اهداف مراسم ترحیم

طلب مغفرت و بخشش گناهان برای تازه گذشته است طلب رحمت الهی برای تازه گذشته است طلب صبر و اجر برای بازماندگان تسلی و عرض تسلیت به بازماندگان و از همه مهم‌تر یادآوری مرگ برای شرکت کنندگان امام صادق می‌فرماید:

اِذا اَنْتَ حَمَلْتَ جَنازَةً فَکُنْ کَاَنَّکَ اَنْتَ الْمَحمُولُسُئِلَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمْ، اَیُّ الْمُؤْمِنِینَ اَکْیَسُ؟ فَقالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمْ: أَکْثَرُهُمْ ذِکْرا لِلْمَوْتِ وَ أَشَّدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْداداً

از پیامبر گرامی اسلام سؤال شد کدام مؤمن کَیّس‌تر و زیرک‏تر است؟ حضرت فرمود: آن‌که بیشتر از همه به یاد مرگ باشد و برای مرگ آماده‌تر باشدپیوسته به یاد مرگ بودن نشان زیرگی و زرنگی است چرا که زمینه ساز آمادگی است و غفلت از آن نشان عجز و ناتوانی است.عالمی روی منبر از جماعت پرسید: چه کسی اطمینان دارد تا شب زنده است؟ کسی جواب نداد سپس پرسید: چه کسی برای سفر آماده است؟ باز کسی جواب نداد، آن‌گاه سری به عنوان تأسف تکان داد و فرمود: در شکفتم که کسی به ماندن اطمینان ندارد و برای رفتن هم آماده نیست!بار سفر چه بسته ای مرگ خبر نمی کند آن که نبسته بار خود در این سفر چه می کند؟

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *