جوان و جوانی

به مناسبت میلاد با سعادت علی اکبر و روز جوان 11 شعبان / شخصیت جوان و جوانی:

هم جاذبه خاص دارد، هم جذابیت ویژه؛

هم زیبایی خاص ، هم لطافت روحی؛

هم ظرافت بیشتر، هم ظرفیت بهتر؛

هم استعداد بهتر، هم توان بهره‌مندی بیشتر از موقعیت‌ها؛

هم قدرت معجزه‌گونه‌، هم شجاعت بیشتر؛

هم توان مدیریت بهتر، هم جرأت تحول شرائط؛

هم آرمان‌خواه است، هم پافشاری بیشتر بر اصول دارد؛

هم بیشترین بهره‌مندی را از مواهب خدادادی می برد.


مناسبت روز جوان

غنیمت شمردن جوانی

علامه حلى به فرزند خود چنین وصیت می‌کند: لاتَجلِسُوا فِی الاَسواقْ إلا عِندَ زَرّادٍ اُو وَرّاق؛ موقع استراحت، یا در كنار بازار وراق‌ها كه كتاب صحافی می‌كنند بنشینید، یا در كنار بازار زرادها كه شمشیر می‌سازند. آن بزرگوار می‌خواهد به فرزند خود جهت دهد که موقع استراحت هم، فرصت را غنیمت بشمار، یك جائی بنشینید كه یا سخن از كتاب و علم است یا سخن از جنگ و جنگ‌آوری است.


جوان و جوانی

سرمایه‌های انسانی

هوش، حافظه، استعداد، زکاوت، قد، زیبائی، صدا، خط، بیان، قلم، علم، دانش، ثروت، مقام، آبرو، فرزند، پدر، مادر، همسایه، دوست؛ همه این‌ها سرمایه‌های انسانی است، اما در میان همه سرمایه‌های انسانی، که عمده آن عوض دارد؛ تنها سرمایه‌ی بی‌بدیل و بدون عوض؛ عمر انسان است و در آن میان، جوانی بیش از دیگر زمان‌ها، بی‌بدیل‌تر و بی‌نظیرتر است.

 

خصوصیات جوانی

خصوصیاتی که جوان دارد هرگز در قشرهای دیگر جامعه دیده نمی‌شود. شخصیت جوانی به گونه‌ای است که گوئی معجزه می‌کند.

جوان و جوانی:

هم جاذبه خاص دارد، هم جذابیت ویژه؛

هم زیبایی خاص ، هم لطافت روحی؛

هم ظرافت بیشتر ، هم ظرفیت فراگیری بهتر؛

هم استعداد بهتر ، هم توان بهره‌مندی بیشتر از موقعیت‌ها؛

هم قدرت معجزه‌گونه‌ ، هم شجاعت کم‌نظیر؛

هم توان مدیریت بهتر ، هم جرأت تحول شرائط؛

هم آرمان‌خواه است، هم پافشاری بیشتر بر اصول دارد؛

هم بیشترین بهره مندی را از مواهب خدادادی می‌برد.

 

در حقیقت باید گفت:

هستی بر محور جوانی خلق شده است و اگر می‌بینیم امام جواد می‌فرماید: أَهْلَ الْجَنَّةِ کُلَّهُمْ یَکُونُونَ شُبَّاناً؛ بهشتی‌ها همه جوان هستند؛و بر همین اساس است،چرا که جوان بهتر از دیگران، از موهبت الهی بهره می‌برد.

 

اگر قرآن کریم در وصف خدمه بهشت می‌فرماید: وَ یطُوفُ عَلَیهِمْ غِلْمانٌ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ؛ پیوسته جوانانی، بر گردشان خدمت می‌کنند که همچون مرواریدهای درون صدف، زیبا و درخشنده‌اند؛ و بر همین اساس است، چرا که خدمت جوانان لذت‌ بخش‌تر است.‌

 

اگر پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: الحَسَنُ و الحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ حسن و حسین سرور جوانان بهشت هستند. بر همین اساس است، چرا که مجموعه خصلت‌های ارزشی در جوانان جمع می‌شود و آن دو بزرگوار ارزشمندترین جوانان هستی هستند.

 

اگر فرمودند عموم اصحاب حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف جوان هستند: اَصحابُ المَهدىِّ شَبابٌ؛ اصحاب مهدی جوانند، بر همین اساس است، چرا که، به جوان کار براید و سامان پذیرد.

اگر قرآن کریم در وصف اصحاب کهف می‌فرماید: اِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً؛ آنان جوانانى بودند که به پروردگارشان ایمان آورده بودند و ما بر هدایتشان افزودیم، بر همین اساس است، چرا که روحیه جوانی است که ‌توان می‌بخشد تا در برابر طاغوت زمان قیام کند.

 

اگر قرآن کریم ابراهیم بت‌شکن را جوان معرفی می‌کند و می‌فرماید: قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى یذْكُرُهُمْ یقَالُ لَهُ إِبْرَاهِیمُ؛ شنیده‌ایم كه جوانى به نام ابراهیم، در مخالفت با بت ها سخن می‌گفت؛ بر همین اساس است، چرا که روحیه جوانی است که در برابر شرائط ناسالم به انسان قدرت تحول می‌دهد.

 

و اگر رهبر انقلاب بر حضور چشمگیر جوانان در همه عرصه تأکید دارند و آینده کشور را متعلق به آنان و آنان را موتور پیشران حرکت کشور می‌دانند و معتقدند جوانان می‌توانند کشور را به قله پیشرفت و تمدن واقعی برسانند؛ و از آنان می‌خواهند تا خود را از لحاظ روحی، معنوی، اخلاقی، علمی و توانایی‌های مدیریتی و تشکیلاتی آماده کنند و مدیریت کشور را به دست گیرند؛ همه بخاطر همین حقیقت است.

 

جوان مؤمن انقلابی

حال اگر این جوان؛ مؤمن و انقلابی باشد؛ هم می‌تواند انقلاب به راه بیندازد، هم می‌تواند انقلاب را پیروز کند، هم می‌تواند جنگ را اداره کند، هم می‌تواند دفاع مقدس را پیروز کند، هم می‌تواند دستاوردهای خیره‌کننده‌ای را به ارمغان آورد، هم می‌تواند کشور را از وابستگی نجات دهد و هم می‌تواند کشور را به شایستگی اداره کند.

 

جوانانی از جنس باکری‌ها، خرازی‌ها، همت‎‌ها، که به چهره‌های ماندگار و ستاره‌گان درخشان تاریخ تبدیل شدند و همانند خورشیدی درخشان بر تارک این کشور می‌درخشند. وقتی در عملیات فتح‌الفتوح، بستان فتح شد، حضرت امام در وصف این جوانان فرمود: فتح‌الفتوح فتح یک شهر نیست؛ فتح‌الفتوح، تربیت چنین جوان‌هایی است که عابدانِ شب و شیران روز شدند.

 

جوانی را غنیمت شماریم 

باید این سرمایه بی‌نظیر و ارزشمند را غنیمت شمرد و از آن به بهترین شکل استفاده کرد. بر همین  اساس مکتب نجات بخش اسلام بیش از هر مکتبی و مرامی، به جوان و جوانی اهمیت داده است تا آن‌جایی که پیامبر گرامی اسلام صَلَّى‌الله عَلَیهِ وَآلِهِ وسَلَّم در وصایای خویش به حضرت امیر عَلَیهِ‌السَّلام می‌فرماید: اغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ: شَبابِکَ قَبْلَ هَرَمِکَ وَ صِحَّتِکَ قَبْلَ سُقْمِکَ وَ غِناکَ قَبْلَ فَقْرِکَ وَ حَیاتِکَ قَبْلَ مَوْتِکَ؛ اى على! چهار چیز را پیش از چهار چیز دریاب: جوانیت را پیش از پیرى و سلامتیت را پیش از بیمارى و ثروتت را پیش از فقر و زندگیت را پیش از مرگ.

 

در روز قیامت با آن که اولین سؤال از عمر است، دومین سؤال از جوانی است، پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: إِذَا كَانَ یوْمُ الْقِیامَةِ لَا یزُولُ الْعَبْدُ قَدَماً عَنْ قَدَمٍ حَتَّى یسْأَلَ عَنْ أَرْبَعَةِ أَشْیاءَ عَنْ عُمُرِهِ فِیمَا أَفْنَاهُ وَ عَنْ شَبَابِهِ فِیمَا أَبْلَاه وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَینَ اكْتَسَبَهُ وَ فِیمَا ذَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَیت. روز قیامت بنده قدم از قدم برنمى‏دارد تا اینكه چهار سؤال از وى می‌شود: از عمرش كه در چه سپرى ساخته؟ و جوانیش در چه راهی صرف كرده؟ و از مالش كه از كجا آورده و به چه مصرفی رسانده؟ و از دوستى‏ ما اهل‏ بیت‏.

 

وصیت علامه حلى به فرزندش

بزرگان همواره وقت را غنیمت می‌شمردند و برای غنیمت شمردن وقتِ استراحت، به فرزندانشان نصیحت می‌كردند و با این کار هم بر استفاده خوب از زمانِ استراحت توصیه داشتند و هم به استراحت فرزندان خود جهت می‌دادند. محمد بن احمد بن ادریس معروف به علامه حلى در مقدّمه كتاب سرائر در این خصوص به فرزند خود چنین وصیت می‌کند: لاتَجلِسُوا فِی الاَسواقْ إلا عِندَ زَرّادٍ اُو وَرّاق؛ موقع استراحت اگر خواستید لب گذر یا بازار بنشینید، همه جا ننشینید،یا در كنار بازار وراق‌ها كه كتاب صحافی می‌كنند بنشینید، یا در كنار بازار زرادها كه شمشیر می‌سازند بنشینید. آن بزرگوار می‌خواهد به فرزند خود جهت دهد که موقع استراحت هم، فرصت را از دست نده، یك جائی بنشینید كه یا سخن از كتاب و علم است یا سخن از جنگ و شهامت است.

 

امروز جوانان ما از این توانایی‌ها، از این ظرفیت‌های خدادادی و از این فرصت‌های ناب، چه مقدار استفاده می‌کنند؟!

و مسئولین چه اندازه زمینه را برای استفاده کشور از این موهبت‌های الهی، فراهم کرده و فراهم خواهند کرد؟!

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *