مهدی علیه السلام در آیات قرآن

قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إِلّا يَوْمٌ واحد لَطَوَّلَ اللَّهُ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَأْتِيَ رَجُلٌ مِنْ عِتْرَتِي اسْمُهُ اسْمِي، يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَعَدْلًا كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجَوْراً»؛ همه گروههای اسلامی ازرسول خدا صلى الله عليه و آله نقل کرده اند فرمود:

«اگر باقى نماند از دنيا مگر يك روز، هرآينه خدا آن روز را طولانى فرمايد تا بيايد مردى از عترت من كه اسم او اسم من است، پر مى كند زمين را از قسط و عدل چنان كه پر شده باشد از ظلم و جور».

 

  • یکی از ریشه دارواصیل ترین عقیده های همه مکاتب،اعتقادبه منجی عالم بشریت است که همه رابه ظهور شخص و انسان شایسته ای  که درواپسین روزهای این عالم می آیدوجهان را پر از عدل و داد کرده و ریشه های ظلم و ستم را می کند .

 

  •  این اعتقادخاصّ شیعیان اهل بیت پیامبر 9نیست، بلکه علماء و دانشمندان پیروان مکتب خلفا نیز بر این عقیده می‌باشند
    بلکه این اعتقاداختصاص به اسلام نداشته بلکه، شامل ادیان مختلف الهی و آسمانی می شود و در اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت و… به ظهور این شخص نوید داده شده است.

 

  •  بنابراین می توان گفت تمامی ادیان به آمدن موعودی مصلح باور دارند که این موعود در اندیشة زردتشت سوشیاتت،در اندیشه مسیحیت حضرت مسیح و غیره… و در اسلام حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) است که قرآن و سنت به آمدن آن بشارت داده اند.

 

بهرحال، مهدویت، یک اندیشه و تفکر برگرفته از کتابهای آسمانی است که با فطرت و سنن عالم خلقت موافق است

اصالت قرآنى عقيده به مهدويت نيز با توجّه به  آيات متعدد و دقت در مضامين آنها و كتاب هاى تفسير و احاديثى كه در تفسير اين آيات وارد شده، ثابت و غير قابل انكار است.

 

اصالت مهدويت از جهت ابتناى آن بر احاديث معتبر و متواترهم در نهايت وضوح است؛ زيرا كتاب هاى حديث و صحاح و جوامع و سنن و مسانيد و اصول شيعه و اهل سنّت كه در آنها احاديث مربوط به اين موضوع ضبط و روايت شده است، از حدّ احصا و شمارش خارج است

از عصر رسالت تا زمان ما، صحابه حضرت رسول اعظم صلى الله عليه و آله و سپس تابعين و تابعين تابعين و ساير طبقات روات، اين احاديث را روايت نموده اند.

 

بسيارى از اين احاديث بالخصوص و بالانفراد به واسطه شواهد و مؤيداتى كه حديث شناسان ماهر به آن اعتماد دارند، در نهايت صحّت و اعتبار مى باشند و به مضمون آنها يقين حاصل مى شود و علاوه بر اين در مسايل مهم مربوط به مهدويت مثل معرفى شخص حضرت مهدى عليه السلام و برنامه هاى مهم انقلابى و اسلامى ايشان، واين احاديث در حدّ تواتر و بالاتر مى باشند؛ يعنى در هريك از اوصاف معروف و مشهور حضرت مهدى عليه السلام، حديث و روايت از پيغمبر صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام آن قدر زياد است كه قطع نظر از مقام وثاقت و صداقت و امانت روايت كنندگان، احتمال تبانى آنها بر دروغ و جعل اين احاديث عقلايى نيست.

 

درنوشته مختصری که بااستمدادازخدای تعالی وعنایات خاص حضرت بقیه الله 7وکمک گیری بعض دست نوشته های برخی ازفضلا وسربازان امام عصرارواحنافداه، شکرالله مساعیهم ،درپیش دارید، به برخی ازآیات قرآن شریف وبرخی ازروایات وارده ازذوات مقدسه اهل عصمت: که درذیل آن آیات وارد شده باذکر منابع آنها ،اشاره شده است

 

نویسنده: استاد احمدرضا انصاری

 

 

برای مطالعه و دریافت رایگان مقاله مهدی علیه السلام در آیات قرآن این جا کلیک نمایید.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *