بخش هفتم: شناخت قرآن کریم: قرآن کریم قطعی و یقینی

قرآن کریم قطعی و یقینی است / قرآن کریم در اتصال به منبع لایزال الهی، قطعی و یقینی است. قرآن کریم که خداوند تبارک و تعالی، توسط جبرئیل فرستاده است و جبرئیل امین به عنوان رسول وحی در ابلاغ آن بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام صَلَّى الله عَلَیهِ وَ آلِهِ و سَلَّم نازل کرده است و پیامبر گرامی اسلام آن را بدون کم و کاست در اختیار بشریت گذاشته است؛ همان وحی الهی و کتاب آسمانی و مقدس قرآن کریم است.

و آن چه را قرآن کریم برای هدایت بشر به ارمغان آورده است؛ قطعی و یقینی است؛ هیچ شک و شبهه‌ای در آن راه ندارد، حق و حقیقت است؛ هرکز کجی و باطلی بر آن سایه نیفکنده است، راست و صادق است؛ هیچ دروغی به ساحت آن راه ندارد.


قرآن کریم قطعی و یقینی است / قرآن کریم در صداقت و راستی، در صحت و درستی، در هدایت و رهبری، در کمال و جامعیت، در حق و حقیقت، در بیان حقایق و واقعیت‌ها، در صفات و ویژگی‌ها، و در محتوا و آموزه‌ها؛ قطعی و یقینی است و هیچ شک و شبهه‌ای، هیچ کجی و شکستی، و هیچ دروغ و باطلی در آن راه ندارد.


در نوشتار قبلی اشاره شد که بهترین منبع شناخت قرآن کریم، خود قرآن کریم است که با آیه‌های روشن، خود را معرفی کرده است و در این نوشتار برای شناخت بهتر و بیشتر به بخشی از آن آیات اشاره می‌شود.

 

یکی از جنبه‌های شناخت قرآن کریم، قطعی و یقینی بودن قرآن کریم است. قرآن کریم برای شناخت بهتر و بیشتر، در بخشی از آیات، خود را قطعی، یقینی، حق و حقیقت معرفی می‌کند، بگونه‌ای که هیچ شک و شبه‌ای در او راه ندارد. قطعی و یقینی بودن قرآن کریم، چند جهت دارد که به آن اشاره می‌شود:

 

اول: در اتصال به منبع لایزال الهی، قرآن کریم قطعی و یقینی است

قرآن کریم کتاب آسمانی و مقدسی است که در اتصال به منبع لایزال الهی، قطعی و یقینی است و از طرف خداوند تبارک و تعالی نازل شده است: ذَلِک الْکتَابُ لاَ رَیبَ فِیهِ؛ این کتابى است که در حقانیت آن هیچ شک و تردیدى نیست.

 

دوم: از نظر رسول وحی، قرآن کریم قطعی و یقینی است

جبرئیل امین به عنوان رسول وحی در ابلاغ قرآن کریم و رساندن آن به پیامبر گرامی اسلام؛ به درستی و به راستی عمل کرده است: نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ، جبرئیل امین در درایت و توانمندی بسیار شگفت است و به آنچه که مأمور شده است، مسلط، چیره و بسیار نیرومند است: عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى . ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَىٰ، آنچه را خداوند به آن فرمان داده است را به طور کامل اجرا نموده و هرگز از فرمان خدا سرپیچی نکرده است: لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ.

 

سوم: از نظر رسول خدا، قرآن کریم قطعی و یقینی است 

پیامبر گرامی اسلام، قرآن کریمی که خداوند تبارک و تعالی توسط جبرئیل بر قلب نازنین او نازل کرده است را بدون کم و کاست در اختیار بشریت گذاشته است و آن چه پیامبر گرامی اسلام آن را در اختیار بشریت قرار داده است همان وحی الهی و کتاب آسمانی و مقدس قرآن کریم است: مَا ینْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَىٰ؛ هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید و گفتار او، جز وحی چیزی دیگری نیست.

 

چهارم: محتوای، قرآن کریم قطعی و یقینی است

از همه مهمتر، آن چه را قرآن کریم برای هدایت بشر به ارمغان آورده است؛ قطعی و یقینی است؛ هیچ شک و شبهه‌ای در آن راه ندارد، حق و حقیقت است؛ هرگز کجی و باطلی بر آن سایه نیفکنده است، راست و صادق است؛ هیچ دروغی به ساحت آن راه ندارد.

 

قرآن کریم در صداقت و راستی، در صحت و درستی، در هدایت و رهبری، در کمال و جامعیت، در حق و حقیقت، در بیان حقایق و واقعیت‌ها، در صفات و ویژگی‌ها، و در محتوا و آموزه‌ها؛ قطعی و یقینی است و هیچ شک و شبهه‌ای، هیچ کجی و شکستی، و هیچ دروغ و باطلی در آن راه ندارد: : ذَلِک الْکتَابُ لاَ رَیبَ فِیهِ؛ این کتابى است که در حقانیت آن هیچ شک و تردیدى نیست.

 

قرآن کریم در بیان حقایق، بهترین حدیث: اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ؛ خداوند نیکوترین سخن را نازل کرد،

در استواری، شکست ناپذیر: وَإِنَّهُ لَکتَابٌ عَزِیزٌ،

در درستی، از کجی بدور است: وَلَمْ یجْعَلْ لَهُ عِوَجًا؛ سپاس خداوندى را که بر بنده خود این کتاب را نازل کرد و هیچ کجى و انحراف در آن ننهاد

و در بیان حق و حقیقت، هیج باطلی به آن راه نیابد: لَا یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِیلٌ مِّنْ حَکیمٍ حَمِیدٍ؛ نه از پیش روى باطل بدو راه یابد و نه از پس. نازل شده از جانب خداوندى حکیم و ستودنى است.

 

قرآن کریم قطعی و یقینی است و اگر قطعی و یقینی نبود، به یقین در آن اختلاف فراوان وجود داشت و چون هیچ گونه دوگانگی و اختلافی در آن وجود ندارد؛ پس از منبع لایزال الهی نازل شده است. قرآن کریم با سؤال توبیخ گونه می‌فرماید: أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلاَفًا کثِیرًا؛ آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند؟! اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‌یافتند.

 

بدیهی است خداوندی که با علم و حکمت، هستی را، این چنین با عظمت و نظامند آفریده است؛ به یقین بشر را رها نکرده و برای سعادت او کتاب راهنما می‌فرستد و به یقین کتاب راهنمایی که او می‌فرستد، قطعی و یقینی است و آن قرآن کریم است.

 

تحدی قرآن کریم

خداوند تبارک و تعالی برای اثبات حقانیت قرآن کریم تحدی کرده و می‌فرماید اگر کسی در حقانیت و حقیقت قرآن کریم و درستی این کتاب مقدس، شک و شبهه‌ای دارد؛ مثل آن را بیاورد و همین که کسی نمی‌تواند مانند او را بیاورد، معلوم می‌شود که کار انسانی نیست و از طرف خداوند تبارک و تعالی نازل شده است: قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً؛ اگر انس و جن گرد آیند تا همانند قرآن را بیاورند، مانند آن را نخواهند آورد هر چند که یکدیگر را یارى دهند.

 

خداوند تبارک و تعالی در آیه دیگر تخفیف داده و می‌فرماید لازم نیست مثل قرآن کریم را بیاورید، بلکه ده سوره مثل سوره‌های قرآن کریم هم بیاورید کافی است: أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کنْتُمْ صادِقِینَ؛ اگر ‌گویند: قرآن کریم را به دروغ ساخته است. بگو: اگر راست مى‌گویید، ده سوره مانند آن بیاورید و غیر از خدا هر که را مى‌توانید فرا خوانید.

 

باز خداوند تبارک و تعالی در آیه دیگر تخفیف بیشتری داده و می‌فرماید لازم نیست، ده سوره مثل سوره‌های قرآن کریم را بیاورد، بلکه یک سوره هم بیاورید کافی است: أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کنْتُمْ صادِقِینَ؛ اگر مى‌گویند: قرآن کریم را به دروغ ساخته است. بگو: اگر راست مى‌گویید، سوره‌اى مانند آن بیاورید، و هر که را جز خدا مى‌توانید به کمک، فرا خوانید.

 

قرآن کریم در آیه دیگر می‌فرماید: وَ إِنْ کنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَکمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کنْتُمْ صادِقِینَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَهُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرِینَ؛ و اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده‌ایم شک دارید، پس اگر راست مى‌گویید، سوره‌اى مانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را فرا خوانید و اگر چنین نکردید، که هرگز نمى‌توانید کرد، پس از آتشى که هیزمش انسان و سنگ است، و براى کافران آماده شده، بپرهیزید.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

1 Comment

  1. قرآن کریم در اتصال به منبع لایزال الهی، قطعی و یقینی است. قرآن کریم که خداوند تبارک و تعالی، توسط جبرئیل فرستاده است و جبرئیل امین به عنوان رسول وحی در ابلاغ آن بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام صَلَّى الله عَلَیهِ وَ آلِهِ و سَلَّم نازل کرده است و پیامبر گرامی اسلام آن را بدون کم و کاست در اختیار بشریت گذاشته است؛ همان وحی الهی و کتاب آسمانی و مقدس قرآن کریم است.
    و آن چه را قرآن کریم برای هدایت بشر به ارمغان آورده است؛ قطعی و یقینی است؛ هیچ شک و شبهه‌ای در آن راه ندارد، حق و حقیقت است؛ هرکز کجی و باطلی بر آن سایه نیفکنده است، راست و صادق است؛ هیچ دروغی به ساحت آن راه ندارد.

    بسیار ناب و هنرمندانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *