وظیفه مسلمانان در دفاع از ملت فلسطین

روز جهانی قدس و دفاع از ملت فلسطین / دین و آئین اسلام به زمان خاص، به مکان خاص و به قوم و ملت خاصی محدود نیست. دین مبین اسلام برای همه‌ی بشریت است. بر این اساس رهبران الهی در هدایت و رهبری بشریت، مسئولیت جهانی دارند و مسلمانان نیز بر اساس آموزه‌های دینی، مسئولیت جهانی دارند.

دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل یکی از بزرگترین وظائف مسلمانان است. دفاع از آرمان فلسطین و جلوگیری از نفوذ اسرائیل در منطقه؛ مقدمه‌ی حکومت منجی و مصلح جهانی است و کسانی که به موضوع دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، بی‌توجهی می‌کنند و می‌گویند مسئله‌ی فلسطین به ما ربطی ندارد! نمی‌توانند خود را منتظر منجی و مصلح جهانی بدانند و در آرزوی حکومت جهانی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باشند، چرا که هدف قیام منجی و مصلح جهانی رفع ظلم از همه‌ی جهان است و فلسطین قسمتی از آن است.


روز جهانی قدس و دفاع از ملت فلسطین /  چگونه است که رژیم منحوس اسرائیل برای حفظ امنیت خود، برای حفظ منافع خود و برای عملی کردن اهداف رذیلانه‌ی خود؛ می‌تواند همه‌ی منطقه را پایگاه خود کند و دست به هر اقدامی بزند! اما ملت‌های مسلمان نمی‌توانند از حقوق مسلم خود دفاع کنند؟


 

دین و آئین اسلام به زمان خاص، به مکان خاص و به قوم و ملت خاصی محدود نیست. دین مبین اسلام برای همه‌ی بشریت است. بر این اساس رهبران الهی در هدایت و رهبری بشریت، مسئولیت جهانی دارند و مسلمانان نیز بر اساس آموزه‌های دینی، مسئولیت جهانی دارند.

 

دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل یکی از بزرگترین وظائف مسلمانان است. دفاع از آرمان فلسطین و جلوگیری از نفوذ اسرائیل در منطقه؛ مقدمه‌ی حکومت منجی و مصلح جهانی است و کسانی که به موضوع دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، بی‌توجهی می‌کنند و می‌گویند مسئله‌ی فلسطین به ما ربطی ندارد! نمی‌توانند خود را منتظر منجی و مصلح جهانی بدانند و در آرزوی حکومت جهانی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باشند، چرا که هدف قیام منجی و مصلح جهانی رفع ظلم از همه‌ی جهان است و فلسطین قسمتی از آن است.

 

دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل؛ وظیفه‌ی انسانی هر مسلمانی است که مبنای دینی و عقلی دارد و در این نوشتار به بعضی از آن مبانی اشاره می‌شود.

 

قرآن کریم و دفاع از ملت فلسطین 

بر اساس آیات قرآن کریم دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، مبنای دینی و قرآنی دارد، خداوند تبارک و تعالی در آیه‌ی 29 سوره‌ی فتح در توصیف پیامبر گرامی اسلام و پیروان واقعی آن بزرگوار؛ سرسختی با دشمنان و کافران، عنود را از اوصاف آنان می‌داند و می‌فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ؛ محمّد فرستاده‌ی خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند.

 

قرآن کریم در آیه‌ی 12 سوره‌ی توبه مسلمانان را به مبارزه با پیشوایان کفر ترغیب می‌کند و می‌فرماید: فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ ینْتَهُونَ؛ با پیشوایان کفر بجنگید که آنان نسبت به پیمان هایشان، هیچ تعهدی ندارند، شاید از دشمنی دست بردارند.

 

قرآن کریم در آیه‌ی 75 سوره‌ی نساء، مسلمانان را به مبارزه با پیشوایان کفر ترغیب می‌کند و می‌فرماید: وَمَا لَکمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْیةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْک وَلِیا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْک نَصِیرًا؛ چرا در راه خدا و به خاطر مردان و زنان و کودکان ناتوانى که مى‌گویند: اى پروردگار ما، ما را از این قریه ستمکاران بیرون آر و از جانب خود یار و مددکارى قرار ده، نمى‌جنگید؟

 

قرآن کریم در آیه‌ی 76 سوره‌ی نساء از رهبران کفر جهانی به عنوان هم‌پیمانان شیطان یاد کرده و دستور به مبارزه با آنان را داده است و می‌فرماید: فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا

پس با هم‌پیمانان شيطان بجنگید و از آن ها بیم نداشته باشید كه مكر شيطان بسیار سست و ضعیف است.

 

احادیث و دفاع از ملت فلسطین 

 بر اساس روایات اسلامی، دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، مبنای روایی و دینی دارد. پیامبر گرامی اسلام صَلَّى‌الله عَلَیهِ وَآلِهِ وسَلَّم در این زمینه می‌فرماید: مَن أصبَحَ لا یهتَمُّ بِاُمورِ المُسلمینَ فَلَیسَ مِنهُم؛ مسلمانی که صبح کند و نسبت به امور مسلمین بی‌اهمیت باشد؛ در حقیقت او مسلمان نیست.

 

یا در جای دیگر پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: مَن سَمِعَ رَجلاً ینادِی: یا لَلمسلمینَ! فَلَم یجِبهُ فلَیسَ بمُسلِمٍ؛ هرکس صدای مظلومی را بشنود که از مسلمانان درخواست کمک می‌کند و کسی به یاری او نشتابد آن افراد مسلمان نیستند. دایره‌ی فراگیری این روایت بسیار گسترده است و هم شامل مسلمان و هم شامل غیر مسلمان می‌شود چون می‌فرماید: مَن سَمِعَ رَجلاً هر مظلومی که در خواست کمک کند را شامل می‌شود.

 

پیامبر گرامی اسلام در روایت دیگری می‌فرماید: مَثَلُ المؤمنِینَ فی تَوادِّهِم وتَراحُمِهِم وتَعاطُفِهِم مَثَلُ الجَسَدِ إذا اشتَکى مِنهُ عُضوٌ تَداعى لَهُ سائرُ الجَسَدِ بالسَّهَرِ والحُمّى؛ مثل مؤمنان در پیوند، دوستی، محبت و رحمت به هم و اهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر، مثل یک پیکر زنده است که اگر جزئی از آن به درد آید سایر اجزای پیکر با بیداری و رنج با آن همدردی می‌کنند.

 

امام محمدباقر علیه‌السلام در روایتی می‌فرماید: مَن اُذِلَّ عِندَهُ مُؤِمنُ وَ هُوَ یَقدِرُ علی أن یَنصُرَهُ فَلَم یَنصُرْهُ اَذَلَّهُ اللهُ یَومَ القِیامةِ عَلی رُؤُسِ الخلائِق؛ كسی كه در نزد او یك مؤمنی خوار و محقّر گردد و او بتواند وی را یاری دهد و یاری نكند خداوند او را در روز قیامت در برابر همه‌ی خلایق خوار و ذلیل خواهد نمود.

 

حضرت امیر در وصیتی که به امام حسن و امام حسین دارد می‌فرماید: کونا لِلظَّالِمِ خَصما و للمَظلومِ عَونا؛ همواره خصم ظالم و یار مظلوم باشید.

 

پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: خداوند عزّ و جلّ به داوود علیه السلام وحی فرستاد: یا داوودَ إنّه لَیسَ مِن عَبدٍ یُعِینُ مَظلوما أو یَمشِی مَعهُ فی مَظلِمَتِهِ إلاّ اُثَبِّتُ قَدَمَیهِ یَومَ تَزِلُّ الأقدامُ؛ ای داوود! هیچ بنده‌ای نیست که ستمدیده‌ای را یاری رساند یا در ستمی که بر او رفته با او همدردی کند، مگر این که گام‌های او را در آن روزی که گام‌ها می‌لغزد، استوار نگه می‌دارم.

 

قاعده‌ی فقهی در دفاع از ملت فلسطین  

از نظر فقه شیعه، دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، قاعده‌ی فقهی دارد. قاعده‌ی نَفیِ‌سَبیل قاعده‌ای فقهی است که بر پایه‌ی آن، در دین حکمی نیست که باعث تسلط کافر بر مسلمان باشد. این قاعده از پرکاربردترین و مهم‌ترین قواعد فقه است و بر احکام اولیه تقدم دارد؛ یعنی هر حکم اولیه‌ای که با آن منافات داشته باشد، باطل است. برخی فقیهان گفته‌اند قاعده‌ی نفی‌سبیل باید در همه‌ی روابط فردی و اجتماعی مسلمانان و غیرمسلمانان حاکم باشد. آنان به استناد این قاعده، به بطلان ازدواج زن مسلمان با مرد کافر فتوا داده‌اند؛ زیرا سبب مسلط ‌شدن کافر بر مسلمان می‌شود. مهم‌ترین دلیل قرآنی قاعده‌ی نفی‌سبیل، آیه‌ی نفی‌سبیل است، آیه‌ی 141 سوره‌ی نساء که می‌فرماید: وَلَن یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا؛ و خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود. و همچنین برای اثبات آن، به حدیث پیامبر گرامی اسلام که می‌فرماید: الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَى عَلَیهِ؛ اسلام برتر است و آيينى بالا دست آن نيست و هیچ مسلمانی حق ندارد زیر سلطه‌ی کفار قرار گیرد استناد می‌شود.

 

فتوای مراجع بزرگ جهان اسلام در دفاع از ملت فلسطین 

فتاوای مراجع بزرگ جهان اسلام در دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل و دفاع از نوامیس مسلمین بر همه‌ی مسلمانان واجب است و اگر کشورهای اسلامی و مرزهای آن را دشمنان احاطه کنند که به واسطه‌ی آن بر اسلام و امت اسلامی بترسند، بر همه‌ی مسلمین واجب است بدون هیچ قید و شرطی و با جان و مال خود، از آن دفاع کنند. بر این اساس است که می‌بینیم آیت الله محمد تقی شیرازی و آیت‌الله حاج سید محمد کاظم یزدی صاحب عروة الوثقی فتوای جهاد صادر و خود در جهاد شرکت ‌کردند.

 

قاعده عقلی دفاع از ملت فلسطین    

دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل بر مبنای یک قاعده‌ی عقلی است. به همان دلیل که با هزینه‌های کلان با بی‌سوادی و جهل مبارزه می‌شود، به همان دلیل که با واکسینه کردن افراد، از بیماری‌های ناعلاج و واگیردار پیشگیری می‌شود، به همان دلیلی که کشورها برای جلوگیری از نفوذ دشمن مرزبان، ارتش و قوای امنیتی دارند، به همان دلیلی که نباید در برابر کسی که در کشتی زیر صندلی خود را سوراخ می‌کند یا آتشی را در جنگل روشن می‌کند؛ سکوت کرد؛ به همان دلیل باید دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل قیام کرد.

 

قاعده عقلا در دفاع از ملت فلسطین  

آزادیخواهان دنیا، منطق دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل را پذیرفته‌اند و اقدام رذیلانه‌ی اسرائیل و صهیونیست را محکوم می‌کنند.

دفاع از مظلوم، یکی از آموزه های فطری است که هر عقل سلیمی آن را تایید می کند . این مساله آن قدر بدیهی است که حتی متجاوزان نیز به بهانه‌ی یاری نمودن ملت‌های ضعیف و حمایت از حقوق بشر، دست به بزرگ ترین جنگ‌ها می زنند، به عبارت دیگر، دفاع از مظلوم و دشمنی با ستمگران و متجاوزان از بارزترین معروف‌های عقلی است که همواره در باب حسن و قبح عقلی بدان استناد می‌شود.

 

قواعد بین المللی و دفاع از ملت فلسطین 

اصولا بخشی از امنیت ملی هر کشوری، در خارج از مرزهای آن کشور تامین می شود. همچنان که دشمنان ما در اقصی نقاط جهان پایگاه زده، موجب تهدید امنیت ملی ما و دیگر همسایگان را فراهم کرده‌اند پس بدیهی است که ما نیز به دنبال پایگاه های امنیتی برای خود در خارج از کشور باشیم .

 

از سوی دیگر انتفاضه و مقاومت مردم مظلوم و مبارز فلسطین در حقیقت کمک به جمهوری اسلامی و دیگر کشورهای اسلامی است، چرا که اگر جبهه مقاومت نبود به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی: اگر صهیونیست‌های افزون طلب، گرفتار انتفاضه نبودند، بدون تردید برای سیطره بر مصر و سوریه و لبنان و دیگر کشورهای اسلامی وارد عمل می‌شدند، پس وظیفه‌ی انسانی و اسلامی همه‌ی کشورهای اسلامی است که انتفاضه و جبهه مقاومت را یاری کنند.

 

سلسه جنبانان دفاع از ملت فلسطین   

بعضی از غرض‌ورزها چنین الغا می کنند که دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل را انقلاب اسلام درآورده است در حالی که دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، از ابتدا مورد توجه عالمان، اندیشمندان و آزادیخواهان دنیا بوده است.

 

گرچه دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، از ناحیه‌ی مسلمانان شکل یک‌پارچه‌ به خود نگرفت اما در میان جهان تشیع آیت‌الله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء، آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیت‌الله بروجردی، آیت الله کاشانی، آیت الله میر سید محمد بهبهانی، آیت الله طالقانی، آیت الله شهید مرتضی مطهری، شهید نواب صفوی، علامه اقبال لاهوری، امام موسی صدر و … از سلسه جنبانان دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل بوده‌اند.

 

این بزرگواران با صدور بیانیه، برگزاری راهپیمائی، برپائی اجلاسیه، جهان اسلامی را به وحدت در دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل فرا خواندند و مسلمانان را به مبارزه با غده‌ی سرطانی دعوت کردند و با صدور فتوای حرمت فروش اراضی فلسطین به یهودیان و حرمت ارتباط با رژیم جعلی اسرائیل، مبارزه‌ی چشمگیری را با اسرائیل شروع کردند و در این مسیر سختی‌های بسیار دیده، به زندان افتاده و یا تبعید شدند.

امام خمینی رحمت الله علیه و دفاع از ملت فلسطین 

حضرت امام خمینی با درک صحیح از توطئه‌های دشمنان دین، یکی از محورهای مبارزاتی خود با استکبار جهانی را، دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل اعلام کرد و محو اسرائیل را در دستور مبارزاتی خود  قرار داد، کاری که به شدت خشم رژیم منحوس پهلوی را به عنوان یکی از هم‌پیمانان اسرائیل برانگیخت. آن بزرگوار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با دستور تبدیل سفارت اسرائیل به فلسطین و قطع ارتباط با اسرائیل، در پیام تاریخی خود در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ مطابق با ۱۳ ماه رمضان ۱۳۹۹هجری، برای دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل؛ آخرین جمعه‌ی ماه رمضان را، به عنوان روز جهانی قدس معرفی نمود و آن را روز حیات اسلام نامید.

 

قسمتی از پیام امام خمینی در دفاع از ملت فلسطین   

جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان، که می‌تواند تعیین کننده‌ی سرنوشت مردم فلسطین باشد را، به عنوان روز قدس انتخاب، و طی مراسمی، همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان، اعلام نمایند.

 

حضرت امام خمینی، روز قدس را روز حیات اسلام دانست و مسئله‌ی قدس و دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل را مسأله‌ی اول جهان اسلام معرفی ‌کرد. آن بزرگوار آزادی قدس را تکلیف همه‌ی مسلمین اعلام کرد و می‌فرمود: دفاع از ملت فلسطین دفاع از حقیقت است دفاع از ارزش‌های انسانی است.

 

به امید روزی که همه‌ی مسلمانان به وظیفه‌ی دینی و انسانی خود عمل کنند و برای دفاع از ملت فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل یک دست و یک صدا، قیام کنند.

 

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *