احکام روزه ماه رمضان: بخش 8: مبطلات روزه (3) رساندن غبار غلیظ به حلق

احکام روزه ماه رمضان: مبطلات روزه (3) رساندن غبار غلیظ به حلق

 

  1. رساندن گرد و غبار غلیظ به حلق در حال روزه ماه رمضان چه حکمی دارد؟ رساندن گرد و غبار غلیظ از روی عمد و اختیار؛ روزه را باطل می‌کند و قضا و كفاره واجب می‌شود.

 

  1. منظور از غبار غلیظ چیست؟ منظور از غبار غلیظ آن است که وقتی بینی یا گلو را پاک می‌کنیم، به راحتی آثار غبار، در آن دیده شود.

 

  1. آیا منظور از غبار، غبار خاک است یا هر غباری که باشد؟ فرقی نمی‌کند، چه این غبار، غبار حرام باشد مثل خاك و چه غبار حلال باشد مثل آرد گندم،.

 

  1. منظور از رساندن چیست؟ یعنی عمدی در معرض غبار غلیظ قرار گیرد تا غبار غلیظ به حلق او برسد و فرقی ندارد که خود، این غبار غلیظ را به حلق برساند و یا در معرض قرار گیرد و دیگری غبار را به حلق او برساند و یا باد غبار را به حلق او برساند، فرقی ندارد.

 

  1. عنوان شد رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می‌کند پس رسیدن غبار روزه را باطل نمی‌کند یعنی اگر کسی خودش نقش نداشته باشد و در معرض قرار نگیرد و غبار غلیظ به حلق او برسد روزه صحیح است؟ آری، رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می‌کند و رسیدن غبار روزه را باطل نمی‌کند به شرط آن که در رسیدن غبار نقش نداشته باشد.

 

  1. منظور از نقش نداشتن چیست؟ یعنی روزه‌دار خود را در معرض گرد و غبار قرار نداد و اگر ضرورت پیدا شد، از ماسک قوی به صورت صحیح استفاده کرد و حداکثر خوداری و مواظبت را داشته باشد و تمام جوانب احتیاط را رعایت کند، حال اگر بی‌اختیار غبار به گلوی او رسید روزه او صحیح است.

 

  1. اگر نهایت مواظبت را داشت و باز گرد و غبار غلیظ به گلو رسید وظیفه چیست؟ باید آن مقدار که ممکن است غبار را از حلق بیرون آورد.

 

  1. حکم دود سیگار و تنباكو برای روزه‌دار چیست؟ دود سیگار و تنباگو در حکم غبار غلیظ است و روزه را باطل می‌کند.

 

  1. حکم بخار برای روزه‌دار چیست؟ در بین بخار قرار گرفتن اشکال ندارد مگر آن که بخار آن قدر غلیظ باشد که در دهان به آب تبدیل شود در این صورت روزه‏ را باطل می‌كند.

 

  1. استفاده از اسپری برای روزه‌دار چه حکمی دارد؟ استفاده از اسپری برای روزه‌دار در حال ضرورت اشکال ندارد، فقط باید مقداری خیلی کم از دهان فاصله بگیرد تا وقتی به فضای دهان و گلو می‌رسد کاملاً به گاز تبدیل شده باشد.

 

  1. کفاره رساندن گرد و غبار غلیظ به حلق چیست؟ باید قضای روزه‌ی آن روز را بگیرد و کفاره‌ی آن را هم بجا آورد یعنی یا 60 روز روزه بگیرد یا 60 فقیر را اطعام دهد.

 

برای مطالعه دیگر مطالب احکام روزه ماه رمضان اینجا کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

1 Comment

  1. بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *