عزادار واقعی حضرت امام حسین علیه السلام کیست؟

عزادار واقعی حضرت امام حسین علیه السلام کسی است که با رعایت دقیق آداب عزاداری؛ نهایت تلاش خود را بکار می‌گیرد تا عزاداری سید و سالار شهیدان به هدف اصلی خود برسد و از آفت و آسیب حفظ شود.


عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحُسَین عَلَیهِ السَّلام کسی است که با رعایت دقیق آداب عزاداری؛ نهایت تلاش خود را بکار می‌گیرد تا عزاداری سید و سالار شهیدان به هدف اصلی خود برسد و از آفت و آسیب حفظ شود.

مشخصات عزاداری واقعی

  1. شیفته دانش دین

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، شیفته دانش دینی است و به فراگیری آموزه‌های دینی همت می‌گمارد و بر دانش دینی خود می‌افزاید و وقتی این فراگیری با عشق و علاقه به حضرت امام حسین علیه السلام اجین شد، تا عمق جان عزادار نفوذ می‌کند و او را به شاهراه سعادت و رستگاری رهنمون می‌سازد.

 

  1. دین باور

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، یک انسان به تمام معنا دین باور است و برای دینش و برای اعتقاداتش احترام قائل است، به کوچک‌ترین چیزی دینش را متهم نمی‌کند، با هر حرفی شک به خود راه نمی‌دهد، گوش به شایعات نمی‌دهد، هر شبهه‌ای را قبول نمی‌کند، برای شبهات، پاسخ در خور دین جستجو کرده و در برابر شبهه، عالمانه رفتار می‌کند.

 

  1. متدین

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، یک انسان به تمام معنا متدین است و وظائف دینی را به دقت انجام می‌دهد و با انجام واجبات و ترک محرمات و حتی رعایت مستحبات و ترک مکروهات، نهایت کوشش خود را بکار می‌گیرد تا در مراسم عزاداری و مجالس سوگواری واجبی ترک نشود و حرامی صورت نگیرد.

 

  1. معنوی

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، یک انسان به تمام معنا معنوی است و با راز و نیاز با حضرت حق، خاصه در دل شب، جایگاه معنوی خود را ارتقا می‌بخشد و شایستگی پیروی از امام و رساندن پیام عاشورا به جهانیان را پیدا می‌کند.

 

  1. متعهد

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، متعهدانه عمل می‌کند و در همه برنامه‌های عزاداری از کارشناسان مذهبی و کسانی که از دانش دینی و تخصص لازم برخوردارند پیروی می‌نماید.

 

  1. متعبد

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، یک انسان به تمام معنا متعبد است و با تبعیت پذیری عالی؛ عزاداری و سوگواری را طبق دستور انجام می‌دهد و آن را از آن چه وهن شیعه و اسلام است، دور نگاه می‌دارد.

  1. منطقی

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، یک انسان به تمام معنا منطقی است و نحوه‌ی برگزاری عزاداری را از منابع معتبر، استفاده می‌کند و مطالب ارئه شده را با سند و دلیل می‌پذیرد و شعائر دین را از خرافه و بدعت دور نگه می‌دارد.

 

  1. عزتمند

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، یک انسان به تمام معنا عزتمند است و در همه رفتارها و گفتارها و در همه‌ی برنامه‌های عزاداری، عزتمندانه رفتار می‌کند و عزتمندی قیام عاشورا را ترویج و تبلیغ می‌نماید.

 

 

  1. اخلاقی

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، یک انسان به تمام معنا اخلاقی است و با حرکات وزین، ضمن حفظ شأن و منزلت خود، شأن و منزلت مراسم عزاداری و مجالس سوگواری را از هر چه وهن شیعه و اسلام است حفظ می‌نماید.

  1. حماسی

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، یک انسان به تمام معنا حماسی است. و در تمام برنامه‌های عزاداری و سوگواری به بُعد حماسی نهضت سید و سالار شهیدان بیشتر توجه دارد و آن را پررنگ‌تر از بعد مظلومیت نمایان می‌سازد.

 

  1. مبارز و انقلابی

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام یک انسان به تمام معنا مبارز و انقلابی است و در مراسم عزاداری و مجالس سوگواری به جنبه مبارزه و قیام نهضت توجه دارد و عزاداری وی، تجلی دفاع از حق و حقیقت و مصداق تنفر از ظلم و فساد و مصداق مبارزه با ظالمان و فاسدان و طاغوت است.

 

  1. آمر به معروف

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، به تمام معنا یک آمر به معروف و ناهی از منکر است و تمام کوشش و تلاش خود را برای اقامه معروف و رهائی از منکر بکار می‌بندد و با احساس مسئولیت و با اخلاق پسندیده و با روش‌های جذاب، دیگران را به تدین و دین‌داری دعوت می‌کند.

 

  1. متعادل

عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، یک انسان به تمام معنا متعادل است و در همه‌ی برنامه‌های عزاداری، از سخنرانی، روضه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، راه‌اندازی دسته‌جات، تا پخش صدا، زمان برگزاری، مکان برگزاری، خرج دادن و نذری دادن، اعتدال را رعایت می‌نمایند.

 

  1. پیوند ناگسستنی با مراکز مذهبی

برگزاری مراسم عزاداری و مجالس سوگواری در بیرون از مراکز مذهبی، قداست و معنویتش را از دست می‌دهد و به دلیل قابل کنترل نبودن حرکات و سکنات؛ به خلاف شرع منجر می‌شود. عزادار واقعی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، با مراکز مذهبی پیوند ناگسستنی دارد و در انتخاب محل مراسم عزاداری و مجالس سوگواری، اولویت اول او مراکز مذهبی است.

 

علاقمندان برای آشنایی بیشتر با ” آداب عزاداری و شرائط سوگواری و حدود و ثغور مجالس عزا و همچنین منشور اخلاقی عزاداری و سوگواری” این‌جا را کلیک نمایند.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *