منشور عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام

از مجموعه کتاب‌های “نمی از یم”

 

بر کسی پوشیده نیست که حادثه دلخراش کربلا و قیام حماسی عاشورا، بزرگترین نقش را در تاریخ اسلام ایفا کرده و بزرگترین اثرگذاری را بر جهان اسلام داشته است.

قیام حماسی عاشورا، مسیر تاریخ اسلام را تغییر داد، کیان اسلام را حفظ کرد، دین مبین اسلام را بیمه نمود و به همه‌ی آزادگان عالم، درس آزادگی و عزت آموخت.

 

آن چه امروز ضرورت دارد تبیین این حادثه اثرگذار و بازخوانی این نهضت ماندگار و بیان فلسفه این حماسه جاودان است که اگر به درستی تبیین شود؛ نقش بی‌بدیل آن در حفظ دین مبین اسلام و حفظ مسلمانی بیش از پیش روشن می‌گردد.

 

و از آن مهم‌تر، تبیین چرایی زنده نگه داشتن یاد و خاطره خالق آن حماسه جاودان است؛ که اگر به درستی تبیین شود؛ پیروان سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام، به وظیفه دینی خود بهتر آشنا می‌شوند و بهتر عمل می‌کنند.

 

و باز از آن مهمتر، تبیین چگونگی زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان است که اگر راه و روش زنده نگه داشتن به درستی تبیین شود؛ جایگاه رفیع این حرکت عظیم و این قیام ارزشمند و این نهضت ماندگار، از هر آسیب و آفتی حفظ خواهد شد و تلاش بی‌وقفه و گسترده دشمنان قسم خورده اسلام، برای بی‌اثر کردن و به انحراف کشاندن این حرکت عظیم و ارزشمند، خنثی خواهد شد.

 

بر این اساس تبیین حادثه دلخراش کربلا و قیام حماسی عاشورا با بررسی سخنان سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین عَلَیهِ‌ السَّلام و تحلیل فرمایشات آن بزرگوار توسط دانشمند ارجمند حضرت حجت الاسلام و المسلیمن حسن صفرزاده تهرانی در دستور کار قرار گرفت و در کتابی با نام «بازخوانی قیام عاشورا» تدوین و به اهتمام «مؤسسه فرهنگی پژوهشی قرآن و عترت صبح روشن» منتشر شده است و به علاقمندان سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام تقدیم گردید.

 

و هم اکنون «تبیین چرایی زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام» و بیان «راه و روش و چگونگی زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن بزرگوار» و همچنین تبیین «ضرورت حفظ آن از آفت‌ها و آسیب‌ها»، در این نوشتار مدنظر قرار گرفته است

و با نام “منشور عزاداری” توسط دانشمند ارجمند حضرت حجت الاسلام و المسلیمن حسن صفرزاده تهرانی به رشته تحریر درآمده و به علاقمندان سید و سالار شهیدان تقدیم می‌گردد.

امید که مورد رضای حضرت حق قرار گیرد و نام نویسنده و علاقمندان به آستان ملکوتی آن بزرگوار، در طومار عاشقان و دلدادگان سید و سالار شهیدان حضرت اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن عَلَیهِ السَّلام، ثبت و ضبط گردد

ان شاءالله.

 

 

آن چه در این نوشتار به آن پرداخته می‌شود پاسخ به چند سؤال اساسی است:

1.   چرا باید یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن عَلَیهِ السَّلام را زنده نگه داشت؟

2.   چرا برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان، باید عزاداری کرد و از بحث و گفت و گو یا مراسم شاد استفاده نمی‌شود؟

3.   آفت‌ها و آسیب‌های عزاداری سید و سالار شهیدان چیست؟

4.   منشور اخلاقی عزاداری کدام است؟ و عزادار واقعی کیست؟

پاسخ این سؤال‌ها در 3 فصل و 8 بخش به صورت اختصار تقدیم می‌گردد.

 

محرم 1444 مرداد 1401

مؤسسه فرهنگی پژوهشی قرآن و عترت صبح روشن

برای مطالعه و دریافت رایگان کتاب منشور عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام اینجا کلیک نمایید.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *