تقصیر، پنجمین عمل عمره حج تمتع

پنجمین عمل عمره حج تمتع، تقصیر است.


واجب است بعد سعی حاجی تقصير نماید يعنی قدری از ناخن‌ها يا قدری از موی سر يا شارب يا ريش را بزند.

 

واجبات تقصیر

  1. بعد از سعی آورده شود؛
  2. ابتدا مقداری از مو چیدن و سپس تعدادی ناخن گرفته شود؛
  3. با نیت انجام شود:

نیت تقصیر: برای خدا و به نیت انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی و برای حلال شدن آن چه حرام شده بود، تقصیر می‌کنم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع عمره توجه شود)

خانم‌ها در چیدن موی مواظب حجاب خود باشند؛

 

تقصیر مکان معینی دارد؟

مکان معینی ندارد و بهتر است در پایان سعی در مروه انجام شود.

 

آیا کسی که تقصیر نکرده می‌تواند تقصیر دیگری را انجام دهد؟

نه خیر نمی‌تواند و اگر کسی که تقصیر نکرده تقصیر دیگری را انجام دهد آن شخص در احرام می‌ماند و در نهایت حج او باطل می‌شود.

 

آیا تقصیر وضو نیاز دارد؟

نه خیر وضو نمی‌خواهد.

 

آیا برای تقصیر کندن مو و ناخن کافی است؟

خیر مو را باید چید و ناخن را باید گرفت.

 

آیا بعد از تقصیر لباس احرام را می‌شود درآورد؟

بله با تقصیر تمام محرمات احرام حلال می‌شود غیر از محرماتی که ذاتاً حرام است و محرمات مکّه و ممنوعیت‌های بین عمره و حج و در عمره مفرده با انجام تقصیر همه محرمات حلال می‌شود به غیر از ارتباط زناشوئی، محرمات مکّه و محرماتی که ذاتاً حرام است و پس از انجام طواف نساء و نماز طواف نساء، ارتباط زناشوئی حلال می‌شود اما محرمات مکّه و محرماتی که ذاتاً حرام است، به حرمت خود باقی می‌ماند.

 

کیفیت تقصیر

اول کوتاه کردن مو سپس گرفتن ناخن: آیت الله سبحانی.

اول کوتاه کردن مو سپس گرفتن ناخن به احتیاط واجب: آیات عظام مکارم و سیستانی.

مخیر است بین چیدن ناخن یا کوتاه کردن قدری از موی سر یا شارب یا ریش: سایر مراجع.

جمع بندی: اول کوتاه کردن مو سپس گرفتن ناخن.

 

حکم وضعی تقصیر توسط کسی که هنوز محرم است

اگر چه کار حرامی است، ولی آن شخص از احرام خارج می‌شود و این تقصیر مجزی است: آیات عظام امام، خامنه‌ای، جوادی، نوری، بهجت و هاشمی.

اگر بداند این کار حرام است؛ محل نمی‌شود: آیت الله زنجانی.

مجزی نیست: آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی و سبحانی.

بنا بر احتیاط واجب مجزی نیست: آیات عظام صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم و وحید.

 

ترک عمدی تقصیر

اگر شخصی تقصیر را عمدا ترک کند و یا باطل انجام دهد و تدارک نکند تا محرم شود به احرام حج تمتع، عمره او باطل است و حج او مبدل به حج افراد می‌شود و باید پس از اعمال حج، عمره مفرده انجام دهد. همه مراجع.

 

حکم تقصیر در فرض بطلان طواف یا سعی

از احرام خارج شده است فقط باید عمل باطل شده را جبران کند: آیات عظام امام، خامنه‌ای، فاضل، مکارم و نوری.

از احرام خارج نشده و واجب است عمل باطل شده را به ضمیمه اعمال لاحقه با رعایت ترتیب با لباس احرام به جا آورد و تقصیر کند: آیات عظام خویی، سبحانی، سیستانی، صافی، گلپایگانی و وحید.

از احرام خارج نشده و علاوه بر انجام عمل باطل شده، بنا بر احتیاط واجب اعمال لاحقه از آن جمله تقصیر را با رعایت ترتیب با لباس احرام بجا آورد: آیات عظام بهجت و تبریزی، جوادی.

اگر طواف یا سعی بطور کلی باطل بوده، از احرام خارج نشده و باید آن عمل و اعمال بعدی را به جا آورد و اگر تنها برخی از دورهای طواف یا سعی باطل بود، اعاده کند و اجتناب از محرمات احرام لازم نیست: آیت الله زنجانی.

 

اسرار تقصیر

موی و ناخن یکی از مظاهر شخصیت انسان است. آن که از موی و ناخن می‌گذرد، می‌تواند از وابستگی‌ها و موانع در راه خدا بگذرد.

چیدن مو و گرفتن ناخن، نماد دلدادگی به حضرت حق است.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *