مبطلات روزه (5) قی کردن

  1. قی کردن در حال روزه‌ی ماه رمضان چه حکمی دارد؟ قی کردن، از روی عمد و اختیار، روزه را باطل می‌کند و قضا و كفاره واجب می‌شود.

 

  1. آیا قی کردن عمدی مراد است یا شامل سهو و بی‌اختیار هم می‌شود؟ قی کردن از روی عمد و اختیار، روزه را باطل می‌کند و اگر از روی سهو یا بی‌اختیار باشد، اشكال ندارد.

 

  1. آیا قى كردن شخص سالم، روزه را باطل می‌کند یا بین شخص سالم و بیمار فرقی ندارد؟ فرقی ندارد. چه سالم و چه بیمار، اگر از روی عمد و اختیار قی کند، روزه او باطل است.

 

  1. اگر در شب غذایی بخورد كه می‌داند به واسطه خوردن آن، در روز بی‌اختیار قی می‌كند، حکمش چیست؟ باید روزه آن روز را قضا نماید.

 

  1. آیا لازم است روزه‌دار جلوی قی کردن خود را بگیرد؟ اگر روزه‌دار بتواند از قی كردن خودداری كند چنانچه برای او ضرر و مشقت نداشته باشد، باید خودداری نماید.

 

  1. اگر یقین داشته باشد كه به واسطه آروغ زدن، چیزی از گلو بیرون می‌آید؛ آیا می‌تواند آروغ بزند؟ نه خیر، نمی‌تواند آروغ بزند.

 

  1. اگر یقین ندارد به واسطه آروغ زدن، چیزی از گلو بیرون می‌آید؛ آیا می‌تواند آروغ بزند؟ بله اشكال ندارد.

 

  1. اگر کسی آروغ بزند و بدون اختیار چیزی در گلو یا دهانش بیاید، چه باید بکند؟ باید آن را بیرون بریزد و الا روزه او باطل است.

 

  1. اگر کسی که آروغ زده و چیزی در دهانش آمده، بی‌اختیار فرو رود حکمش چیست؟ روزه‌اش صحیح است.

 

  1. اگر مگس بی‌اختیار در گلوی روزه‌دار برود، حکمش چیست؟ چند صورت دارد:
  • اگر می‌تواند آن را بیرون آورد، باید آن را بیرون آورد و روزه او صحیح است؛
  • اگر بی‌اختیار به حدی پایین رود که نشود آن را بیرون آورد؛ روزه او صحیح است؛
  • اگر بی‌اختیار به حدی پایین رود که نشود آن را بیرون آورد، مگر با قی کردن؛ باید قی کند، گرچه روزه او باطل شود؛
  • اگر بی‌اختیار به حدی پایین رود که نشود آن را بیرون آورد، مگر با قی کردن، اما چنین نکند؛ روزه‌ او باطل است و باید هم قضای روزه را بگیرد و هم بنا بر احتیاط واجب باید كفاره جمع بدهد؛
  • اگر می‌تواند آن را بیرون آورد، اما چنین نکرد روزه‌‌ی او باطل است و باید هم قضای روزه را بگیرد وهم كفاره جمع بدهد.

 

  1. کفاره قی کردن عمدی چیست؟ به نظر اکثر مراجع عظام، کسی که از روی عمد و اختیار قی کند، روزه‌اش باطل است و قضای آن روز با 60 روزه کفاره یا اطعام 60 فقیر بر او واجب می‌شود.