محرمات احرام
کسی که محرم میشود فیالجمله بیست و چهار کار بر او حرام میشود که هجده مورد آن بین زن و مرد مشترک است و چهار مورد اختصاصی مردها و دو مورد (و به عبارتی پنج مورد) اختصاصی بانوان است و پس از تقصیر محرمات احرام حلال میشود.
محرمات احرام چند نوع است
اوّل: محرمات عمومی مشترک بین زن و مرد؛
دوّم: محرمات خاصِ (یک عضو) مشترک بین زن و مرد؛
سوّم: محرمات اختصاصی آقایان؛
چهارم: محرمات اختصاصی خانمها.
اوّل: محرمات مشترک بین زن و مرد (عمومی)
- نزدیکی یا هر گونه تمتع از قبیل بوسیدن یا نگاه کردن حتی به محرم (کفاره حسب مورد ذبح گوسفند، شتر و بطلان حج) ؛
- خود را جنب کردن (کفاره حسب مورد ذبح گوسفند، شتر و بطلان حج)؛
- استفاده از هر ماده خوشبو در غذا برای خوردن، دربدن برای مالیدن، در لباس برای معطر کردن ازقبیل: مشک، زعفران، کافور، عنبر، ورس، دارچین، زنجبیل و هل (کفاره: ذبح گوسفند)؛
- عقد کردن یا در جلسه عقد حضور داشتن (حرمت دائمی میآورد)؛
- خون بیرون آوردن و خون انداختن بدن؛
- استعمال روغن و پماد چرب؛
- حنا بستن (از حنا بستن به صورتی که اثر آن تا زمان احرام بماند بهتر است پرهیز شود)؛
- ازاله موی سر یا بدن از خود یا دیگران (کفاره: ذبح گوسفند)؛
- کشتن ملخ؛
- کندن گیاهان حرم؛
- کشتن جانوران بدن (شپش، کک و کنه)؛
- شکار کردن یا نشان دادن شکار یا خوردن گوشت شکار؛
- سلاح حمل کردن.
دوّم: محرمات مشترک بین زن و مرد (خاصِ یک عضو، به ترتیب اعضا از بالا به پایین)
- رنگ کردن مو (از رنگ کردن مو به صورتی که اثر آن تا زمان احرام بماند پرهیز شود)؛
- عینک زدن به قصد زینت؛
- در آینه نگاه کردن. فیلم برداری اگر خود را در شیشه دوربین ببیند؛
- سرمه کشیدن گرچه قصد زینت نداشته باشد؛
- استشمام بوی خوش و بوئیدن هر ماده خوشبو مثل مشک، زعفران، کافور، عنبر، ورس، دارچین، زنجبیل و هل (کفاره: ذبح گوسفند)؛
- خوداری از استشمام بوی بد؛
- جدال قسم خوردن به راست سه بار و به دروغ یک بار (کفاره: ذبح گوسفند)؛
- دروغ گفتن، فحش دادن، فخر فروختن و فسق داشتن(کفاره مستحب است)؛
- مسواک زدن به خمیر دندان معطر؛
- مسواک زدن یا خلال کردن بدون خمیر دندان به صورتی که لسه خون بیفتد؛
- دندان کشیدن؛
- انگشتر یا النگو جدید بدست کردن (آن چه از قبل بوده مانعی ندارد)؛
- ناخن گرفتن، دست و پا (کفاره: ذبح گوسفند).
سوّم: محرمات اختصاصی آقایان
- زیر سایه قرار دان سر در طی مسیر و بین دو منزل (کفاره: ذبح گوسفند)؛
- پوشاندن سر حتی در حد خشک کردن سر با حوله (کفاره: ذبح گوسفند)؛
- پوشیدن چیز دوخته (کفاره: ذبح گوسفند)؛
- پوشاندن تمامی روی پا با کفش یا جوراب.
چهارم: محرمات اختصاصی زنان
- پوشاندن صورت کامل یا بخشی از آن مثل مقنعه چانهدار، حتی در حد خشک کردن صورت با حوله یا خارج کردن مقنعه از سر که یک لحظه صورت را بپوشاند (کفاره: ذبح گوسفند)؛
- پوشیدن زیور آلات جدید (آنچه از قبل بوده مانعی ندارد)؛
- نشان دادن زیورهائی که از قبل همراه داشته به دیگران حتی محرم خود؛
- پوشیدن دستکش؛
- پوشیدن لباسی که از حریر خالص باشد: آیات عظام تبریـزی، خامنهای، خویی، زنجانی، صافی، گلپایگانی، وحید. بنا بر احتیاط واجب جایز نیست: امام ، سبحانی، سیستانی، فاضل، مکارم، نوری. اشکال ندارد؛ بهجت.
مسائل اختصاصی خانمها
- لباس احرام آنها بدن نما نباشد؛
- تهیه چند دست جوراب ضخیم؛
- از چادر غفلت نکردن؛
- اذن نذر از شوهر (در صورتی که شوهر همراه نباشد)؛
- مشورت با دکتر کاروان در مورد عادت زنانه؛
- پرهیز از استرس و دلهره؛
- خوداری از حنا یا رنگ مو، یک هفته قبل از حرکت.
احکام عمومی احرام
آیا واجب است لباس احرام سفید باشد؟
واجب نیست.
آیا پوشیدن بیش از یک جامه احرام جایز است؟
اشکال ندارد.
آیا کندن لباس احرام برای رفع حاجت جایز است؟
اشکال ندارد.
آیا لباس احرام را با لباس احرام دیگر میشود عوض کرد؟
بله، گرچه بهتر است در همان لباس بماند.
محرم قبل از اعمال میتوان لباس متعارف پوشید؟
خیر نمیتوانند.
محرم قبل از اعمال میتواند دوش بگیرد؟
نه خیر چون احتمال دارد حرامی مرتکب شود.
آیا در حال احرام باید با وضو بود؟
نه خیر، محرم فقط برای طواف و نماز باید با وضو باشد.
آیا زن و شوهر به هم حرام میشوند؟
نه خیر بلکه باید از ارتباط زناشوئی خوداری کرد.
شب برای خواب میشود لباس احرام را درآورد؟
خانمها میتوانند لباسشان را کم کنند و آقایان با بسته بودن لنگ حوله را روی بدن باندازند.
نگاه در آینه
به قصد زینت؛ جایز نیست: همه مراجع.
اگر در معرض تزیین باشد؛ جایز نیست: آیت الله زنجانی.
بدون قصد زینت؛ احتیاط در ترک است: آیات عظام امام، فاضل و نوری.
بدون قصد زینت؛ جایز است: آیات عظام خامنهای، بهجت، تبریزی، جوادی، خویی، سبحانی، سیستانی، مکارم و وحید.
چرب کردن بدن در حال اضطرار مانعی ندارد: همه مراجع امّا کفاره آن:
کفاره ندارد مطلقا: آیات عظام خامنهای، خویی و فاضل.
کفاره دارد مطلقا: آیات عظام زنجانی و نوری.
بنا بر احتیاط واجب کفاره دارد مطلقا: آیات عظام تبریزی و مکارم.
در فرض معطر بودن کفاره دارد: آیات عظام امام، سبحانی، صافی و گلپایگانی.
در فرض معطر بودن بنا بر احتیاط واجب کفاره دارد: آیات عظام بهجت و سیستانی.
خوردن میوههای خوشبو جایز است: همه مراجع امّا بوییدن میوههای خوشبو:
جایز است: آیات عظام امام، بهجت، تبریزی، سبحانی، گلپایگانی، مکارم، نوری و وحید.
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست: آیات عظام خامنهای، خویی، جوادی، سیستانی، صافی و فاضل.
باید مواظبت کند که بوی خوش آنها به مشامش نرسد: آیت الله زنجانی.
حکم عقد کردن، شاهد شدن و خواستگاری
عقد کردن حرام است: همه مراجع
شاهد شدن حرام است: آیات عظام امام، خامنهای، صافی، گلپایگانی، فاضل و سبحانی.
شاهد شدن بنا بر احتیاط واجب حرام است: آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، مکارم، نوری، وحید و هاشمی
خواستگاری کردن بنا بر احتیاط واجب جایز نیست: آیات عظام اراکی، تبریزی، خویی، فاضل، مکارم، نوری، صافی و گلپایگانی.
خواستگاری کردن جایز است و حلیت آن مشروط به انجام طواف نساء است: آیات عظام امام، خامنهای سیستانی، هاشمی، زنجانی و سبحانی.
احکام احرام خانمها
خانمها میتوانند صورت خود را با حوله خشک کنند؟
جایز نیست: آیات عظام بهجت، خامنهای، خویی، زنجانی، سبحانی، صافی، فاضل، گلپایگانی، مکارم و نوری.
جایز نیست؛ بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام امام ، سیستانی، وحید.
خانمها میتوانند تدریجی صورت خود را با حوله خشک کنند؟
اشکال ندارد: آیات عظام زنجانی و مکارم.
اشکال ندارد: آیات عظام بهجت، خامنهای، سبحانی، صافی و گلپایگانی.
جایز نیست؛ بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام امام، سیستانی و وحید.
جایز نیست: آیات عظام خویی، فاضل و نوری.
خانمها چگونه مقنعه را از سر درآورند؟
باید جلوی مقنعه را جمع کنند و سپس آن در آورند.
ماسک برای بانوان
جایز است مطلقا و کفاره ندارد: آیات عظام خامنهای و مکارم.
در حال ضرورت جایز است و کفاره ندارد: آیات عظام بهجت، زنجانی، سبحانی، سیستانی، نوری و وحید.
در حال ضرورت جایز است ولی کفاره دارد: آیت الله صافی.
پوشیدن دستکش برای بانوان
جایز نیست: آیات عظام امام، خامنهای، بهجت، تبریزی، جوادی، زنجانی، سیستانی، گلپایگانی، مکارم، نوری، هاشمی و وحید.
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست: آیات عظام صافی و فاضل.
نشان دادن زیورآلات معمول
بنابر احتیاط مستحب برای شوهر و دیگر محارم ظاهر نسازد: آیت الله سیستانی.
جایز نیست: سایر مراجع.
رنگ مو قبل از احرام
اشکال ندارد: آیات عظام امام ، خامنهای، زنجانی، سـبحانی، سیسـتانی، صـافی، فاضـل، گلپایگـانی، نوری و وحید.
اشکال ندارد، مگر این کـه از اول قصـد تـزیین خود برای حالت احرام را داشته باشد: آیات عظام بهجت، مکارم.
احکام احرام آقایان
آیا آقایان میتوانند از مایو غیر دوخته استفاده نمایند؟
به شرط آن که به شکل شورت نباشد مانعی ندارد.
آیا محرم میتواند کیسه دوخته همراه داشته باشد؟
بله، فقط به گردن آویزان نکند.
ساعت مچی با بند دوخته
اشکال ندارد: آیات عظام خامنهای، تبریزی، جوادی، زنجانی، سبحانی، سیستانی، فاضل، مکارم و وحید.
بنا بر احتیاط واجب اجتناب کند: آیات عظام امام، بهجت، خویی، صافی، گلپایگانی و نوری.
استفاده از کمربند دوخته
جایز است: آیات عظام خامنهای، تبریزی، جوادی، سیستانی، فاضل، صافی، گلپایگانی، مکارم و وحید.
در صورتی که کمربند پهن نباشد و پوشش حساب نیاید، اشکال ندارد: آیت الله سبحانی.
جایز نیست مگر در صورت لزود: آیت الله زنجانی.
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست: آیات عظام امام، بهجت، خویی و نوری.
آقایان میتوانند سر خود را با حوله خشک کنند؟
خیر نمیتوانند.
استظلال در شبهای عادی جایز است: همه مراجع امّا به خاطر تحفظ از سرما، باران و باد شدید:
جایز است: آیات عظام امام، بهجت، صافی، گلپایگانی، فاضل و نوری.
جـایز نیسـت، مگـر در حـال ضـرورت و در صورت علم و عمد، کفاره دارد؛ هرچند لزوم کفاره در بین الطلوعین و شـب هـای غیـر بـارانی بنـا بـر احتیاط است: آیت الله زنجانی.
در صورت تحفظ از باران، جایز نیست: آیت الله مکارم.
در صورت تحفظ از باران و باد شدید، جایز نیست: آیت الله سبحانی.
در صورت تحفظ از گرما، سرما، باران، باد شدید یا مانند آن جایز نیست: آیت الله خویی.
به احتیاط واجب در صورت تحفظ از باران، جایز نیست: آیت الله سیستانی.
به احتیاط واجب در صورت تحفظ از سرما و باران، جایز نیست: آیات عظام خامنهای و جوادی .
به احتیاط واجب جایز نیست: آیات عظام تبریزی و وحید.
استظلال با سایه متحرک بعد از استقرار در منزل
جایز است: امام، جوادی، صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم، نوری و وحید.
احتیاط واجب در ترک است: خامنهای، بهجت، تبریزی، سبحانی و سیستانی.
بنا بر احتیاط در قسمت جدید شهر مکه ترک کند: خویی.
جایز نیست: زنجانی.
استظلال محرم از تنعیم تا مسجد الحرام در روز یا شبهای بارانی و سرد
مانعی ندارد: امام، جوادی، صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم و نوری.
جایز نیست: سبحانی.
جایز نیست مگر آنکه مشقت شدید داشته یا از اختیار محرم، خارج باشد: زنجانی.
بنا بر احتیاط واجب تا دخول مکه متیقّنّ سابق استظلال نکند: خویی و وحید.
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست: خامنهای، بهجت، تبریزی و سیستانی.
حکم بین الطلوعین
به فتوای اکثر مراجع بین الطلوعین جزء شب است.
اسرار محرمات
حج برای پرواز به مقامات عالی انسانی است و محرمات مانع این پرواز است. خداوند بشر را با ظرفیتها، استعدادها و قابلیتهای فراوان آفریده است. اگر این ظرفیتها، استعدادها و قابلیتها در وجود انسان به شکوفایی برسد، انسان به راحتی میتواند همه حقایق هستی را در خشت خام ببیند و از اسرار هستی و حقایق ملکوت آگاه شود و به مقام طی الارض برسد.
دشمن خانهزاد
اما افسوس که انسان به خاشاکی این سرمایهها را از دست میدهد و آنها را به ثمن بخس معامله میکند، چرا که یکی از دشمنان خانهزاد و خانمان برانداز این ظرفیتها، یله و رها کردن نفس در چراگاه خواسته و آروزهای ناچیز و دل سپردگی به طبیعت است که تمامی ظرفیتها، استعدادها و قابلیتها را تباه میکند. این دشمن خانهزاد مانند جرقّهای در انبار باروت، هستی انسان را به آتش میکشد و مانند اسید تمام سرمایههای معنوی انسان را از درون متلاشی میکند و مانند دزد قافله، صفات پسندیده انسانی را به تاراج میبرد و مانند ویروس تمامی کارکردهای درونی انسان را از مختل میکند و تمامی ظرفیتها، استعدادها و قابلیتها را نابود میکند، به صورتی که دیگر فرد، نوک دماغ خود را هم نمیتواند ببیند.
آن چه این ظرفیتها استعدادها و قابلیتها را شکوفا میکند و از نابودی، جلوگیری میکند، تقوای الهی است، انسان در سایهی تقوای الهی میتواند بالاترین پیشرفتهای مادّی و معنوی را برای خود به ارمغان آورد و ترک محرمات احرام یکی از جنبههای تقوا است که برای شکوفایی این ظرفیتها و استعدادها است. پس با ترک محرمات از هر چه غیر او است میبریم. آزاده من که از همه عالم بریدهام.
دیدگاهتان را بنویسید