بخش هجدهم بازخوانی قیام عاشورا: منشور جهانی آزادگی

منطق حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام، منطق ارشاد و نصیحت است، با آن که ده‌ها بار لشکریان عمر سعد را فردی و جمعی نصیحت کرده بود؛ باز در آخرین مراحل بر نصیحت آنان اصرار داشت تا شاید و لو در یک لحظه دست از خباثت بردارند و از بار گناه آنان کاسته شود و یا حداقل حجت بر آنان تمام گردد. بر این اساس آنان را با تشر مخاطب قرار داد و ‌فرمود: وَيْحَكُمْ يا شيعَةَ آلِ أَبي سُفْيانَ.


آنگاه که همه‌ی یاران و اصحاب و هفده تن از بنی‌هاشم همه به دست اشقیا به شهادت رسیدند؛ حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام خود به میدان رفت و در هر حمله‌ی گروهی از دشمن را به خاك و خون می‌کشید، در این هنگام عمر سعد فرياد برآورد: آيا می دانيد با چه كسی می‌جنگيد؟ او فرزند همان دلاور ميدان و قهرمانان عرب است، از هر سو به وی هجوم آوريد.

 

با اين فرمان چهار هزار تيرانداز از هر سو حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام را محاصره کردند و بین آن بزرگوار خیام حرم فاصله انداختند. در این هنگام عده‌ای برای وارد کردن ضربه‌ی روحی به آن بزرگوار، به سوی خیام حرم حمله‌ور شدند.

 

در این هنگام حضرت امام حسین با صدای بلند فریاد نمود: وَيْحَكُمْ يا شيعَةَ آلِ أَبي سُفْيانَ! إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ، وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَكُونُوا أَحْراراً في دُنْياكُمْ هذِهِ، وَارْجِعُوا إِلی أَحْسابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَبَاً كَما تَزْعُمُونَ ؛ وای بر شما! ای پيروان آل ابی سفيان! اگر دين نداريد و از حسابرسی روز قيامت نمی‌ترسيد لااقل در دنيای خود آزاده باشيد، و اگر خود را عرب می‌دانيد شرف انسانی خود را حفظ کنید.

 

صدا زدند: چه می‌گويی؟ و حضرت امام حسین فرمود: أَنَا الَّذي أُقاتِلُكُمْ، وَ تُقاتِلُوني، وَ النِّساءُ لَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ، فَامْنَعُوا عُتاتَكُمْ وَ طُغاتَكُمْ وَ جُهّالَكُمْ عَنِ التَّعَرُّضِ لِحَرَمي ما دُمْتُ حَيّاً؛ من با شما جنگ دارم و شما با من، ولی زنان كه گناهی ندارند، پس تا زمانی كه زنده هستم، سپاهيان طغيانگر و نادان، خود را از تعرّض به حرم من باز داريد.

 

 

بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام

بخش هجدهم: منشور جهانی آزادگی

 

  1. منطق امامت و رهبری

منطق حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام، منطق ارشاد و نصیحت است، با آن که ده‌ها بار لشکریان عمر سعد را فردی و جمعی نصیحت کرده بود؛ باز در آخرین مراحل بر نصیحت آنان اصرار داشت تا شاید ولو در یک لحظه دست از خباثت بردارند و از بار گناه آنان کاسته شود و یا حداقل حجت بر آنان تمام گردد. بر این اساس آنان را با تشر مخاطب قرار داد و ‌فرمود: وَيْحَكُمْ يا شيعَةَ آلِ أَبي سُفْيانَ.  

 

  1. وَيْحَكُمْ يا شيعَةَ آلِ أَبي سُفْيانَ

حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام بارها با لشکریان عمر سعد، از قرآن و سنت رسول الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سَلَّم سخن گفته بود اما هیچ یک از سخنان آن بزرگوار در ایشان اثر نکرد و از اصرار آنان بر جنگ، نکاست، گویی آنان نه از اسلام بهره‌ای، و نه از انسانیت بویی برده بودند، بر این اساس حضرت آنان را پیروان آل ابی سفیان خطاب کرد و ‌فرمود: وَيْحَكُمْ يا شيعَةَ آلِ أَبي سُفْيانَ.

 

  1. إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ

لشکریان عمر سعد، گرچه در ظاهر خود را مسلمان و معتقد به قیامت می‌دانستند اما چون رفتارشان با ادعایشان مطابقت نداشت؛ در واقع به دین و به قیامت اعتقاد نداشتند و مَثَل آنان مَثَل منافقانی است که قرآن کریم در اول سوره منافقون از آنان یاد می‌کند: إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ؛ چون منافقان نزد تو آيند، گويند: شهادت مى‌دهيم كه تو پيامبر خدا هستى. خدا مى‌داند كه تو پيامبرش هستى، اما شهادت مى‌دهد كه منافقان دروغگويند. بر این اساس حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام آنان را به اعتقاد نداشتن به دین و قیامت متصف ‌نمود و ‌فرمود: إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ، وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ؛ اگر دين نداريد و روز قيامت را قبول ندارید.

 

  1. استدلال به جدال احسن

با آن که لشکریان عمر سعد به هیچ منطقی پایبند نبودند، اما حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام، بر مبانی مورد قبول طرف مقابل، که خود را عرب شرافتمند می‌پنداشتند؛ استدلال کرد و ‌فرمود: وَارْجِعُوا إِلی أَحْسابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَبَاً كَما تَزْعُمُونَ؛ اگر خود را عرب می‌دانيد؛ شرف انسانی خود را حفظ کنید. و فَكُونُوا أَحْراراً في دُنْياكُمْ؛ و در دنيای خود آزاده باشيد. و سپس با جدال احسن لشکریان را به تمکین نظر خود واداشت و فرمود: أَنَا الَّذي أُقاتِلُكُمْ، وَ تُقاتِلُوني، وَ النِّساءُ لَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ، فَامْنَعُوا عُتاتَكُمْ وَ طُغاتَكُمْ وَ جُهّالَكُمْ عَنِ التَّعَرُّضِ لِحَرَمي ما دُمْتُ حَيّاً؛ من با شما جنگ دارم و شما با من، ولی زنان كه گناهی ندارند، پس تا زمانی كه زنده هستم، سپاهيان طغيانگر و نادان خود را از تعرّض به حرم من باز داريد. و با این بیان دفع شر نمود و آنان را از حمله‌ی ناجوانمردانه به خیام حرم باز داشت.

 

  1. منشور جهانی آزادگی

حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام گرچه به ظاهر یک خطابه‌ی اختصاصی به لشکریان عمر سعد دارد اما در واقع آن بزرگوار از قتلگاه کربلا، یک پیام عمومی و یک منشور جهانی آزادگی برای همه‌ی جهانیان در همه‌ی اعصار صادر کرده است حتی آنانی که پایبند به قوانین الهی و دستورات آسمانی نیستند.

 

  1. منطق ادیان الهی

ادیان الهی بویژه دین مبین اسلام هر نوع تجاوز به حقوق دیگران را در مقام جنگ و دفاع و حتی در آنجا که آغازگر جنگ، دشمن خونخوار باشد، محکوم کرده است دین مبین اسلام تعرض به افرادِ دشمن که وارد جنگ نشده‌اند را منع کرده است، اسلام آزار و اذیت زنان و پیران، تعقیب فراری‌ها، فحش و ناسزا دادن، خراب کردن خانه‌ها، بریدن و آتش زدن درختان، آلوده کردن و بستن آب‌ها و… همه را ممنوع کرده است و در آیه 190 سوره بقره می‌فرماید: وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ؛ با كسانى كه با شما جنگ مى‌كنند، در راه خدا بجنگيد و تعدى مكنيد. زيرا خدا تعدى‌كنندگان را دوست ندارد. فقط با دشمنی که با شما می‌جنگد مقابله کنید و متعرض افراد دیگر دشمن نشوید.

 

  1. جهان متمدن و پیشرفته

منشور جهانی آزادگی حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام در جهان متمدن و پیشرفته‌ی امروز چه جایگاهی دارد؟ جهان متمدن و پیشرفته‌ی امروز چه اندازه به آن پایبندند؟ سیاست‌مداران دنیا چه مقدار با منشور جهانی آزادگی آشنا هستند؟ حقوق دانان چقدر روی منشور جهانی آزادگی اسلام مطالعه کرده‌اند؟ آیا غیر از این است که بشر امروز نسبت به این منشور دستش خالی است؟ آیا غیر از این است که قوانین بین‌المللی از حقایق این منشور ارزشمند تهی است؟ آیا غیر از این است که حاکمان مدعی جهان با این منشور انسانی بیگانه‌اند؟

 

  1. مدعیان تمدن و پیشرفت

با یک نگاه به کشورهای گرفتار نظام سلطه به خوبی پاسخ این سؤال‌ها را می‌توان دریافت و به روشنی درنده خویی و وحشیگری صاحبان تمدن و پیشرفت را می‌توان مشاهده کرد و به وضوح می‌توان دید که مدعیان تمدن و پیشرفت با آن که بویی از حریت و آزادگی و بویی از شرافت انسانیت نبرده‌اند! چگونه با توحش و جاهلیت مدرن و با بردگی و بربریت پیشرفته؛ طبل پر سر و صدا و تو خالی تمدن را جار می‌زنند در حالی که تمدن و انسانیت در “منشور جهانی آزادگی” حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام است.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *