بخش پنجم: ضرورت شناخت قرآن کریم

ضرورت شناخت قرآن کریم / از آنجائی که قرآن کریم کتاب زندگی است و برای سعادت ابدی بشر نازل شده است باید مورد توجه و عمل قرار گیرد و لازمه توجه دقیق و عمل صحیح، شناخت آن است، چرا که عمل فرع شناخت است. امروز شناخت محتوای قرآن کریم و طرح و نقشه آن برای زندگی بشر یک امر لازم و ضروری است. 

هر چه شناخت قرآن، عمیق‌تر، کامل‌تر و دقیق‌تر باشد؛ اجراى دستورات و آموزه‌های آن اصولی‌تر، آسان‌تر و کارسازتر خواهد بود. شناخت ناقص نمی‌تواند پیروی و اطاعت صحیح و کامل را همراه داشته باشد. البته وقتی سخن از شناخت است منظور شناخت شناسنامه‌ای نیست بلکه منظور شناخت معرفتی و بصیرتی است.


 ضرورت شناخت قرآن کریم

ضرورت شناخت

ضروری ترین موضوع در رابطه با قرآن کریم شناخت این کتاب مقدس است.

شناخت از آن جهت ضروری است که مقدمه ایمان و عمل است، تا انسان نسبت به حقیقت چیزی، شناخت پیدا نکند، ایمان واقعی به آن چیز برای او حاصل نمی‌شود و در پی آن، عمل صحیح برای او امکان پذیر نخواهد بود.

شناخت از آن جهت ضروری است که انسان دارای اراده و اختیار است و ناگزیر از انتخاب است و انتخاب صحیح، به شناخت بستگی دارد.

شناخت از آن جهت ضروری است که انسان به دلیل امتیاز اراده و اختیار و به دلیل قدرت انتخاب؛ مورد امتحان و آزمایش قرار می‌گیرد و لازم است نسبت به مواد امتحان، شناخت داشته باشد.

 

از این رو اولین موهبتی که خداوند پس از آفرینش به انسان ارزانی کرده ابزار شناخت است: إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا؛ ما انسان را از نطفه مختلطى آفریدیم و او را مى ‏آزماییم بدین جهت او را شنوا و بینا قرار دادیم.

 

ضرورت شناخت قرآن کریم  

از آنجائی که قرآن کریم کتاب زندگی است و برای سعادت ابدی بشر نازل شده است باید مورد توجه و عمل قرار گیرد و لازمه توجه دقیق و عمل صحیح، شناخت آن است، چرا که عمل فرع شناخت است. امروز شناخت محتوای قرآن کریم و طرح و نقشه آن برای زندگی بشر یک امر لازم و ضروری است.

 

هر چه شناخت قرآن، عمیق‌تر، کامل‌تر و دقیق‌تر باشد؛ اجراى دستورات و آموزه‌های آن اصولی‌تر، آسان‌تر و کارسازتر خواهد بود. شناخت ناقص نمی‌تواند پیروی و اطاعت صحیح و کامل را همراه داشته باشد. البته وقتی سخن از شناخت است منظور شناخت شناسنامه‌ای نیست بلکه منظور شناخت معرفتی و بصیرتی است.

 

شناختی که انسان را نسبت به  جایگاه، نسبت به اهداف، محتوا، آموزه‌ها، راه‌های تعالی، دستورات، نسبت به فرستنده، واسطه، بهره بردار و نسبت به ظرف نزول، ماه نزول، زمان نزول و زبان قرآن کریم؛ آگاه کند و معرفت بدهد.

 

منابع شناخت قرآن کریم 

برای شناخت صحیح قرآن کریم باید از خود قرآن کریم استفاده کرد، باید به پیامبر گرامی اسلام صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سَلَّم که مخاطب قرآن کریم و گیرنده وحی بوده است، مراجعه کرد، باید از اهل بیت عصمت و طهارت عَلَيْهِمُ‌الْسَّلام که دانش اولین و آخرین و علم الکتاب نزد آن بزرگواران است استفاده کرد: إِنَّمَا یَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ؛ کسانی قرآن را می‌شناسند که قرآن کریم بر آنان نازل شده است و محبط وحی الهی هستند.

قرآن کریم این گونه خود را معرفی می‌کند:

آموزگار قرآن کریم: الرَّحْمَنُ . عَلَّمَ الْقُرْآنَ؛

محافظ قرآن کریم: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛

واسطه قرآن کریم: عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى . نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ؛

واسطه قرآن کریم: وَمَا ینْطِقُ عَنِ الْهَوَى . إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَى؛

ظرف نزول قرآن کریم: نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ. عَلَى قَلْبِک لِتَکونَ مِنَ الْمُنْذِرِینَ؛

بهربرداران قرآن کریم: لا یمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ؛

ماه نزول قرآن کریم: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن؛

زمان نزول قرآن کریم: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ؛

زبان قرآن کریم: بِلِسَانٍ عَرَبِی مُبِینٍ؛ به زبان عربی روشن و شیوا.

 

بهترین منبع شناخت قرآن کریم، خود قرآن است که با آیه‌های روشن، خود را معرفی می‌کند و پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت آن را تفسیر و بیان کرده‌اند و ما در نوشتارهای آینده بیشتر در این زمینه با شما علاقمندان سخن خواهیم گفت. ان‌شاءالله…

 

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *