صور درک وقوف

صورت های مختلف وقوف

  1. درک وقوف اختیاری عرفات و مشعر:
  2. عدد درک وقوف اختیاری و اضطراری عرفات و مشعر:
  3. درک وقوف اختیاری عرفات و اضطراری لیلی مشعر:
  4. درک وقوف اختیاری عرفات و اضطراری نهاری مشعر:
  5. درک وقوف اضطراری عرفات و اختیاری مشعر:
  6. درک وقوف اضطراری عرفات و اضطراری لیلی مشعر:
  7. درک وقوف اضطراری عرفات و اضطراری نهاری مشعر:
  8. درک وقوف اختیاری عرفات:
  9. درک وقوف اضطراری عرفات:
  10. درک وقوف اختیاری مشعر:
  11. درک وقوف اضطراری لیلی مشعر:
  12. درک وقوف اضطراری نهاری مشعر:

 

عدم درک هیچ یک از اقسام وقوف‌ها

در این صورت حج باطل و انجام سه وظیفه، لازم است:

  1. تبدیل حج تمتع به عمره مفرده، با همان احرام؛
  2. وجوب انجام حج در سال آینده
  3. وجوب قربانی گوسفندی که همراه خود دارد، به فتوا: آیات عظام گلپایگانی و صافی و بنا بر احتیاط واجب: سایر مراجع.

 

درک وقوف اختیاری عرفات و اضطراری نهاری مشعر

چون اختیاری مشعر بخشی از شب است تا طلوع آفتاب، اگر بین الطلوعین را عمدا هم ترک کند حجش صحیح است و اگر خروج قبل از نیمه شب بوده یک شتر کفاره واجب است، و اگر خروج در حد فاصل نصف شب و طلوع فجر بوده یک گوسفند کفاره دارد: آیت الله زنجانی.

چون اختیاری مشعر بخشی از شب است تا طلوع آفتاب، اگر بین الطلوعین را عمدا هم ترک کند حجش صحیح است و اگر علم داشته یک گوسفند کفاره بدهد: آیت الله سیستانی.

بطلان حج در صورت ترک عمدی وقوف اختیاری مشعر: آیات عظام امام، خامنه‌ای، اراکی، خوئی، تبریزی، بهجت، صافی، گلپایگانی، سبحانی، فاضل، هاشمی، نوری، مکارم و وحید.

 

درک وقوف اختیاری عرفات و وقوف اضطراری لیلی مشعر

ترک عذری وقوف اختیاری مشعر معذورین: حج صحیح است و کفاره ندارد: همه مراجع.

ترک غیر عذری وقوف اختیاری مشعر: بطلان حج به احتیاط واجب: آیات عظام امام، اراکی و نوری.

ترک غیر عذری وقوف اختیاری مشعر: اعمال حج را پایان برده و یک گوسفد کفاره بدهد و به احتیاط واجب سال بعد حج را اعاده کند: آیت الله سبحانی.

بطلان حج بنا بر اقوی: آیات عظام خامنه‌ای و فاضل.

بطلان حج و تبدیل به عمره مفرده، در صورت علم به حکم، و صحت حج و ثبوت کفاره یک گوسفند در صورت جهل به حکم و عدم امکان بازگشت به مشعر تا قبل از اذان ظهر روز عید پس از علم: آیات عظام خویی، تبریزی.

صحت حج و کفاره یک گوسفند: آیات عظام بهجت، صافی، گلپایگانی، زنجانی، وحید، سیستانی و مکارم.

صحت حج و کفاره یک شتر: آیت الله هاشمی

 

درک وقوف اختیاری مشعر و اضطراری عرفات

بطلان حج در صورت ترک عمدی وقوف اختیاری عرفات: آیات عظام امام، خامنه‌ای، اراکی، خوئی، تبریزی، بهجت، صافی، گلپایگانی، سبحانی، فاضل، سیستانی، زنجانی، نوری، مکارم و وحید.

حتی اگر وقوف اختیاری عرفه را عمدا ترک کرده باشد، و لکن اضطراری عرفه را درک کرده باشد حجش صحیح است: آیت الله هاشمی.

 

درک وقوف اضطراری عرفات و وقوف اضطراری لیلی مشعر:

بانوان و کسانی که از وقوف اختیاری مشعر معذورند و وقوف اختیاری عرفه را هم از روی عذر ترک کرده‌اند، حج ایشان صحیح است: همه مراجع

بانوان و کسانی که از وقوف اختیاری مشعر معذورند و وقوف اختیاری عرفه را هم از روی عمد ترک کرده‌اند، حجشان باطل است: آیات عظام اراکی، امام، خامنه‌ای، خوئی، تبریزی، بهجت، صافی، گلپایگانی، سبحانی، فاضل، زنجانی، سیستانی، نوری، مکارم و وحید.

حج صحیح است: آیت الله هاشمی

کسی که از معذورین مثل زنان و بیماران و پیرمردان و همراهان آنها نیست، و وقوف اختیاری مشعر را عمدا ترک کرده، ولی وقوف عرفه را عمدا ترک نکرده است، حجش باطل است، بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام اراکی، امام، خامنه‌ای، خوئی، بهجت، تبریزی و سبحانی

بطلان حج، بنا بر اقوی: آیت الله فاضل.

صحت حج: آیات عظام سیستانی و زنجانی.

صحت حج و ثبوت کفاره یک گوسفند: آیات عظام صافی، گلپایگانی، مکارم و هاشمی.

کسی که از معذورین مثل زنان و بیماران و پیرمردان و همراهان آنها نیست، ولی به هر جهتی به صورت غیر عمدی وقوف اختیاری عرفات و مشعر را ترک کرده است، بطلان حج، به احتیاط واجب: آیات عظام اراکی، امام، خوئی، بهجت، صافی، گلپایگانی، زنجانی، فاضل، نوری و مکارم.

بطلان حج، بنا بر احتیاط واجب، مگر آنکه از روی جهل به مسئله، قبل از طلوع فجر از مشعر کوچ کند و تا ظهر روز عید نتواند برگردد که در این صورت حج او صحیح است و باید یک گوسفند کفاره بدهد: آیات عظام تبریزی و سبحانی.

بطلان حج، در جهل تقصیری، و صحت حج، در جهل قصوری یا فراموشی یا هر عذر دیگری: آیت الله سیستانی. صحت حج: آیات عظام وحید و هاشمی.

 

درک وقوف اضطراری عرفات و وقوف اضطراری نهاری مشعر

بطلان حج، در صورت ترک عمدی یکی از دو وقوف اختیاری؛ و الا حجش صحیح است، اگرچه با حاصل بودن شرایط وجوب، احتیاط استحبابی، اعاده حج در سال بعد است: امام، خامنه‌ای، اراکی، خوئی، تبریزی، بهجت، صافی، گلپایگانی، فاضل، زنجانی، سیستانی، نوری، مکارم و وحید.

بطلان حج، در صورت ترک عمدی اختیاری مشعر و عدم عبور از مشعر در شب عید و الا حجش صحیح است، اگرچه با حاصل بودن شرایط وجوب، احتیاط مستحب، اعاده حج در سال بعد است: هاشمی.

 

درک وقوف اختیاری عرفات فقط

وقوف اختیاری مشعر را عمدا ترک کرده باشد: در این فرض حجش باطل است: همه مراجع

وقوف اختیاری مشعر را عمدا ترک نکرده است: به احتیاط واجب، حج را تمام کرده و در سال بعد آن

را اعاده کند: آیات عظام امام، خامنه‌ای، اراکی، فاضل و نوری.

حجّش باطل است و به عمره مفرده مبدل می‌شود: آیات عظام خویی، تبریزی، زنجانی، سیستانی، سبحانی، وحید و هاشمی.

اعمال را به قصد مافی الذمه از عمره و حج به جا آورد و در سال بعد نیز در صورتی که حج بر او مستقر بوده یا استطاعتش باقی باشد حج به جا آورد: آیت الله صافی.

حجش صحیح است: آیات عظام گلپایگانی، بهجت و مکارم.

 

درک وقوف اضطراری عرفات فقط

حج باطل است: همه مراجع

حج باطل است و باید عمره مفرده به جا آورد تا از احرام خارج شود: آیات عظام سبحانی، سیستانی و مکارم.

 

درک وقوف اختیاری مشعر فقط

اگر وقوف عرفات را عمدا ترک کرده، حجش باطل است و اگر عمدی نبوده، حج او صحیح است: همه مراجع.

 

درک وقوف اضطراری نهاری مشعر فقط

حج او باطل است: آیات عظام امام، خامنه‌ای، اراکی، وحید، سیستانی، زنجانی، صافی، گلپایگانی، نوری و مکارم.

حج او باطل است اگر وقوف‌های عرفه را عمدا ترک کرده است، ولی اگر عمدا ترک نکرده حج به احتیاط واجب باطل است و حج به عمره بدل شده و در مستقر در سال بعد اعاده کند و در غیر مستقر در صورت بقاء استطاعت حج را اعاده کند: آیت الله سبحانی.

حج او باطل است و حجش به عمره مفرده مبدل می‌شود و باید با همان احرام، عمره مفرده به جا آورد و سال بعد حج را اعاده کند: آیات عظام سیستانی و وحید.

بنا بر احتیاط، اتمام حج، به قصد ما فی الذمه و اعاده آن در سال بعد: آیات عظام بهجت و هاشمی.

اگر اختیاری عرفه را عمدا ترک نکرده حج او صحیح است، ولی بنا بر احتیاط، باقی اعمال را به قصد ما فی الذمّه به جاآورده و در سال بعد، حج را اعاده کند: آیات عظام خویی، تبریزی و فاضل.

 

درک وقوف اضطراری لیلی مشعر فقط

اگر وقوف در عرفات را عمدا ترک نکرده و جزو صاحبان عذر است، ظاهرا حجش صحیح است و الا باطل است: آیات عظام امام، خامنه‌ای، خوئی، تبریزی، بهجت، زنجانی، صافی، گلپایگانی، سبحانی و نوری.

اگر وقوف در عرفات را عمدا ترک نکرده، هر چند از صاحبان عذر نباشد ظاهرا حجش صحیح است و الا باطل است: آیات عظام سیستانی و هاشمی.

اگر ترک وقوف در عرفات از روی عمد نباشد و از صاحبان عذر باشد، صحت حج، خالی از اشکال نیست: آیت الله مکارم

بطلان حج، در صورت ترک عمدی وقوف در عرفات و الا بنا بر احتیاط، حج باطل است اگر چه از ذوی الاعذار نباشد: آیت الله فاضل.

بطلان حج و انجام عمره مفرده با همان احرام و اعاده حج در سال بعد: آیت الله وحید.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *