هشتمین عمل حج تمتع، رمی جمرات سهگانه
پنجمین عمل منا و هشتمین عمل حج تمتع، رمی جمرات سهگانه است. هر شبی که حاجی در منا بیتوته میکند و میماند فردای آن روز باید سه جمره را رمی کند و سنگ بزند.
نیت رمی جمره اوّل
برای خدا و انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی و برای حج تمتع، جمره اوّل را رمی میکنم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع حج توجه شود)
نیت رمی جمره دوّم
برای خدا و انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی و برای حج تمتع، جمره روّم را رمی میکنم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله.
نیت رمی جمره سوّم(عقبه)
برای خدا و انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی و برای حج تمتع، جمره سوّم را رمی میکنم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله.
احکام رمی سهگانه
تمام واجبات، شرائط و احکام رمی جمرات سهگانه با واجبات، شرائط و احکام رمی جمره عقبه یکی است و اضافه بر آن این که باید ترتیب در آن حفظ شود.
رمی باید در روز انجام شود.
روز سیزدهم، یوم القضا و روز جبران رمی
اگر به هر دلیلی رمی باطل شود مانند نیابت بیجا با تمکن مباشرت، با تمکن در رمی وسط، جای دیگر زدن، ترک رمی در هر نقطهای که میتوانسته بزند و…، روز سیزدهم باید جبران شود؛
اگر تا پایان ایام تشریق جبران نکرد باید سال آینده نایب بگیرد: آیات عظام گلپایگانی، صافی، بهجت و مکارم
اگر به هر دلیلی جبران نشد، تا آخر ذی حجه باید جبران شود و در سال آینده به احتیاط واجب در همان روز نایب بگیرد: آیات عظام امام، رهبری، فاضل، وحید و نوری.
باید هر موقع شد برگردد و رمی را انجام دهد و کافی است و نیازی به نایب ندارد: آیات عظام تبریزی، خویی و سیستانی.
ترک عمدی رمی جمرات در روزهای یازدهم و دوازدهم
اگر رمی جمرات را ترک کند به حج او ضرر نمیرساند و حج صحیح است، گرچه در صورت عمد معصیت کار است: همه مراجع.
رمی روز سیزدهم
اگر شب سیزدهم بیتوته کنند، واجب است بنا بر احتیاط روز سیزدهم رمی جمرات کنند: آیات عظام تبریزی، خوئی و سیستانی.
باید در روز سیزدهم رمی جمرات را انجام دهد: سایر مراجع.
موالات در رمی
رعایت موالات در شش سنگ اول لازم است، ولی نسبت به رمی سنگ هفتم فاصله مانعی ندارد: آیات عظام زنجانی و سبحانی.
بنا بر احتیاط واجب رعایت موالات نسبت به رمی تمام سنگها لازم است: آیات عظام سیستانی، صافی و گلپایگانی.
بنا بر احتیاط موالات لازم است مگر آنکه چهار سنگ را رمی کرده باشد: آیت الله مکارم.
موالات لازم نیست: آیات عظام امام، بهجت، تبریزی، خامنهای، خویی و فاضل.
آیا معذورین میتوانند در شب یازدهم رمی روز یازدهم و دوازدهم را انجام دهند؟
صحیح است: آیات عظام امام، خامنهای، صافی، جوادی، فاضل، گلپایگانی، مکارم و نوری.
نسبت به روز دهم صحیح نیست: آیات عظام خوئی، تبریزی، زنجانی، سبحانی، هاشمی و وحید.
رمی در شب مجاز نیست و باید نایب بگیرند: آیت الله سیستانی
آیا معذورین میتوانند در شب دوازدهم رمی روز یازدهم و دوازدهم را انجام دهند؟
صحیح است: آیات عظام امام، جوادی، خامنهای، صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم و نوری.
نسبت به روز یازدهم صحیح نیست: آیات عظام تبریزی، خویی، زنجانی، سبحانی، هاشمی و وحید.
برای روز یازدهم بنا بر احتیاط واجب صحیح نیست: آیت الله بهجت
رمی در شب مجاز نیست و باید نایب بگیرند: آیت الله سیستانی
جواز رمی روز یازدهم قبل از ذبح و قبل از حلق یا تقصیر
احتیاط واجب در رعایت ترتیب است: آیت الله وحید.
ترتیب لازم نیست: سایر مراجع.
حکم دوران امر بین رمی مباشری در شب و نیابتی در روز
مخیرند: آیات عظام امام و نوری.
باید شب رمی کنند: آیات عظام اراکی، بهجت، تبریزی، خامنهای، خویی، زنجانی، سبحانی، صافی، گلپایگانی، وحید و هاشمی.
بنا بر احتیاط واجب شب رمی کنند: آیات عظام مکارم و فاضل.
باید در روز نائب بگیرد و نمیتواند در شب انجام دهد: آیت الله سیستانی.
آیا معذورین برای رمی میتوانند نایب بگیرد؟
کسانی که معذورند و از رفع عذر مأیوس هستند میتوانند برای رمی در روز نایب بگیرند: همه مراجع.
اگر از رفع عذر مأیوس نیست میتواند نایب بگیرد؟
احتیاط واجب خودش رمی کند: آیات عظام امام، بهجت، صافی، فاضل، گلپایگانی، مکارم و نوری.
میتواند نایب بگیرند، لیکن اگر بعد، رفع عذر شد باید خودش رمی کند: آیات عظام سبحانی.
میتواند نایب بگیرند، لیکن اگر بعد، رفع عذر شد به احتیاط واجب خودش رمی کند: آیات عظام خامنهای، زنجانی و سیستانی.
اگر از رفع عذر مأیوس بوده و نایب گرفت بعد از رمی و قبل گذشتن وقت رمی عذر برطرف شود
بنا بر احتیاط واجب باید خودش نیز رمی کند: آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، هاشمی و وحید.
اعاده رمی واجب نیست اگرچه احوط است: آیات عظام امام، بهجت، جوادی، صافی، گلپایگانی و نوری.
اعاده لازم نیست: آیات عظام خامنهای، سبحانی و فاضل.
اگر از رفع عذر مأیوس نبوده و نایب گرفت بعد از رمی و قبل گذشتن وقت رمی عذر برطرف شود
خودش اعاده کند، به احتیاط واجب: آیات عظام امام، بهجت، جوادی، صافی، گلپایگانی و نوری.
اعاده واجب است: آیات عظام خامنهای، سبحانی، فاضل، زنجانی و وحید.
خودش اعاده کند به احتیاط واجب: آیات عظام تبریزی، خامنهای، خویی، زنجانی، سیستانی و مکارم.
اگر در اثنای رمی عاجز شود
برای کل رمی نایب بگیرد: آیات عظام تبریزی، زنجانی، جوادی، سبحانی و مکارم.
برای بقیه نایب بگیرد: آیات عظام امام، بهجت، جوادی و خامنهای.
احتیاطاً نایب بقیه را کامل کند سپس کامل را نجام دهد: آیات عظام صافی و فاضل.
نایب بنا بر احتیاط واجب یک رمی کامل انجام دهد و نسبت به مقدار تکمیلی نیت اعم از اکمال و اعاده را داشته باشد: آیت الله سیستانی.
استنابه از طرف معذوری که نمیتواند اذن دهد
اشکال ندارد: آیت الله سیستانی.
اشکال ندارد و در سال بعد خودش نایب بگیرد: آیت الله مکارم.
اذن معتبر نیست: سایر مراجع.
استنابه از طرف معذوری که میتواند اذن دهد
اگر نایب از رفع معذور مأیوس باشد یا نتواند اذن بگیرد، لازم نیست از او اذن بگیرند اگرچه احوط است: آیات عظام امام، جوادی، خامنهای و زنجانی.
وظیفه عاجز نایب گرفتن است و استنابه بدون اذن او تحقق پیدا نمیکند: آیات عظام تبریزی، خوئی، سیستانی، صافی، گلپایگانی، سبحانی، مکارم و هاشمی.
اگر قطع به رضایت دارد اذن لازم نیست: آیت الله بهجت.
تقدم قضای رمی روز قبل بر اداء
اول قضا سپس ادا: همه مراجع.
فاصله انداختن بین قضای رمی روز قبل و ادای روز حاضر
فاصله انداختن لازم نیست: آیات عظام امام، بهجت خامنهای، سبحانی، صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم و نوری.
بنا بر احتیاط واجب فاصله بیندازد: آیات عظام تبریزی، خویی و سیستانی.
بین قضای هر روز و ادا، فاصله بیندازد: آیات عظام جوادی، زنجانی، هاشمی و وحید.
مقدار فاصله
بنا بر احتیاط واجب قضای روز قبل را صبح و ادای همان روز هنگام زوال باشد: آیات عظام تبریزی، خویی و وحید.
لااقل به مقدار یک دوازدهم روزی که میخواهد رمی کند فاصله بیندازد: آیت الله زنجانی.
لااقل یک ساعت فاصله بیاندازد: آیت الله هاشمی.
مدتی فاصله کفایت میکند: آیت الله سیستانی.
به مقداری که عرفا یک رمی محسوب نشود: آیت الله جوادی.
شک در انجام رمی جمرات پس از بازگشت در همان روز
باید رمی را به جا آورد: همه مراجع.
شک در انجام رمی جمرات روز گذشته
به شک خود اعتنا نکند: همه مراجع.
شک در رمی جمره اولی یا وسطی موقع رمی جمره عقبه
باید از اول به ترتیب رمی نماید: آیت الله سبحانی.
اعتنا نکند: سایر مراجع.
شک در صحت رمی
اگر پس از رمی شک کند که رمی را صحیح انجام داده یا نه، اعتنا نکند و بنابر صحت بگذارد: همه مراجع.
شک در حین رمی در تعداد سنگها
اگر در تعداد سنگها شک کند، باید بنابر کمتر بگذارد و رمی را تکمیل کند: همه مراجع.
شک در تعداد سنگها بعد از شروع در رمی جمره بعدی
اگر بداند چهار سنگ از قبلی را انداخته و شک کند که بقیه یا بعضی از آنها را انداخته یا نه، به احتیاط واجب، بقیه را اتیان کند، اگر چه بعد از اتیان جمره بعدی باشد، ولی اگر در کمتر از چهار شک داشته باشد، تا مقدار چهار اعتنا نکند و سه سنگ دیگر را بزند: آیات عظام امام، خامنهای، فاضل و نوری.
اگر بداند چهار سنگ از قبلی را انداخته و شک کند که بقیه یا بعضی از آنها را انداخته یا نه، به احتیاط واجب، بقیه را اتیان کند، اگر چه بعد از اتیان جمره بعدی باشد، ولی اگر در کمتر از چهار شک داشته باشد، تا مقدار چهار اعتنا نکند و به احتیاط واجب سه سنگ دیگر را بزند: آیت الله مکارم.
در هیچ یک از فروض مسئله به شک خود اعتنا نکند: آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی و صافی.
در هر دو صورت این مسئله چنانچه احتمال بدهد، هنگام رمی جمره بعدی متوجه تکمیل جمره قبلی بوده، اعتنا نکند و گرنه در صورت اول، جمره قبلی را تکمیل کند و در صورت دوم آن را از سر بگیرد و بعد از آن جمره بعدی را اگر چهار سنگ زد، آن را تکمیل میکند وگرنه آن را از سر میگیرد: آیت الله زنجانی
اگر بعد از رمی هر سه جمره شک او به کمتر از چهار باشد باید رمی آن جمره را از سر بگیرد و جمرات بعدی را مجددا اعاده کند تا ترتیب حفظ شود: آیت الله سبحانی.
شک در تعداد سنگها بعد از انصراف و اشتغال به کار دیگر
در شک در نقیصه، تدارک کند: آیات عظام تبریزی، خویی، سبحانی، صافی، گلپایگانی و هاشمی.
در شک در نقیصه، به احتیاط واجب تدارک کند: آیات عظام امام، خامنهای، فاضل و نوری.
اگر شک بعد از انصراف و صدق فراغ باشد عرفا، به شک خود اعتنا نکند و اگر قبل از آن است باید تدارک کند: آیات عظام جوادی و سیستانی.
اعتنا به شکش نکند، هر چند شک در نقیصه باشد، چنانچه احتمال بدهد هنگام رمی توجه به حفظ عدد سنگها داشته: آیت الله زنجانی.
اگر شک در نقیصه باشد، چنانچه موالات بهم نخورده، تدارک کند و اگر موالات بهم خورده احتیاط آن است که آن را تکمیل کند و سپس از نو هفت سنگ بزند مگر آنکه چهار سنگ زده باشد: آیت الله مکارم.
به شک خود مطلقا اعتنا نکند: آیت الله بهجت.
وقت جبران رمی جمرات در ایام تشریق
در ایام تشریق یادش آمده، در این صورت باید برگردد و بجا آورد و اگر متمکن نیست باید نایب بگیرد: همه مراجع.
وقت جبران رمی جمرات بعد از ایام تشریق
بنا بر احتیاط واجب خودش یا نایبش به منا رفته و رمی را انجام دهد و در سال بعد هم در ایامی که فوت شده خودش یا نایبش قضا کند: آیات عظام امام، خامنهای، نوری و فاضل.
بنا بر احتیاط مستحب خودش یا نایبش به منا رفته و رمی را انجام دهد و در سال بعد هم در ایامی که فوت شده خودش یا نایبش قضا کند: آیت الله زنجانی.
اگر تا آخر ایام تشریق انجام نداد، در سال بعد خودش یا نایبش قضا کند: آیات عظام بهجت، صافی، گلپایگانی و مکارم.
اگر تا آخر ایام تشریق انجام نداد، بنا بر احتیاط واجب در سال بعد خودش یا نایبش قضا کند: آیات عظام تبریزی و خویی.
اگر تا آخر ایام تشریق انجام نداد، بنا بر احتیاط مستحب در سال بعد خودش یا نایبش قضا کند: آیت الله سیستانی.
اگر در مکه باشد، واجب است تدارک کند، اگر از مکه خارج شده، به احتیاط واجب در سال بعد خودش یا نایبش قضا نماید: آیت الله وحید.
اگر در مکه باشد، واجب است تدارک کند، و اگر از مکه خارج شده، در سال بعد خودش یا نایبش قضا نماید: آیت الله هاشمی.
اگر در مکه باشد، واجب است تدارک کند، و اگر از مکه خارج شده، به احتیاط واجب در سال بعد خودش یا نایبش قضا نماید: آیت الله سبحانی.
سِّر رمی جمرات سهگانه
جمره نماد شیطان است و مبارزه تمام عیار با شیطان نشان ایمان و معرفت است. حاجی با رمی جمرات سهگانه، بر دین و اعتقادات دینی خود صحه میگذارد و با تکرار رمی، این مبارزه را برای خود به درجه ملکه در میآورد و خود را برای دستور أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ[1] آماده میسازد.
جمره اول نماد سربازان دشمن در خط مقدم دشمن و جمره دوم که با فاصله کمی از جمره اول است؛ نماد فرماندهان خط مقدم است و جمره سوّم (جمره عقبه یا جمره کبری) که با فاصله بیشتری از جمره دوم است؛ نماد فرماندهان اصلی و عقبه دشمن است.
[1] – نحل، آیه ی 36
دیدگاهتان را بنویسید