احكام روزه ماه مبارک رمضان: بخش 6: مبطلات روزه (1) خوردن و آشامیدن

مبطلات روزه (1) خوردن و آشامیدن

  1. خوردن و آشامیدن در حال روزه ماه رمضان چه حکمی دارد؟ روزه را باطل می‌کند و قضا و كفاره واجب می‌شود.

 

  1. آیا منظور از خوردن و آشامیدن غذا است یا هر چیز دیگر؟ روزه‌دار باید از اذان صبح تا غروب از خوردن و آشامیدن پرهیز نماید و بین خوردن و آشامیدن معمولی مثل نان و آب یا خوردن و آشامیدن غیر معمولی مثل خاك و شیره درخت هیچ فرقی نمی‌کند.

 

  1. کم و زیاد آن چطور آیا فرقی می‌کند یا خیر؟ خیر فرقی نمی‌کند، بین خوردن و آشامیدن زیاد یا خوردن و آشامیدن كم، مثل رطوبت مسواك یا رطوبت نخ تر یا بقایای غذا بین دندان‌ها هیچ فرقی نمی‌کند.

 

  1. آیا خوردن و آشامیدن فقط از طریق دهان روزه را باطل می‌کند؟ خوردن و آشامیدن چه از طریق متعارف باشد مثل دهان و چه خوردن و آشامیدن از طریق غیر متعارف مثل راه بینی یا تزریق آمپول تقویتی یا سرم هیچ فرقی ندارد و روزه را باطل می‌کند.

 

  1. با توجه به این حکم کسی نمی‌تواند با آب، بینی خود را شستشو دهد؟ چرا می‌تواند، با آب شستشوی دهد و فرقی هم بین شستشوی دهان و بینی نیست، به شرط آن که آب به گلو نرسد.

 

  1. اگر در حال شستشوی دهان و بینی، آب به گلو رسید حکم آن چیست؟ اگر عمدی آب را به گلو رساند روزه باطل، و قضا و کفاره بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر در حال شستشوی دهان و بینی، بی‌اختیار آب به گلو برسد چه حکمی دارد؟ رسیدن آب به گلو سه حالت دارد:
  • اگر بداند که به گلو نمی‌رسد و در هنگام شستشو هم نرسید، اشکال ندارد.
  • اگر بداند که به گلو نمی‌رسد و در هنگام شستشو اتفاقی به گلو رسید، روزه آن روز را باید بگیرد و بعد از ماه مبارک هم روزه آن روز را باید قضای کند و کفاره ندارد.
  • اگر بداند که به گلو می‌رسد نباید انجام دهد و اگر انجام داد و در هنگام شستشو آب به گلو رسید، در این صورت روزه او باطل، و قضا و کفاره بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر شستشو دهان و بینی در حال وضو باشد هم همین حکم را دارد؟ خیر در حال وضو اگر بداند در حال شستشو به گلو نمی‌رسد اشکالی ندارد و اگر بی‌اختیار آب فرو رود روزه صحیح است.

 

  1. فرو بردن غذای مانده لای دندان چه حکمی دارد؟ این سه حالت دارد:
  • اگر بداند که به گلو نمی‌رسد و در طول روزه هم نرسید، اشکال ندارد.
  • اگر بداند به گلو نمی‌رسد، اما در طول روزه به گلو رسید، روزه‌ی آن روز را باید بگیرد و بعد از ماه مبارک هم روزه آن روز را قضا کند و کفاره ندارد.
  • اگر بداند که در طول روز به گلو می‌رسد باید قبل از اذان صبح مسواک بزند و اگر مسواک نزند و فرو رود؛ قضا و کفاره بر او واجب می‌شود.

 

  1. فرو دادن ترشحات سر و گلو چه حکمی دارد؟ فرو دادن ترشحات سر و گلو اگر به فضای دهان نرسد و فرو رود یا به فضای دهان برسد و بی اختیار فرو رود؛ اشکال ندارد اما اگر فضای دهان رسد نباید فرو دهد و اگر فرو دهد روزه باطل و قضا و کفاره واجب می‌شود.

 

  1. چشیدن یا جویدن، غذا چه حکمی دارد؟ چشیدن یا جویدن، همانند شستشوی دهان دارای سه حالت است
  • اگر بداند که به گلو نمی‌رسد و در هنگام چشیدن یا جویدن هم نرسید، اشکال ندارد.
  • اگر بداند که به گلو نمی‌رسد و در هنگام چشیدن یا جویدن اتفاقی به گلو رسید، روزه آن روز را باید بگیرد و بعد از ماه مبارک هم روزه آن روز را قضای کند و کفاره ندارد.
  • اگر بداند که به گلو می‌رسد نباید انجام دهد و اگر انجام داد و در حال چشیدن یا جویدن به گلو رسید، در این صورت روزه او باطل، و قضا و کفاره بر او واجب می‌شود.

 

  1. پائین دادن آب معمولی دهان چه حکمی دارد؟ اشکال ندارد گرچه متراکم شده باشد یا بر اثر شنیدن یا دیدن چیزی آب بیفتد.

 

  1. آیا روزه‌دار بخاطر ضعف می‌تواند روزه خود را بخورد؟ خیر نمی‌تواند، ولى اگر ضعف او به قدرى است‏كه معمولا نمى‏شود آن را تحمل كرد، خوردن روزه اشكال ندارد و باید قضای آن را بعد بگیرد.

 

  1. حکم آمپول برای روزه‌دارد چیست؟ استفاده از آمپول تقویتی وریدی در حکم خوردن و آشامیدن است و روزه را باطل می‌کند و آمپول تقویتی عضلانی را هم احتیاط در ترک آن است و در حال ضرورت آمپول داروئی و بی‌حسی، اشکال ندارد اما بهتر این است که روزه‌دار تا می‌تواند از هیچ نوع آمپول و سرمی استفاده نکند.

 

  1. استفاده از اسپری برای روزه‌دار چه حکمی دارد؟ استفاده از اسپری برای روزه‌دار در حال ضرورت اشکال ندارد، فقط باید مقداری خیلی کم از دهان فاصله بگیرد تا وقتی به فضای دهان و گلو می‌رسد کاملاً به گاز تبدیل شده باشد.

 

  1. استفاده از شیاف برای روزه‌دار چه حکمی دارد؟ استفاده از شیاف داروئی و مسکن در حال ضرورت اشکال ندارد اما از شیاف‌های غیر داروئی و غیر مسکن باید پرهیز کرد.

 

  1. ریختن دارو در چشم یا گوش چه حکمی دارد؟ ریختن دارو در چشم یا گوش به شرط آن كه به گلو نرسد اشکال ندارد و اگر بداند به حلق می‌رسد باید خوداری کند.

 

  1. در هنگام سحر اگر کسی غذا در دهانش بود و موقع اذان شد، تکلیف‌اش چیست؟ و چه باید کرد؟ فرو بردن عمدی غذا موقعی كه بفهمد اذان شده است، سبب قضا و کفاره می‌شود.

 

  1. اذان صدا و سیما تا چه اندازه‌ای حجت است و می‌تواند ملاک قرار گیرد؟ بله قابل اعتماد است اما احتیاط آن است که هنگام صبح چند دقیقه زودتر از خوردن و آشامیدن خودداری شود و هنگام مغرب چند دقیقه دیرتر افطار صورت گیرد.

 

  1. آیا اذان صدا و سیما بر اساس افق مرکز استان، برای همه شهرهای آن استان می‌تواند ملاک باشد؟ نه خیر نمی‌تواند و اهالی هر شهری تابع افق شهر خود می‌باشند.

توضیح:

اذان صدا و سیما بر اساس افق نقطه جغرافیائی مرکز استان پخش می‌شود و شهرهائی که قبل و بعد از این نقطه جغرافیائی هستند افق آنان با افق مرکز استان فرق می‌کند.

به طور مثال وقتی اذان صبح به افق اصفهان پخش می‌شود شهرهای شرقی استان وقت اذان آن‌ها گذشته است و تا اذان صدا و سیما نمی‌توانند چیزی بخورند و باید قبل از اذان صدا و سیما از خوردن و آشامیدن دست بکشند و این در حالی است که شهرهای غربی هنوز وارد صبح نشده‌اند.

وقتی اذان مغرب به افق اصفهان پخش می‌شود شهرهای شرقی وقت اذان آن‌ها گذشته است و به راحتی می‌توانند نماز بخوانند و افطار کنند و این در حالی است که شهرهای غربی با شنیدن اذان صدا و سیما به افق اصفهان نمی‌توانند افطار کنند و باید چند دقیقه صبر کنند.

 

  1. کفاره خوردن و آشامیدن در ماه مبارک رمضان چیست؟ کسی که روزه خود را می‌خورد یا روزه نمی‌گیرد؛ باید قضای روزه‌ی آن روز را بگیرد و کفاره‌ی آن را هم بجا آورد. یعنی یا 60 روز روزه بگیرد یا 60 فقیر را اطعام دهد.

 

 

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

2 Comments

  1. امین اصفهانی

    بسیار عالی با دسته بندی خوب و توجه به نکات ریز

  2. بسیار عالی
    ممنون از وقتی که میزارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *