ماه شعبان نمایشگاه بزرگ الهی است

ماه شعبان نمایشگاه بزرگ الهی است، نقل است حضرت امیر عَلَیهِ‌السَّلام در ابتدای ماه شعبان از كنار مسجدی گذر کردند دیدند جمعی از مسلمانان در اموری مانند قضا و قدر به بحث و مجادله مشغولند، حضرت توقف كرد و آنان را در پرداختن به مسائلی كه نفع عملی برای سعادت‌شان ندارد سرزنش کردند و فرمودند:

یَا مَعْشَرَ الْمُبْتَدِعِینَ هَذَا یَوْمُ غُرَّهِ شَعْبَانَ الْکَرِیمِ سَمَّاهُ رَبُّنَا شَعْبَانَ لِتَشَعُّبِ الْخَیْرَاتِ فِیهِ قَدْ فَتَحَ فِیهِ رَبُّکُمْ اَبْوَابَ جِنَانِهِ وَ عَرَضَ عَلَیْکُمْ قُصُورَهَا وَ خَیْرَاتِهَا بِاَرْخَصِ الْاَثْمَانِ وَ اَسْهَلِ الْاُمُورِ فَابْتَاعُوهَا.

ای تازه کار‌ها امروز اول شعبان کریم است، پروردگار آن را شعبان نامید به خاطر گسترش و فوران خیرات در آن. همانا پروردگار شما در شعبان درهای حسنات را باز کرده و قصر‌ها و خیراتش را به قیمتی ارزان و کارهایی آسان به شما عرضه نموده، پس در مقام خرید آن‌ها برآیید.


ماه شعبان ماه با عظمت و با شرافتی است و میلاد با سعادت برگزیدگان الهی حضرت امام حسین، حضرت بقیه الله الاعظم و حضرت امام سجاد عَلَیهِم‌السَّلام و همچنین حضرت ابوالفضل و حضرت علی اکبر عَلَيْهِما‌الْسَّلام بر عظمت و شرافت آن افزوده است.


امیر مؤمنان علی عَلَیهِ‌اَلسَّلاَم می‌فرماید: مَا فَاتَنِی صَوْمُ شَعْبَانَ مُنْذُ سَمِعْتُ مُنَادِی رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ینَادِی فِی شَعْبَانَ، وَ لَنْ یفُوتَنِی فِی أَیامِ حَیاتِی صَوْمُ شَعْبَانَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ: از زمانی که پیام رسول خدا مبنی بر روزه ماه شعبان را شنیده‌ام تا کنون، از من، روزه ماه شعبان ترک نشده است و تا آخر عمر هم ترک نخواهد شد إِنْ شَاءَ اَللَّهُ.

 


ماه آمادگی برای ضیافت الهی

ماه شعبان ماه آمادگی برای ضیافت الهی است و لحظه لحظه آن فرصت برای بالندگی روحی و شکوفائی معنوی است و اگر قدر شناخته شود و از موقعیت‌های آن خوب استفاده شود؛ می‌تواند روح انسان را به مقام ذات ربوبی حق نزدیک کند و بهر انسان در ماه رمضان را افزایش دهد.

 

ماه برگزیدگان الهی

ماه شعبان ماه با عظمت و با شرافتی است و میلاد برگزیدگان الهی در آن، بر عظمت و شرافت این ماه افزوده است. میلاد با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین عَلَیهِ‌السَّلام و میلاد با سعادت آخرین ذخیره الهی حضرت بقیه الله الاعظم عج الله تعالی فرجه الشریف و همچنین میلاد با سعادت قهرمانان کربلا یعنی حضرت امام سجاد عَلَیهِ‌السَّلام، حضرت ابوالفضل العباس و حضرت علی اکبر عَلَيْهِم ا‌الْسَّلام عظمت و شرافت آن را افزون کرده است.

 

نمایشگاه بزرگ الهی

ماه شعبان، ماهی است که خداوند تبارک و تعالی آن را به رحمت و رضوانش پوشانده است: شَعْبانُ الَّذی حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ و آن را به نمایشگاهی بزرگ، برای عرضه محصولات معنوی قرار داده است، نقل است حضرت امیر عَلَیهِ‌السَّلام در ابتدای ماه شعبان از كنار مسجدی گذر کردند دیدند جمعی از مسلمانان در اموری مانند قضا و قدر به بحث و مجادله مشغولند، حضرت توقف كرد و آنان را در پرداختن به مسائلی كه نفع عملی برای سعادت‌شان ندارد سرزنش کردند و فرمود:

یَا مَعْشَرَ الْمُبْتَدِعِینَ هَذَا یَوْمُ غُرَّهِ شَعْبَانَ الْکَرِیمِ سَمَّاهُ رَبُّنَا شَعْبَانَ لِتَشَعُّبِ الْخَیْرَاتِ فِیهِ قَدْ فَتَحَ فِیهِ رَبُّکُمْ اَبْوَابَ جِنَانِهِ وَ عَرَضَ عَلَیْکُمْ قُصُورَهَا وَ خَیْرَاتِهَا بِاَرْخَصِ الْاَثْمَانِ وَ اَسْهَلِ الْاُمُورِ فَابْتَاعُوهَا: ای تازه کار‌ها امروز اول شعبان کریم است، پروردگار آن را شعبان نامید به خاطر گسترش و فوران خیرات در آن. همانا پروردگار شما در شعبان درهای حسنات را باز کرده و قصر‌ها و خیراتش را به قیمتی ارزان و کارهایی آسان به شما عرضه نموده، پس در مقام خرید آن‌ها برآیید.

 

ماه پیامبر گرامی اسلام

ماه شعبان المعظم ماه پیامبر گرامی اسلام است. نقل است که آن بزرگوار بارها می‌فرمود شعبان ماه من است: كان النّبی صَلَّى‌الله عَلَیهِ وَآلِهِ وسَلَّمْ یقول: شَعْبَانَ شَهْرِی.

امام سجاد عَلَیهِ‌السَّلام در صلوات شعبانیه همین حقیقت را بیان می‌فرماید: هذا شَهْرُ نَبِیكَ سَیدِ رُسُلِكَ.

پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار در آستانه ماه شعبان اصحاب را جمع می‌كردند و بشارت حلول ماه شعبان را به اصحاب می‌دادند. امام صادق عَلَیهِ‌السَّلام می‌فرماید: وقتی پیامبر گرامی اسلام هلال ماه شعبان را می‌دید، دستور می‌داد منادی در شهر ندا دهد: من رسول خدا هستم و شعبان ماه من است و خداوند رحمت کند کسی را که مرا در ماهم یاری کند: إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ كَانَ إِذَا رَأَى هِلاَلَ شَعْبَانَ، أَمَرَ مُنَادِیاً ینَادِی فِی اَلْمَدِینَةِ یا أَهْلَ یثْرِبَ، إِنِّی رَسُولُ اَللَّهِ إِلَیكُمْ أَلاَ إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَى شَهْرِی

 

ماه روزه

پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار در آستانه ماه شعبان، اصحاب را جمع می‌كردند و ضمن بشارت به ماه شعبان بر روزه آن تأكید می‌كردند. در روایت آمده است: كان صَلَّى‌الله عَلَیهِ وَآلِهِ وسَلَّمْ یصوم هذا الشّهر ویوصل صیامه بشهر رمضان: همواره پیامبر گرامی اسلام ماه شعبان را روزه می‌گرفت و روزه آن را به ماه رمضان وصل می‌کرد. امام سجاد عَلَیهِ‌السَّلام در صلوات شعبانیه می‌فرماید: الَّذی كانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَآلِه وَسَلَّمَ یدْاَبُ فی صِیامِه وَقِیامِه فی لَیالیهِ وَاَیامِه: تمام همت پیامبر گرامی اسلام در روزه و شب زنده داری ماه شعبان بود. 

صفوان جمال نقل می‌کند که امام صادق عَلَیهِ‌اَلسَّلاَم به من فرمود: حُثَّ مَنْ فِی نَاحِیتِكَ عَلَى صَوْمِ شَعْبَانَ: اطرافیانت را به روزه ی ماه شعبان تشویق کن.

از آن بزرگوار سؤال کردم: جُعِلْتُ فِدَاكَ تَرَى فِیهِ شَیئاً: آیا روزه ماه شعبان ارزشی دارد؟

حضرت فرمود: نَعَمْ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ كَانَ إِذَا رَأَى هِلاَلَ شَعْبَانَ، أَمَرَ مُنَادِیاً ینَادِی فِی اَلْمَدِینَةِ یا أَهْلَ یثْرِبَ، إِنِّی رَسُولُ اَللَّهِ إِلَیكُمْ أَلاَ إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَى شَهْرِی: آری، وقتی پیامبر گرامی اسلام هلال ماه شعبان را می‌دید، دستور می‌داد منادی در شهر ندا دهد: من رسول خدا هستم و شعبان ماه من است و خداوند رحمت کند کسی را که مرا در ماهم یاری کند.

سپس امام صادق عَلَیهِ‌اَلسَّلاَم فرمود: إِنَّ أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ‌اَلسَّلاَمُ كَانَ یقُولُ مَا فَاتَنِی صَوْمُ شَعْبَانَ مُنْذُ سَمِعْتُ مُنَادِی رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ینَادِی فِی شَعْبَانَ، وَ لَنْ یفُوتَنِی فِی أَیامِ حَیاتِی صَوْمُ شَعْبَانَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ: براستی امیر مؤمنان می‌فرمود از زمانی که منادی پیام رسول خدا را اعلام کرده است تا کنون، از من ترک روزه ماه شعبان نشده است و إِنْ شَاءَ اَللَّهُ ترک نخواهد شد.

سپس امام صادق ادامه داد: ثُمَّ كَانَ عَلَیهِ اَلسَّلاَمُ یقُولُ صَوْمُ شَهْرَینِ مُتَتَابِعَینِ تَوْبَةٌ مِنَ اَللَّهِ: روزه پی‌درپی ماه شعبان و رمضان نزد خداوند به منزله توبه است.

ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید   از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد

 

نقل است که امام سجاد عَلَیهِ‌السَّلام وقتی ماه شعبان حلول می‌کرد اصحاب خود را جمع می‌کرد و می‌فرمود: يَا أصحَابِي أتَدرُونَ مَا هَذا الشّهر، هَذا شَهرُ شَعبَان وَ كَانَ النّبي یقول: شَعبَانُ شَهري، فَصُومُوا هَذا الشّهر حُبّاً لِنَبِيّكم وَ تقرّباً اِلَى ربّكُم: ای اصحاب من آیا می‌دانید این ماه چه ماهی است؟ این ماه شعبان است، همواره پیامبر گرامی اسلام می‌فرمود: شعبان ماه من است، پس بخاطر محبت به پیامبرتان و نزدیکی به خداوند، این ماه را روزه بگیرید.

سپس امام می‌فرمود: أقسِمُ بِمَن نَفسي بِيَدِهِ لَقَد سَمِعتُ أبي الحسين يَقُول : سَمِعتُ أميرَ المُؤمِنِين يَقُول: مَن صَامَ شَعبان حُبّاً لِرَسولِ الله وَ تَقرّباً اِلَى الله أحبّه الله وَ قرّبه اِلَى كِرَامَتِهِ يَومَ القِيَامَة وَ أوجَبَ لَهُ الجَّنّة: قسم به کسی که جانم در ید قدرت اوست از پدرم شنیدم که امیر مؤمنان می‌فرمود: هرکس ماه شعبان را از روی محبت به پیامبر و نزدیکی به خداوند، روزه بگیرد بهشت برای او واجب می‌شود.

 

ماه مناجات با حضرت حق

ماه شعبان ماه مناجات با پروردگار عالم است. بر این اساس همه ائمه در این ماه مناجات شعبانیه را می‌خواندند. مناجات شعبانیه یکی از مناجات‌هایی کم نظیر و از غرر مناجات‌های شیعه است. حضرت امام در باره مناجات شعبانیه می‌فرماید: مناجات شعبانیه از بزرگ‌ترین مناجات و در بردارنده عظیم‌ترین معارف الهى است. اگردر ادعیه نبود الّا مناجات شعبانیه، همان کافى بود براى اثبات حقانیت ائمه اطهار. مناجات شعبانیه از مناجات‌هایى است که کم نظیر است. مشتمل بر اسرارى است که دست ما از آن کوتاه است. مناجات شعبانیه براى این است که همه را مهیا کند براى ضیافة اللَّه. من ندیده ام در ادعیه، دعایى را که گفته شده باشد همه ائمه این دعا را می‌خواندند. تمام آن چه را عرفا می‌گویند، در چند کلمه مناجات شعبانیه می‌شود یافت.

 

ماه صلوات بر پیامبر گرامی اسلام

یکی از اعمال این ماه صلوات بر پیامبر گرامی اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت است. بر این اساس امام سجاد صلوات شعبانیه را بیان فرمودند تا مؤمنین هنگام ظهر آن را بخوانند. در صلوات شعبانیه ابتدا با درود چندباره بر پیامبر و آل او شروع می‌شود و با بیان فضایل و مناقب آن بزرگواران ادامه می‌یابد و سپس از خداوند توفیق عمل به سنت پیامبر گرامی اسلام درخواست می‌شود. امید که با توفیق الهی، همگان از فیوضات و برکات معنوی این ماه بهره‌مند شویم. آمین یا رب العالمین.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *