احکام روزه ماه رمضان: بخش 7: مبطلات روزه (2) بقا بر جنابت، حیض و نفاس

احکام روزه ماه رمضان : مبطلات روزه (2) بقا بر جنابت، حیض و نفاس


بقاء بر جنابت تا اذان صبح، در ماه رمضان چه حکمی دارد؟
روزه را باطل می‌کند و قضا و كفاره واجب می‌شود.

 

  1. آیا بین جنب شدن در خواب یا نزدیکی فرقی می‌کند؟ خیر هیچ فرقی ندارد و روزه‌دار باید قبل از اذان صبح، غسل نماید و الا قضا و کفاره بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر آب نباشد وظیفه چیست؟ باید بدل از غسل، تیمم نماید و اگر تا طلوع آفتاب دست‌رسی به آب پیدا نمی‌کند با همان تیمم نمازش را بخواند و اگر به آب دست‌رسی پیدا می‌کند برای نماز صبح غسل نماید.

 

  1. اگر برای غسل وقت نداشته باشد وظیفه چیست؟ باید بدل از غسل، تیمم نماید و برای نماز صبح غسل نماید.

 

  1. اگر جائی باشد که خجالت بکشید غسل کند وظیفه‌اش چیست؟ خجالت کشیدن یا رو نشدن، عذر نیست و باید غسل کند.

 

  1. برای این گونه افراد بجای غسل راه دیگری هست؟ بله برای این که قضا و کفاره بر او واجب نشود می‌تواند تا چند دقیقه به اذان صبر کند تا دیگر وقت برای غسل نباشد آن‌گاه تیمم نماید و بعد از اذان برای نماز صبح غسل نماید البته این شخص گناه کرده اما روزه او صحیح است.

 

  1. كسى كه در شب ماه رمضان جنب شد و مى‌‌داند كه اگر بخوابد تا صبح بیدار نمى‌‏شود، با این حال خوابید و قبل از اذان صبح بیدار نشد حکم این شخص چیست؟ خواب اختیاری عذر نیست و قضا و کفاره بر او واجب می‌شود.

 

  1. كسى كه در شب ماه رمضان جنب شده و چندبار بیدار شد و هر بار با احتمال بیدار شدن قبل از اذان؛ خوابید و برای بار سوم وقتی بیدار شد دید اذان را گفته‌اند حکم این شخص چیست؟ باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از ماه مبارک رمضان قضای آن روز را بجا آورد و کفاره ندارد.

 

  1. كسى كه در شب ماه رمضان جنب شده و با احتمال بیدار شدن، بخوابد و بعد از اذان بیدار شود وظیفه او چیست؟ چنانچه قصد غسل قبل از اذان را داشته و خوابیده روزه او صحیح است.

 

  1. كسی كه برای غسل و تیمم قبل از اذان وقت ندارد می‌تواند خود را جنب كند؟ خیر و اگر چنین کند قضا و کفاره بر او واجب می‌شود.

 

  1. كسی كه در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش كند، وظیفه او چیست؟ باید روزه روزه هائی كه یقین دارد جنب بوده و غسل نکرده را قضا نماید.

 

  1. كسى كه مدتى روزه گرفته، بعد فهمیده همهٔ این مدت جنب بوده، وظیفه او چیست؟ چون متوجه اصل جنابت نبوده، روزه‌‌اش صحیح است ولى نمازهایش را باید قضا کند.

 

  1. اگر کسی بعد از اذان محتلم شود، وظیفه او چیست؟ باید برای نماز غسل کند و روزه‌ی او صحیح است.

 

  1. اگر بعد از اذان متوجه شود که قبل از اذان محتلم شده است، وظیفه او چیست؟ باید برای نماز غسل کند و روزه‌ی او صحیح است.

 

  1. اگر کسی گمان كند كه به اندازه‌ی غسل وقت دارد و با همسر خود نزدیکی کند و بعد بفهمد وقت تنگ بوده است، وظیفه او چیست؟ باید برای نماز غسل کند و روزه‌ی او صحیح است.

 

  1. بقای بر جنابت در قضاى روزه رمضان چه حکمی دارد؟ روزه باطل است و باید یک روز دیگر روزه‌ی قضا را بگیرد.

 

  1. بقا بر جنابت تا اذان صبح در روزه واجب غیر رمضان و قضاى آن مانند روزه‌ی نذری آیا حکم بقا بر جنابت تا اذان صبح در روزه‌ی رمضان را دارد؟ خیر در آن روزه‌ها بقای برجنابت اشکالی ندارد و فقط باید برای نماز غسل کند.

 

  1. كسی كه محتلم شده است آیا قبل از غسل باید عمل خاصی انجام دهد؟ بله باید قبل از غسل ادرار كرده و استبرا نماید.

 

  1. آیا بقای بر حیض و نفاس، حکم بقا بر جنابت را دارد؟ بله هیچ فرقی ندارد خانمی که قبل از اذان صبح از عادت زنانه پاک شده است باید برای گرفتن روزه‌، قبل از اذان غسل نماید و الا قضا و کفاره بر او واجب می‌شود.

 

  1. خانمی که قبل از اذان متوجه شود که از عادت زنانه پاک شده است اما وقت غسل ندارد، وظیفه او چیست؟ باید تیمم کند.

 

  1. خانمی که قبل از اذان متوجه شود که از عادت زنانه پاک شده است اما وقت تیمم هم ندارد، وظیفه او چیست؟ روزه‌ی او صحیح است و برای نماز باید غسل کند.

 

  1. خانمی که بعد از اذان متوجه شود که قبل از اذان از عادت زنانه پاک شده است، وظیفه او چیست؟ روزه‌ی او صحیح است و برای نماز باید غسل کند.

 

  1. كسی كه در ماه رمضان غسل زنانه را فراموش کرده باشد، وظیفه‌ی او چیست؟ روزه‌ی او صحیح است ولی برای نماز باید غسل کند و نمازهایی که خوانده است قضا کند.

 

  1. کسی که غسل مس میت بر گردن باشد روزه‌ی او چه حکمی پیدا می‌کند؟ روزه‌ی او صحیح است و برای نماز باید غسل کند.

 

  1. کفاره‌ی بقاء بر جنابت، حیض و نفاس چیست؟ کسی که در ماه رمضان تا اذان صبح بر جنابت یا حیض و نفاس باقی باشد؛ باید قضای روزه‌ی آن روز را بگیرد و کفاره‌ی آن را هم بجا آورد یعنی یا 60 روز روزه بگیرد یا 60 فقیر را اطعام دهد.

 

برای مطالعه دیگر احکام روزه ماه رمضان اینجا کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *