نمی از اقیانوس فضائل مولاعلی

سخن درپیرامون شناخت شخصیت بزرگی است که وروددر بحث شناختنش، وروددراقیانوس بیکرانی است که احاطه به همه ابعاد اين اقيانوس ، در يك نگاه كه هيچ ؛ در يك مطالعه طولانى هم براى يك انسان ميسر نيست .از هر طرف كه شما مى شويد، دنيايى از عظمت مشاهده مى كنيد؛ درياهاى گوناگون ، اعماق ژرف ، موجودات آبى گوناگون و متنوع و اشكال مختلف از حيات و عجايب دريا.

 

اگر اين بخش را رها كنيد و از بخش ديگر اين اقيانوس وارد بشويد، باز همين داستان و همين ماجراست . اگر از قسمت سوم يا چهارم يا پنجم و يا دهمى وارد بشويد، از هر جا كه وارد مى شويد، باز شگفتى ها يى مشاهده مى كنيد. اين ، يك مثال نارسا و كوچكى از شخصيت اميرالمومنين (عليه الصلاة والسلام ) است .

 

شما از هر طرف كه اين شخصيت را نگاه كنيد، خواهيد ديد كه عجايبى در آن نهفته است . اين ، مبالغه نيست . اين ، بازتاب عجز انسانى است كه سالهاى متمادى درباره زندگى اميرالمومنين (علیه السلام ) مطالعه كرده و اين احساس ‍ را در درون و وجود خود پيدا كرده است كه به على (عليه السلام ) اين شخصيت والا با ابزار فهم معمولى ، يعنى همين ذهن و عقل و حافظه و ادراكات معمولى ، نمى شود دسترسى پيدا كرد؛ از هر طرف شگفتى هاست .

 

ابزار بشرى ، يعنى ادراك و عقل و ذهن حقيرتر از اين حرفهاست و ذهن انسان ، برتر از هر ابزار مادى است خيلى كوچكتر است كه بتواند اميرالمومنين (علیه السلام ) را براى انسانهايى كه به مقام كشف معنوى نرسيده باشند، تبيين كند.

 

ولی آب دریارااگرنتوان کشیدهم بقدرتشنگی بایدچشید»

 

ومادراین مختصربمقداربسیاراندکی به فضائل حضرتش باذکر مدارکی ازشیعه وسنی،اشاره کرده ایم

 

به امید که این تلاش ناچیزموردقبول واقع بگرددو درروزی که لاینفع مال ولا بنون المن اتی الله بقلب سلیم حضرتش ما رادستگیری کندوموردشفاعت  ورافت آن امام سراسر مهربانی واقع بگردیم

 

 

نویسنده: استاد احمد رضا انصاری

 

 

برای مطالعه و دریافت رایگان نمی از اقیانوس فضائل مولاعلی این جا کلیک نمایید.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *