمره مفرده برای کسانی که داخل مکه هستند
احرام خارج از حرم: آیات عظام زنجانی و هاشمی.
احرام از حدیبیه، جعرانه و تنعیم: آیات عظام تبریزی، خویی و سیستانی.
باید به ادنی الحل برود: آیات عظام امام، بهجت، خامنهای، سبحانی، صافی، فاضل، گلپایگانی، نوری، مکارم، وحید.
جمع بندی: احرام در تنعیم مجزی است.
- حکم تکلیفی تجاوز از میقات بدون احرام
عبور از میقات برای کسی که در ماه جاری عمره انجام نداده است؛ مجاز نیست: همه مراجع.
عبور از میقات برای کسی که در ماه جاری عمره انجام داده است؛ مجاز نیست: حضرت امام
جمع بندی: جایز نیست: همه مراجع.
- حکم تکلیفی تجاوز از محاذی میقات بدون احرام
جایز نیست: آیات عظام خامنهای، جوادی، سبحانی، صافی و گلپایگانی
جایز نیست، بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام امام، اراکی، تبریزی، نوری، مکارم و هاشمی.
در صورتی که در پیش روی، میقات یا محاذی میقاتی باشد بعید نیست که جایز باشد: آیت الله سیستانی.
گذشتن از محاذات دور مانعی ندارد، و باید قبل از حرم، محرم شود: آیت الله زنجانی.
بنا بر احتیاط مستحب بدون احرام عبور نکند: آیت الله فاضل.
اقرب جواز عدول اهل مدینه از ذوالحلیفه به جحفه: آیت الله بهجت.
- تجاوز غیر عمدی از میقات بدون احرام (میقات دیگری در پیش نیست)
اگر بیـرون حـرم باشـد، از همان جا احرام بندد و بازگشت به میقات لازم نیست: آیت الله مکارم.
باید جهت احرام، به میقات برگردد: سایر مراجع.
- تجاوز غیر عمدی از میقات بدون احرام (میقات دیگری در پیش هست)
بایـد بـه میقـات برگـردد: آیات عظام تبریـزی ، جـوادی، خامنـه ای، خـویی، زنجـانی، سبحانی ،صافی، گلپایگانی، وحید.
بایـد بـه میقـات برگـردد مگر آنکه از ذوالحلیفه گذشته و به جحفه رسیده باشد که احرام از آن کافی است: آیات عظام بهجت و سیسـتانی.
بنا بر احتیاط واجب، به میقات قبلـی برگـردد: آیات عظام امام ، فاضل، نوری.
لازم نیست به میقات قبلی برگردد و می توانـد در میقات بعدی محرم شود: آیت الله مکارم.
جمع بندی: بایـد بـه میقـات برگـردد: همه مراجع غیر از مکارم.
- تجاوز غیر عمدی از میقات بدون احرام بـا عدم تمکن از بازگشت به میقات (اگر وارد حرم نشده است)
از همــان جــا احــرام ببنــدد: آیات عظام امام ،جوادی ،خویی، سبحانی، فاضل، مکارم، نوری.
بایــد به مقداری که ممکن است به طـرف میقات برگـردد و محـرم شـود: آیت الله بهجـت.
احتیــاط واجــب ایــن اســت کــه به مقداری که ممکن است به طـرف میقات برگـردد و محـرم شـود: آیات عظام تبریـزی، خامنه ای، سیستانی.
اگر از میقات دیگری عبور میکند، از میقات بعدی محرم شود؛ و گرنه هر جا که هست، محرم شود: آیت الله زنجانی.
اگر از میقات دیگری عبور می کند، از میقات بعدی محرم شود؛ و گرنه بنابر احتیاط واجب هر جا که هست، محرم شود: آیت الله وحید.
اگر از میقات دیگری عبور می کنـد، از میقـات بعدی محـرم شـود؛ و گرنـه بایـد بـه مقـداری کـه ممکن است، به طرف میقات برگردد و محرم شود: آیات عظام صافی، گلپایگانی.
جمع بندی: اگر از میقات بعدی عبور می کند، از میقات بعدی و گرنه به مقداری که ممکن است به طـرف میقات برگـردد و محـرم شـود.
- تجاوز غیر عمدی از میقات بدون احرام بـا عدم تمکن از بازگشت به میقات (اگر وارد حرم شده است)
باید از حرم خارج شـود و بـه طرف میقات، به مقداری که ممکن اسـت، بـرود و إلا از ادنی الحـل محـرم شـود و در صـورت عـدم تمکن از رفتن به ادنی الحل در مکـه محـرم شـود: آیات عظام صافی، گلپایگانی.
بنا بر احتیاط واجب باید از حرم خارج شـود بـه طرف میقات، به مقداری که ممکن اسـت ، بـرود و إلا از ادنی الحـل محـرم شـود و در صـورت عـدم تمکن از رفتن به ادنی الحل در مکـه محـرم شـود: آیات عظام بهجـت و وحیـد.
در صورت امکان واجب است از حرم خـارج شود و از مرز حرم محرم شود و الا لازم اسـت بـه مقداری که می تواند، عقب بـرود؛ هرچنـد بـه مـرز حرم نرسد و از آنجا احرام ببندد: آیت الله سبحانی.
در صورت امکان، باید از حرم خارج شـود و محــرم گــردد و الا داخــل حــرم محــرم شــود: آیات عظام امـام، تبریـزی، خامنـهای، خـویی، زنجانی، سیستانی، فاضل، مکارم و نوری.
هر جا که هست، محرم شود: آیت الله جوادی.
جمع بندی: از حرم خارج شـود و به مقدار ممکن بـه طرف میقات برود و محـرم شـود.
- احرام از جدّه
جایز نیست: همه مراجع غیر از زنجانی
- احرام از جدّه با نذر
جایز است: آیات عظام جوادی، سیستانی، سبحانی، بهجت، صافی فاضل، گلپایگانی و مکارم.
جایز است: نباید برای رفتن به مکه از مواقیت عبور کند: آیت الله زنجانی.
جایز نیست: آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، خویی، نوری و وحید.
دیدگاهتان را بنویسید