صدور فتوای جهاد و نقش روحانیت

صدور فتواي جهاد آیةالله حاج سید محمد كاظم یزدی بر ضد انگليس در جريان جنگ جهاني اول 1293

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ

نقش روحانیت، علما و مراجع شیعه

حرکت و قیام روحانیت، علما و مراجع شیعه بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ و از جنس حرکت انبیاست. 

مقدمه

اصل و اساس دعوت انبیا بر خداپرستی و پرهيز از کفر، شرک و نفاق استوار است و اوج آن مبارزه با طاغوت است:

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ

مبارزه با طاغوت و نفی شرک و کفر آن قدر اهميت دارد كه در اولين شعار دین گنجانده شده است و در بالاترين و والاترين شعار ديني بر دعوت به خدا مقدم افتاده است

قُولُوا لٰا اِلٰهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحُوا

حضرت نوح بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ مبعوث شد و قومش را به خدا پرستي دعوت كرد:

إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلا تَتَّقُونَ . إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ . فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ

حضرت صالح بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ مبعوث شد و قومش را به خدا پرستي دعوت كرد:

إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلا تَتَّقُونَ . إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ . فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ

حضرت هود بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ مبعوث شد و قومش را به خدا پرستي دعوت كرد:

إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلا تَتَّقُونَ . إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ . فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ

حضرت ابراهیم بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ مبعوث شد و قومش را به خدا پرستي دعوت و با بت پرستي مبارزه کرد و در مقابل نمرود ایستاد و او محکوم کرد و سرانجام مدال افتخار امامت را دريافت كرد:

وَتَاللَّهِ لأكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ

حضرت موسی بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ در برابر فرعون ایستاد و با ساحران پنجه در پنجه كرد:

 اذْهَبْ إِلي فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغي

پيامبر گرامي اسلام بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ در مكه مبعوث شد و با شرك و بت پرستي مبارزه كرد، در مقابل كفار قريش ايستاد، در جنگ بدر، احد، خندق و خيبر شركت نمود، بت‌هاي كعبه را شكست و خانه خدا را از لوث بت پاک کرد و مكه را برای خداپرستی آماده ساخت.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که حضرت امیر با اصحاب جمل مقابله كرد، با معاويه در صفين جنگید و خوارج را به قتل رساند.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که امام حسن مجتبي علیه‌السلام با معاویه درافتاد و او را ام‌الفساد زمان خواند.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که امام حسين علیه‌السلام در برابر یزید قیام کرد و جان خود و يارانش را برای مجد و عظمت اسلام تقديم كرد.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که امام سجاد علیه‌السلام در شام خطبه خواند، افشاگری کرد و دشمنان اسلام را رسوا ساخت.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که ائمه اطهار یکی پس از دیگری در برابر خلفای جور ایستادند، به زندان افتادند و به شهادت رسیدند

نقش روحانیت، علما و مراجع شیعه

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که علمای دین در مقابل طواغیت زمان خود ایستادند و مردم را به مبارزه دعوت کردند.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که سيد جمال الدين اسدآبادي استعمار را علت عقب ماندگی جامعه اسلامی معرفی کرد و برای مجد و عظمت اسلام با سفرهای پی‌در‌پی، با سخنرانی‌های گوناگون، با ارائه مقالات، با انتشار روزنامه و با برگزاری نشست‌های علمی و تربیتی و با ارتباط با علما و مراجع و دانشمندان تأثیر گذار؛ جهان اسلام را به خیزش در برابر استعمار غرب فراخواندن. بی تردید هرکس با واژه استعمار ستیزی کوچکترین آشنائی داشته باشد با نام مبارزه خستگی ناپذیر سید جمال اسدآبادي آشنا است.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که حضرت آیت الله حاج سید محمد حسن حسینی معروف به ميرزاي شيرازي، به عنوان پیشوای مسلمین جهان بخاطر دفاع از کیان اسلام و مسلمین در مقابل دشمنان خاصه انگلیس احساس خطر کرد و فتوای تحریم تنباکو را صادر نمود:

“بسم الله الرحمن الرحیم. الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان، در حکم محاربه با امام زمان صلوات الله وسلام علیه است. حرره الاقل محمد حسن الحسینی”

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که حضرت آیت‌الله حاج سید محمد کاظم یزدی صاحب عروة الوثقی، بخاطر دفاع از کیان اسلام و مسلمین بر علیه اشغال کشورهای اسلامی خاصه عراق و ایران در جنگ جهانی اول، فتوای جهاد داد. در این راه فرزند بزرگوارش حضرت آیت‌اللّه حاج سید محمد طباطبائی یزدی در حمله سختی که به قوای انگلیس شد به شهادت رسید.

“بسم الله الرحمن الرحیم، بر عموم مسلمین واجب است از بذل جان و مال در راه اخراج قوای روس و انگلیس از ایران، هیچ فروگذار نکنند”

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که میرزای دوم حضرت آیت‌الله حاج میرزا محمد تقی شیرازی، به عنوان پیشوای مسلمین جهان؛ رهبری انقلاب عراق را به عهده گرفت و برعلیه استعمار انگلیس قیام کرد. بعد از جنگ جهانی اول، استعمار انگلیس می‌خواست نماینده خود را به عنوان رئیس حکومت عراق بر ملت مسلمان عراق تحمیل کند و آن بزرگوار آن را قیمومت استعمار انگلیس بر کشور عراق  دانست و با فتوای حرمت حکومت غیر مسلمان به مسلمانان لرزه بر ارکان حکومت استعماری انگلیس افکند “ان المسلم لا یجوز له ان یختار غیر المسلم حاکما” و با فتوای جهاد فصل جدیدی در مبارزات مسلمانان بر علیه استعمار و اجانب گشود

فتوای جهاد: “بـر مردم عراق استیفای حقوق خود واجب است، در خلال اقدامات خود، صلح و امنیت را در نظر داشـتـه بـاشـنـد، اما در صورتی که دولت انگلیس از پذیرفتن پیشنهادهای آنان سرباز زند، مردم می توانند از سلاح استفاده کنند و با دشمن خود بجنگند”

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که حضرت آیت‌الله حاج سید ابوالقاسم کاشانی در جنگ جهانی اول و دوم، در نهضت مشروطه، در مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، در مبارزه با استبداد پهلوی به عنوان خط شکن نبرد علمای شیعه با استعمار و استبداد به میدان مبارزه آمد و در این راه بارها زندان و تبعید شد و سرانجام با تلاش و فداکاری این عالم بزرگوار، آرزوی دیرینه ملت ستمدیده ایران، به ثمر نشست و صنعت نفت ملی شد و دکتر مصدق به نخست وزیری رسید.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که حضرت آیت‌الله سید حسن مدرس با شعار سیاست ما عین دیانت ماست به میدان آمد و با نطق‌های کوبنده و آتشین در مجلس شورای ملی ایفای نقش کرد و با استعمار انگلیس و روس و استبداد شاهنشاهی مبارزه نمود و در نهایت جان شریف خود را بر سر این راه نهاد و به دست عوامل رضا شاه به شهادت رسید. حضرت امام به شدت تحت تاثیر شخصیت مدرس قرار داشت و بر زنده نگه داشتن نام و یاد آن بزرگوار تأکید فراوان داشت.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که نام آور بزرگ دوران معاصر و مرجع عالیقدر جهان جهان تشیع یعنی حضرت امام خمینی با الهام از نهضت سیدوسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین عَلَیهِ‌السَّلام، با طاغوت زمان به مبارزه پرداخت و سرانجام با انقلاب اسلامی یك قدرت مبتنی بر دین را در جغرافیای سیاسی و حاكمیتی قرن بیستم بوجود آورد.

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که حضرت امام خمینی در سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه 598 طی پیامی ‌فرمود: “اگر بندبند استخوان­هايمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالاي دار برند، اگر زنده زنده در شعله­هاي آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستي­مان را در جلوي ديدگانمان به اسارت و غارت برند، هرگز امان­نامه­ي كفر و شرك را امضا نخواهیم کرد. ما در صدد خشكانيدن ريشه­هاي فاسد صهيونيزم و سرمايه­داري در جهان هستيم”

بر اساس فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود که حضرت امام خمینی ملتِ مسلمان را در برابر بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین اتحاد جهانی که بر علیه انقلاب اسلامی فرماندهی کرد و ملت مسلمان ایران را در دفاع مقدس پیروزی کرد.

و آن چه امروز رهبر انقلاب اسلامی در مبارزه با نظام سلطه به نمایندگی آمریکا پیش گرفته است بر اساس همین فرمان أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ است.  

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *