منشور اخلاقی انتظار فرج

وقتی سخن از یاران واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، به میان می‌آید تصور نشود که منظور فقط 313 نفر مراد هستند، بلکه یاران منجی و یاوران ظهور، در حلقه‌های متعددی قرار دارند که 313 نفر حلقه اوّل آنان هستند و حلقه‌های بعدی هزار و ده هزار و هزاران نفر خواهد بود.


مشخصه‌ها و شایستگی‌های منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

 

رِجَالٌ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ الْحَدِیدِ لَایشُوبُهَا شَكٌّ فِی ذَاتِ اللَّهِ[1]

مردانی كه دل‌های آنان همچون پاره آهن سخت و محكم است و در ایمان به خدا شک و تردید ندارند

 

مقدمه

پیامبر گرامی صلى الله علیه و آله می‌فرماید: اَفضَلُ اَعمالِ اُمَّتی اِنتِظارُ الفَرَج[2]؛ برترین كارهاى امّت من، انتظار فرج است. انتظار فرج یک شعار نیست، یک آرزو نیست، بلکه یک عمل است که منتظر را به درجه شایستگی یک یار واقعی می‌رساند.

 

ظهور منجی عالم بشریت یارانی: شایسته، آزموده، زبده، کاردان، لایق، مهذٌب، فكور و پا به ركاب لازم دارد. یارانی که در اعتقاد، مومن؛ در دین، مخلص؛ در صفات، وارسته؛ در گفتار، راستگو؛ در رفتار متخلق؛ در برخورد، خوش خلق؛ در پیکار، آماده؛ در جهاد، از خودگذشته؛ در عمل، خودساخته؛ به شرائط زمان و مکان، آگاه؛ در برابر سختی‌ها، شكیبا و در برابر حوادث، مسئولیت پذیر باشند. و منتظر واقعی باید این شایستگی‌ها را در خود ایجاد کند.

 

وقتی سخن از یاران واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، به میان می‌آید تصور نشود که منظور فقط 313 نفر مراد هستند، بلکه یاران منجی و یاوران ظهور، در حلقه‌های متعددی قرار دارند که 313 نفر حلقه اوّل آنان هستند و حلقه‌های بعدی هزار و ده هزار و هزاران نفر خواهد بود.

 

آن چه در این منشور اخلاقی به رشته تحریر درآمده است، مشخصه عمومی یاران منجی و ظهور است و در حقیقت باید گفت مشخصه تمام کسانی است که دعای “اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج” می‌خوانند و خود را منتظر می‌دانند.

 

بر اساس آیات و روایات، یاران واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دارای مشخصه‌ها و شایستگی‌هایی هستند که در “منشور اخلاقی انتظار” به آن اشاره شده است.

 

مشخصه‌ها و شایستگی‌های منتظر واقعی

 

  1. شیفته دانش و معرفت

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، شیفته دانش و معرفت است و این شیفتگی در کسب دانش و معرفت و فراگیری معارف و آموزه‌های دینی؛ وقتی با عشق و علاقه به امام زمان عجین گردید، تا عمق جان منتظر نفوذ کرده و عالمانه و عاشقانه در انتظار منجی خواهد بود. حضرت امام علی علیه السلام در صفات یاوران آن بزرگوار می‌فرماید: رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اَللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ؛ مردان مومنی که خدا را چنان که شایسته است، شناخته‌اند.

 

  1. دین باور

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دین باور است و وقتی این دین باوری با فرهنگ انتظار، همراه شد، امید بخش شده و از مأیوس شدن جلوگیری می‌کند.

 

  1. متدینّ

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، انسان به تمام معنا متدینّ است و با انجام واجبات و ترک محرمات و حتی رعایت مستحبات و ترک مکروهات، نهایت کوشش خود را بکار می‌گیرد تا شایستگی خود را برای ظهور منجی به دست آورد.

 

  1. متعهد

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک انسان به تمام معنا متعهد است و با تسلیم در برابر دستورات دین و تبعیت پذیری در برابر اوامر رهبران دینی، وظایف دینی را طبق دستور انجام می‌دهد تا جوّ دینی را در جامعه گسترش یابد.

 

  1. متعبد

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، اهل راز و نیاز و دعا و مناجات با حضرت حق، آن هم در دل شب می‌باشد. انتظار یک مبارزه است و منتظر واقعی یک مبارز و جهادگر است و باید با عظمت و پُرشکوه بروز و ظهور پیدا کند تا هم استواریش در مبارزه حفظ شود، هم استحکامش در جهاد پابرجا بماند، هم مبارزه‌‌اش اثرگذار باشد، هم اقدامش ماندگار شود، هم تلاشش کارساز باشد و هم از سستی، شکست و انحراف حفظ شود و ارتباط با خالق هستی، تضمین کننده‌ی همه این‌ها است و هرچه این ارتباط قوی‌تر و عمیق‌تر باشد؛ در تقویت جوّ معنوی جامعه مؤثرتر است.

امام محمد باقر در باره صفات یاوران آن بزرگوار می‌فرماید: فَیَبیتُونَ بَیْنَ راکِعٍ وَ ساجِدٍ یَتَضَرَّعُونَ اِلَی اللّهِ[3]؛  هنگامی که بخواهند شب را به صبح برسانند، در حال رکوع و برخی در حالت سجده شب را به سحر می کنند و به درگاه خدا تضرّع می کنند.

امام صادق علیه السلام در هیمن زمینه می‌فرماید: قَدْ أَثَّرَ اَلسُّجُودُ بِجِبَاهِهِمْ رُهْبَانٌ بِاللَّیلِ کأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرَ اَلْحَدِیدِ[4]؛ آثار سجده بر پیشانی آنها نقش بسته و آنان راهبان و عابدان شب هستند، و مردانی که گویی دل‌هایشان پاره‌های آهن است.

 

  1. مخلص

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، انسان به تمام معنا مخلص است و جز برای خدا کاری انجام نمی‌دهد، برای انتظارش، سهم خواهی نمی‌کند، با انتظارش کاسبی نمی‌کند، با انتظارش عوام فریبی نمی‌کند، در انتظارش،کوفی صفت نیست

 

“مکتوب می‌رسید فراوان ولی دریغ *

خطش تمام کوفی و مُهرش فریب بود”

 

  1. وارسته

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، انسان به تمام معنا وارسته و متخلق است و رفتار و کردارش با محاسن و مکارم اخلاق مزین گشته و الگوی شایسته برای همه افراد جامعه است.

 

  1. متعادل

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک انسان به تمام معنا متعادل است و در همه امور تعادل را نگه داشته و از افراط و تفریط گریزان است.

 

  1. عزتمند

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک انسان به تمام معنا عزتمند است و در رفتار و گفتار، عزتمند عمل می‌کند و با رعایت شأن و منزلت منتظر، تن به خاری و خفت نمی‌دهد و از اعمالی که وهن شیعه و اسلام است، پرهیز می‌کند.

 

  1. تسلیم

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک انسان به تمام معنا تسلیم اوامر و نواهی الهی است و هرکز سخن به شکایت و شکوه باز نمی‌کند و هرکز گله نمی‌کند که

 

“چرا یوسف گم گشته به کنعان نرسیده است؟ 

چرا کلبه احزان به گلستان نرسیده است”.

 

  1. بصیر

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک انسان به تمام معنا بصیر و آگاه است و در برابر شرائط زمانه، با تشخیص صحیح و موضع گیری به هنگام، عمل کرده و ضمن پرهیز از سیاسی کاری، هرگز سیاست را از دین جدا نمی‌داند.

 

  1. انقلابی

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک انسان به تمام معنا انقلابی است. از حق و حقیقت دفاع می‌کند و با ظالمان و فاسدان در حال مبارزه  است و در جانفشانی در راه اهل بیت عصمت و طهارت سر از پا نمی‌شناسد. امام صادق علیه السلام در این زمینه می‌فرماید: لَوْ حَمَلُوا عَلَی اَلْجِبَالِ لَأَزَالُوهَا لاَ یقْصِدُونَ بِرَایاتِهِمْ بَلْدَةً إِلاَّ خَرَّبُوهَا[5]؛ آنان در مسیر قیام می‌توانند کوه‌ها را از جای بركنند  و شهرها را زیر و رو کنند.

 

  1. آمر به معروف

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک آمر به معروف و یک ناهی از منکر است و تمام کوشش خود را برای اقامه معروف و رهائی از منکر بکار می‌بندد و با احساس مسئولیت نسیت به جامعه، با اخلاق پسندیده و روش‌های جذاب، دیگران را به تدین و دین‌داری دعوت می‌نماید.

 

  1. کاردان، آزموده و خبره

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک انسان به تمام معنا کاردان، آزموده و خبره است و برای ایفای نقش در حکومت جهانی، با آموزش و تمرین، شایستگی خود را برای هر مأموریتی حفظ می‌نماید.

 

  1. مسئولیت پذیر

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک انسان به تمام معنا مسئولیت پذیر است و برای تحقق مقدمات فرج، برای رفع موانع ظهور و برای یاری منجی در تشکیل حکومت جهانی،  از هیچ تلاش و کوششی، دریغ نمی‌کند و از هیچ مجاهدتیِ فرو گذار نیست و برای تحقق منویّات رهبری، سر از پا نمى‌شناسند و آرام و قرار ندارد و از تنبلى، بى‌حالى، سهل انگارى و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن بیزار است.

 

  1. خودساخته و مهذّب

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، انسان به تمام معنا مهذّب و خودساخته است و نه به عنوان منتظر سوری، بلکه به عنوان منتظر واقعی و از آن بالاتر به عنوان یار منتظر، با خودسازی و تهذیب نفس، شایستگی لازم برای شهروندی حکومت جهانی منجی و مصلح بشریت را کسب می‌کند.

 

  1. آماده

منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک انسان به تمام معنا آماده است و با تمرین و تکرار، آمادگی خود را حفظ می‌کند و از همه مهمتر در آماده سازی دیگران برای حکومت منجی و مصلح جهانی، تلاش می‌کند، چرا كه زمان ظهور، وقت آموزش و كسب تجربه نیست، وقت معطلی برای آمادگی یاران نیست و وقت آزمون و خطا نیست.

 

نیست کس آگه که یار، کی بنماید جمال *

لیک تو باری به نقد، ساخته‌ی کار باش

 

  1. منتظر واقعی

اما در حقیقت منتظر واقعی، خود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است كه نزدیک به دوازده قرن است که منتظر است تا این آمادگی در پیروانش بوجود بیاید.

 

مسیرت مشخص، امیرت مشخص، مکن دل، دل ای دل بزن دل به دریا

اگر عاشقانه هوادار یاری، اگر مخلصانه گرفتار یاری

اگر آبرو می‌گذاری به پایش، بگو چند جمعه گذشتی زخوابت؟

چه اندازه در ندبه‌ها زاری یابی؟

به شانه کشیدی غم سینه‌اش را؟ و یا چون بقیه تو سربار یاری؟ 

به گریه شبی را سحر کردی یا نه؟ چه مقدار بی‌تاب و بیمار یاری؟ 


[1]. بحار: ج‏۵۲، ص۳۰۸

[2]. البحار: ٥٢ / ١٢٢ / ١ و ح ٢ وص ١٢٨ / ٢١ وص ١٢٥ / ١١.

[3]. بحار الأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۴۱

[4]. بحار الأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۸۶

[5]. بحار: ج‏۵۲، ص۳۰۸

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *