احکام روزه ماه رمضان: بخش 14: مبطلات روزه (9) نسبت دروغ به خدا و پیامبر

مبطلات روزه (9) نسبت دروغ به خدا و پیامبر

 

  1. اگر کسی العیاذبالله در هنگام روزه‌ی ماه مبارک رمضان به خدا و پیامبر و جانشینان پیامبر، نسبت دروغ بدهد روزه‌ی او چه حکمی دارد؟ دروغ بستن به خدا و پیامبر و جانشینان پیامبر، از معاصی کبیره است؛ روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر کسی العیاذبالله در هنگام روزه‌ی ماه مبارک رمضان به خدا و پیامبر و جانشینان پیامبر، نسبت دروغ بدهد و سریع بگوید دروغ گفتم و يا توبه كند، روزه‌ی او چه حکمی دارد؟ روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر کسی العیاذبالله در هنگام روزه‌ی ماه مبارک رمضان واقعیتی را از خدا و پیامبر و جانشینان پیامبر، تکذیب کند، روزه‌ی او چه حکمی دارد؟ روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر کسی العیاذبالله نسبت دروغ به خدا و پیامبر و جانشینان پیامبر بدهد و روزه‌دار گفتار آن شخص آن را تأیید کند، حکم آن چیست؟ روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر کسی العیاذبالله واقعیتی را از خدا و پیامبر و جانشینان پیامبر، تکذیب کند و روزه‌دار گفتار آن شخص را تأیید کند، حکم آن چیست؟ روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر از روزه‌دار بپرسند كه آیا خدا، پيامبر و جانشینان پيامبر چنین مطلبی را فرموده‌اند و او جایی كه باید بگوید بلی عمداً بگوید نه، روزه‌ی او چه حکمی دارد؟ روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر از روزه‌دار بپرسند كه آیا خدا، پيامبر و جانشینان پيامبر چنین مطلبی را فرموده‌اند و او جایی كه باید بگوید نه عمداً بگوید آری، روزه او چه حکمی دارد؟ روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر روزه دار از قول خدا، پيامبر و جانشینان پيامبر حرف راستی را بگوید بعد بگوید دروغ گفتم، روزه‌ی او چه حکمی دارد؟ روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. اگر روزه دار در شب دروغی را به خدا، پيامبر و جانشینان پيامبر نسبت دهد و در روز كه روزه است بگوید آنچه دیشب گفتم راست است یا بالعکس، روزه‌ی او چه حکمی دارد؟ روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. آیا در نوع نسبت دروغ، بین گفتن یا نوشتن یا اشاره یا کنایه یا پاسخ یا تأييد دروغ یا تكذيب راست فرق می‌کند؟ نه خیر هیچ فرقی ندارد و در همه موارد، روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. آیا در نسبت دروغ بین، نسبت دروغ به گفتار یا به افعال یا به تقریر پیامبر و جانشینان پیامبر فرق می‌کند؟ نه خیر هیچ فرقی ندارد و در همه موارد، روزه‌ی او باطل است و قضا و كفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود.

 

  1. آیا حکم نسبت دروغ شامل حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها و ساير پيامبران و جانشينان می‌شود؟ به احتياط واجب، شامل می‌شود و در حکم یکی است.

 

  1. اگر روزه دار مطلبي را با اعتقاد به اين كه راست است بگويد و بعد معلوم شود دروغ است یا بالعکس، چه حکمی دارد؟ اشکال ندارد.

 

اگر روزه دار خبرى كه نمى‏داند راست است ‏يا دروغ است را به نقل يا با منبع بگويد، چه حکمی دارد؟ اشکال ندارد.

 

 برای مطالعه دیگر احکام روزه ماه رمضان اینجا کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *