بیتوته در منا

هفتمین عمل حج تمتع، بیتوته در منا است


چهارمین عمل منا و هفتمین عمل حج تمتع: بیتوته (ماندن) در منا است. حاجی پس از انجام اعمال سه‌گانه منا، از احرام خارج می‌شود، اما شب یازدهم و دوازدهم ذی‌الحجه را باید در سرزمین منا، بیتوته کند و بماند.

 

نیت بیتوته در منا

برای خدا و انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی و برای حج تمتع در منا می‌مانم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع حج توجه شود)

 

احکام بیتوته

  1. حاجی برای هر شبی که در منا می‌ماند، باید فردای آن روز جمرات سه‌گانه را رمی کند و سنگ بزند.
  2. مستحب است حاجی بعد از فارغ شدن از اعمال منا و بعد از نیمه شب شرعی شب یازدهم یا دوازدهم برای اعمال پنج‌گانه بعد از منا به مکّه برود.
  3. حاجی اگر بعد از نیمه شب شرعی شب یازدهم برای اعمال به مکه رفت، واجب است تا قبل از غروب آفتاب روز یازدهم برای رمی جمرات سه‌گانه و بیتوته شب دوازدهم به منا باز گردد.
  4. حاجی اگر بعد از نیمه شب شرعی شب دوارزدهم برای اعمال به مکه رفت، واجب است تا قبل از ظهر روز دوارزدهم برای رمی جمرات سه‌گانه و کوچ از منا، به منا باز گردد.
  5. حاجی بجای بیتوته در منا می‌تواند از غروب آفتاب تا طلوع فجر در مکه بیدار بماند و به اعمال پنج گانه مشغول باشد (چرت اشکال ندارد).
  6. حاجی اگر بجای بیتوته در منا در مکه ماند و عنوان خواب بر او صادق شد؛ باید یک گوسفند کفاره بدهد یا خود را به نیمه دوم بیتوته در منا برساند.
  7. کسانی که ماندن آنان در منا حرجی یا ضرری یا بعد توان رفتن ندارند با دادن نیابت رمی در روز دوازدهم می‌توانند در شب دوازدهم از منا خارج شوند و لازم نیست برای کوچ ظهر دوازدهم به منا برگردند.

 

مقدار و زمان بیتوته در منی

بیتوته از غروب آفتاب است تا نصف شب: آیات عظام امام، بهجت، جوادی، گلپایگانی، صافی و نوری.

مخیر است بین نیمه اول شب یا نیمه دوم شب تا طلوع فجر: آیات عظام خامنه‌ای، خویی، تبریزی، سیستانی، فاضل، مکارم، وحید و هاشمی.

مخیر است بین نیمه اول شب و بیتوته در طلوع فجر: آیات عظام زنجانی و سبحانی.

 

معیار محاسبه نیمه شب

نیمه شب از غروب آفتاب تا طلوع فجر است: آیات عظام خامنه‌ای، جوادی، بهجت، خوئی، تبریزی، سیستانی، سبحانی، صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم، وحید و هاشمی.

به احتیاط واجب نیمه شب از اول غروب آفتاب تا طلوع آفتاب است: حضرت امام.

بنا بر احتیاط واجب از غروب شرعی تا طلوع آفتاب محاسبه شود: آیت الله نوری.

احتیاط این است که اگر نیمه اول شب را در منا می‌ماند، از مغرب شرعی تا طلوع خورشید را حساب کند و اگر نیمه دوم شب را می‌ماند احتیاط این است که از غروب خورشید تا طلوع فجر را حساب کند: آیت الله زنجانی.

جمع بندی: اگر نیمه اول شب را در منا می‌ماند، نیمه شب را از مغرب شرعی تا طلوع خورشید و اگر نیمه دوم شب را می‌ماند، نیمه شب را از غروب خورشید تا طلوع فجر حساب کند.

 

کسانی که بیتوته در منا بر آنها واجب نیست

بیماران و پرستاران آنها و دیگر کسانی که برای آنها ماندن در منا به هر عذری که باشد مشقت داشته باشد:

کفاره دارد: آیات عظام امام، خامنه‌ای و فاضل.

بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهند: آیات عظام خوئی و تبریزی.

در هر چهار مورد بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهند: آیات عظام بهجت، صافی، گلپایگانی و سبحانی.

بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهند: آیات عظام سیستانی.

کفاره واجب نیست: آیت الله هاشمی.

کفاره بر آنها واجب نیست: آیت الله مکارم.

کسانی که ترس آن دارند که اگر شب در منا بمانند مال اینها در مکه از بین می‌رود، به شرط اینکه مال معتدٌّ به و قابل توجه باشد(آیت الله سیستانی خوف بر جان و خوف بر آبرو را نیز اضافه کرده‌اند.):

کفاره دارد: آیات عظام امام، خامنه‌ای و فاضل.

بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهند: آیات عظام خوئی و تبریزی.

در هر چهار مورد بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهند: آیات عظام بهجت، صافی، گلپایگانی و سبحانی.

بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهند: آیت الله سیستانی.

کفاره واجب نیست: آیت الله هاشمی.

کفاره بر آنها واجب نیست: آیت الله مکارم.

شبان‌هایی که حیوانات آنها احتیاج به چرانیدن دارند:

بنا بر احتیاط واجب کفاره دارد: آیات عظام امام، خامنه‌ای و فاضل.

بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهند: آیات عظام بهجت، صافی، گلپایگانی و سبحانی.

کفاره بر آنها واجب نیست: آیت الله مکارم.

کسانی که متکفل آب یا مایحتاج حجاج هستند: بنا بر احتیاط واجب کفاره دارد: آیات عظام امام، خامنه‌ای و فاضل.

در هر چهار مورد بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهند: آیات عظام بهجت، صافی، گلپایگانی و سبحانی.

کفاره بر آنها واجب نیست: آیت الله مکارم.

کسانی که شب را در مسجد الحرام (آیت الله سبحانی: در مکه) تا صبح به عبادت مشغول باشند.

 

مقدار و کیفیت عبادت در مکه بدل بیتوته در منا

کسانی که از اول شب تا طلوع فجر در مکه بیدار، و جز حاجت ضروری به عبادت مشغول باشند: آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، خوئی، جوادی، سبحانی، سیستانی، صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم و نوری، هاشمی و وحید.

کسانی که از اول شب تا طلوع فجر در مکه بیدار، و جز حاجت ضروری به اعمال حج مشغول باشند: آیت الله زنجانی.

کسانی که از اول شب تا طلوع فجر در مکه بیدار، و جز حاجت ضروری به اعمال حج مشغول باشند (نوم غالب اشکال ندارد) به احتیاط واجب: آیت الله بهجت.

 

کفاره عمدی ترک بیتوته

بنا بر احتیاط واجب برای هر شب یک گوسفند کفاره بدهد: آیت الله مکارم.

برای شب اول یک گوسفند قربانی کند و برای شب دوم و سوم بنا بر احتیاط واجب برای هر کدام یک گوسفند: آیت الله سبحانی.

برای هر شب یک گوسفند قربانی کند: سایر مراجع.

 

کفاره ترک بیتوته جهلاً و نسیاناً

کفاره دارد (در وجوب کفاره بین علم و عمد و جهل و نسیان فرقی نیست): آیات عظام امام، زنجانی و نوری.

بنا بر احتیاط واجب یک گوسفند کفاره بدهد: آیات عظام خامنه‌ای، خوئی، تبریزی، سیستانی، صافی، گلپایگانی، فاضل و مکارم.

اگر ترک بیتوته از روی فراموشی یا جهل قصوری به حکم باشد نه جهل تقصیری کفاره ندارد: آیت الله وحید.

در فرض نسیان و جهل کفاره نیست: آیات عظام سبحانی و هاشمی.

 

ترک بیتوته قسمتی از اول شب

بنا بر احتیاط واجب یک گوسفند قربانی کند و فرقی بین عذر و عدم عذر نیست: آیات عظام امام و نوری.

اگر برای انجام اعمال به مکه آمده و نتوانسته خود را تا گذشت قسمتی از شب به منا برساند بر او کفاره واجب نیست، اگرچه بعد از نیمه شب به منا رسیده باشد، اما اگر بدون عذر بیتوته قسمتی از اول شب را ترک کرد، احتیاط در پرداخت کفاره است: آیات عظام گلپایگانی و صافی.

اگر حاجی از اوائل شب بیتوته را درک نکند کفاره ندارد، ولی احتیاطا قسمت دوم را در منا بماند: آیت الله بهجت.

 

محل ذبح کفاره ترک بیتوته

محل معینی ندارد: آیات عظام امام، خوئی، تبریزی، زنجانی، سبحانی، صافی، گلپایگانی، فاضل و وحید.

به احتیاط واجب باید در منا قربانی کند، اما اگر در منا قربانی نکرد هر جا که قربانی کند مجزی است: آیات عظام بهجت، خامنه‌ای، سیستانی و هاشمی.

 

بیتوته شب سیزدهم برای چه کسانی است؟

طايفه اوّل: كسى كه در احرام خود (چه احرام عمره تمتع یا احرام حج تمتع) مرتكب صيد حيوانى شده است.

طايفه دوّم: كسى كه در احرام (چه احرام عمره تمتع یا احرام حج تمتع) با همسرش نزديكى كرده باشد. مطلق تمتعات از زن موجب وجوب بیتوته شب سیزدهم می‌شود: آیات عظام صافی و گلپایگانی.

طايفه سوّم: كسى كه روز دوازدهم از منى كوچ نكند تا آفتاب غروب كند و شب فرا رسد یا کوج کند و قبل از غروب روز دوازدهم به منا برگردد، باید شب در منا بیتوته کند و روز سيزدهم جمرات سه گانه را رمى كنند.

 

سِّر بیتوته در منا

بیتوته و ماندن در منا برای تثبیت و ماندگاری آثار اعمال و برای تثبیت حالت ایثار و گذشت و برای تقویت ارتباط با خالق هستی و برای گسستن از تعلقات دنیایی و برای یادآوری معاد است.

حاجی به دور از  امکانات زندگی و با فاصله از فضای خودساخته زندگی در صحرایی بدون امکانات و پر دردسر می‌ماند تا هم قدر نعمت را بداند و هم توان دل کند از تعلقات را در خود بسنجد و هم ذره‌ای از صحرای محشر را ملاحظه کند و خود را برای دل کندن از سرای رفتنی و رفتن به سرای ماندنی آماده کند.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *