طواف نساء

دوازدهمین عمل حج تمتع،طواف نساء است


دوازدهمین عمل حج تمتع طواف نساء است. حاجی بعد از سعی میان صفا و مروه، باید مجدد کعبه را به نیت طواف نساء، طواف کند.

 

نیت طواف نساء حج تمتع

برای خدا و به نیت انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی، برای طواف نساء حج تمتع، هفت دور کعبه را طواف می‌کنم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع حج توجه شود)

 

حکم طواف نسا ء

مسأله: طواف نساء و نماز آن در عمرۀ مفرده و حج تمتع واجب است، ولی رکن نیست و ترک عمدی آن موج بطلان عمره و حج نمی‌شود.

 

جزئیت طواف نساء

طواف نساء جزو اعمال حج است: آیت الله زنجانی.

طواف نساء جزو اعمال نیست: سایر مراجع.

 

کیفیت نیت نیابت در طواف نساء

نایب باید طواف نساء را به قصد منوب عنه انجام دهد: همه مراجع.

 

ترک طواف نساء جاهلاً

باید طواف را انجام دهد و اگر عقد کرده باشد عقدش باطل است: آیات عظام امام، خامنه‌ای، اراکی، صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم و نوری.

باید طواف را انجام دهد و اگر عقد کرده باشد عقدش بنا بر احتیاط واجب باطل است: آیت الله سبحانی.

عقد صحیح است و تا مادامی که طواف نساء را انجام نداده نزدیکی حرام است: آیات عظام بهجت، تبریزی، خویی، زنجانی، سیستانی و هاشمی.

 

ترک طواف نساء نسیاناً

باید طواف نساء را انجام دهد و اگر ممکن نبود نایب بگیرد: همه مراجع.

 

کفاره ترک طواف نساء نسیاناً

یک هدی در مکه قربانی کند و احتیاط واجب آن است که شتر باشد: آیات عظام امام، اراکی، خامنه‌ای، بهجت، صافی، گلپایگانی.

یک هدی در مکه قربانی کند و احتیاط مستحب است که شتر باشد: آیت الله فاضل.

یک شتر در مکه نحر کند: آیت الله سبحانی.

کفاره ندارد: آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، مکارم و هاشمی.

 

شک در انجام طواف نساء پس از مراجعت از مکه

باید آن را انجام دهد و در فرض عدم تمکـن و یــا مشــقت شــدید، نایــب بگیــرد: آیات عظام امام ، بهجت، خامنه‌ای، سیستانی، فاضل، نوری.

اگر التفـات بـه وجـوب نداشـته باید آن را انجام دهد و اگـر التفات به وجوب داشته، انجـام آن واجـب نیسـت: آیات عظام صافی و گلپایگانی.

اگر التفـات بـه وجـوب نداشـته بنا بر احتیاط واجب باید آن را انجام دهد و اگـر التفات به وجوب داشته، انجـام آن واجـب نیسـت: آیت الله مکارم.

اگر شک قبل از مواقعه باشد باید آن را انجام دهـد و اگر بعد از مواقعه باشد، اعتنا نکند: آیات عظام تبریزی، خویی.

اگر شک قبل از مواقعه باشد باید آن را انجام دهـد و اگر بعد از مواقعه باشد، بنا بر احتیاط واجب آن را انجام دهد: آیت الله وحید.

در حج اگر در ماه ذی‌الحجه، برایش شـک پیدا شد باید انجام دهد و اگر بعد از گذشتن ماه ذی‌الحجه، برایش شـک پیدا شده، مطلقاً اعتنا نکند: آیت الله زنجانی.

در حج اگر در ماه ذی‌الحجه، برایش شـک پیدا شد باید انجام دهد و اگر بعد از گذشتن ماه ذی‌الحجه، برایش شـک پیدا شده، مطلقاً اعتنا نکند اما در عمره مفرده باید انجام شود: آیت الله سبحانی.

 

تداخل در طواف نساء

یک طواف نساء برای همه کافی است: آیات عظام امام، نوری، گلپایگانی، اراکی و مکارم.

برای هر احرامی یک طواف نساء مستقل لازم است: آیات عظام خویی، جوادی، زنجانی، سبحانی، صافی و وحید.

برای هر احرامی یک طواف نساء مستقل لازم است بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام بهجت، فاضل، سیستانی و هاشمی.

هر احرام طواف نساء مستقل دارد، ولی بنا بر احتیاط واجب تا طواف نساء عمره مفرده یا حج تمتع را انجام نداده، نباید به احرام جدید محرم شود: آیت الله تبریزی.

وجوب تعدد، تکلیفی است، ولی از نظر وضعی حلیت زن با یک طواف نساء حاصل می‌شود: آیت الله خامنه‌ای.

 

مقدم کردن طواف نساء بـر تقصـیر

اگر نسیاناً یا جهلاً بود، مجزی نیست و بعد از تقصیر باید طواف نساء اعاده کند: آیات عظام امام، خامنه‌ای، جوادی، تبریزی، خویی، فاضل، زنجانی، سبحانی، صافی، فاضل، گلپایگانی، نوری.

اگر نسیاناً یا جهلاً بود، بنا بر احتیاط واجب، مجزی نیست و بعد از تقصیر باید طواف نساء اعاده شود: آیات عظام سیستانی، مکارم و وحید.

اگر نسیاناً یا جهلاً بود، مجزی است: آیات عظام بهجت و هاشمی.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *