احکام روزه ماه رمضان: بخش 11: مبطلات روزه (6) نزدیکی

مبطلات روزه (6) نزدیکی 

  1. نزدیکی با همسر، در حال روزه ماه رمضان چه حکمی دارد؟ روزه را باطل می‌کند و قضا و كفاره واجب می‌شود.

 

  1. آیا هر نزدیکی، روزه را باطل می‌كند؟ نه خیر، نزدیكی با همسر از روی عمد و اختیار به صورتی كه سبب جنابت شود روزه را باطل می‌کند و باید روزه را قضا و كفاره آن را بجا آورد.

 

  1. اسباب جنابت چیست؟ دخول یا ملاعبه‌ با همسر که منجر به خروج منی شود، روزه را باطل می‌کند.

 

  1. اگر روزه‏دار در ماه رمضان، همسر روزه‏دار خود را به نزدیكی مجبور كند، چه حکمی دارد؟ كفاره باطل کردن روزه خود و كفاره باطل کردن همسر، بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر روزه‏دار در ماه رمضان همسر روزه‌دار خود را به نزدیكی مجبور كند و همسر در بین عمل راضی شود چه حکمی دارد؟ كفاره باطل کردن روزه خود و كفاره باطل کردن همسر بر مرد واجب می‌شود و چون همسر در بین عمل، راضی شده است او هم به طور مجزا باید یك كفاره بدهد، در نتیجه مرد دو کفاره و زن یک کفاره بر آن‌ها واجب می‌شود.

 

  1. اگر مرد شك كند كه آیا نزدیكی تحقق پیدا كرده است یا خیر، حکمش چیست؟ روزه‌اش صحیح است.

 

  1. اگر مرد فراموش كند كه روزه است و با همسر خود نزدیكی نماید، حکمش چیست؟ روزه‌اش صحیح است، به شرط آن كه به مجردی كه متذكر شد از حالت نزدیكی خارج شود.

 

  1. اگر همسر به نزدیكی مجبور شود به طورى كه از خود اختیارى نداشته باشد، حکمش چیست؟ روزه‌اش صحیح است، به شرط آن كه به مجردی كه اجبار مرتفع شد از حالت نزدیكی خارج شود.

 

  1. کفاره نزدیکی روزه‌دار در روز ماه مبارک رمضان با همسر چیست؟ کفاره نزدیکی روزه‌دار با همسر 60 روز روزه یا اطعام 60 فقیر است.

 

 برای مطالعه دیگر احکام روزه ماه رمضان اینجا کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *