منشور اخلاقى راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی

زیارت با معرفت اربعین و راهپیمایی ﺷﻜﻮﻫﻤﻨﺪ و حماسه ﺑﺰرگ ارﺑﻌﻴﻦ حسینی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام و فراهم کردن مقدمات ظهور مصلح جهانی و منجی بشریت؛ در گرو رعایت شایسته‌ی آداب و شرائط، حدود و ثغور راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی آن است و از آن به منشور اخلاقى راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ یاد می‌شود.


زیارت با معرفت اربعین و راهپیمایی ﺷﻜﻮﻫﻤﻨﺪ و حماسه ﺑﺰرگ ارﺑﻌﻴﻦ حسینی و فراهم کردن مقدمات ظهور مصلح جهانی و منجی بشریت؛ در گرو رعایت شایسته‌ی آداب و شرائط، حدود و ثغور راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی آن است و از آن به منشور اخلاقى راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ یاد می‌شود.

 

همواره شعائر دین با افراط یا تفریط، تند روی یا کوتاهی، آسیب دیده و به انحراف کشیده شده است، همواره واقعه غدیر، واقعه مباهله، عید سعید فطر، عید سعید قربان، مراسم با شکوه حج، عزاداری سید و سالار شهیدان، در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی و یا نماز جماعت یا نماز جمعه، و … و با عدم رعایت آداب و شرائط آسیب دیده است. در طول تاریخ همواره افرادی بوده‌اند که خواسته یا ناخواسته با کوتاهی یا تندروی‌ها یا با روشن‌فکری یا تحجر جاهلانه؛ زمینه سوء استفاده بدخواهان را باز کرده و بهانه به دست دشمن داده و راه را برای اجرای نقشه‌های آنان باز کرده‌اند.

 

زائر اربعین حسینى برای این که حرکت عظیم و با شکوه راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی از هرگونه آفت و آسیب حفظ شود آداب و شرائط، حدود و ثغور راهپیمایی را به شدت رعایت کرده و بر ﺷﻜﻮه و عظمت آن می‌افزاید.

 

منشور اخلاقى، تربیتی شرکت کنندگان در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی حاوی آداب و شرائط، حدود و ثغور راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ است که به برخی از آن اشاره می‌شود:

 

منشور اخلاقى راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی

 

  1. تحقق اهداف و فلسفه قیام امام حسین عَلَیه السَّلام

زائر اربعین حسینى در طول راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به اهداف و فلسفه قیام سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام توجه داشته و با رفتار، کردار و گفتار شایسته؛ نهایت تلاش خود را برای تحقق آن اهداف بکار می‌گیرد.

 

  1. حفظ شکوه و عظمت راهپیمایی

زائر اربعین حسینى با انجام اعمال مستند و مأثور، رعایت دقیق و صحیح احکام، آداب سفر، آداب زیارت، رعایت شأن زائر، رعایت منزلت ایرانی؛ جایگاه راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی که متعلق به جهان اسلام است را حفظ می‌کند و بر شکوه و عظمت آن می‌افزاید و با پرهیز از رفتارهای بدعت‌آمیز، اعمال بدون سند، حرکات‌های افراطی و تفریطی، رفتارهای خرافی، دون‌شأن، ﺗﻔﺮﻗﻪ‌آمیز، اختلاف‌اﻓﻜﻨﺎنه و تعصب‌های ﻗﻮﻣی؛ از طعن شیعه و وهن اسلام و از بهانه دادن به دست دشمن و سوء استفاده بدخواهان جلوگیری می‌کند و راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی که متعلق به جهان اسلام است را با عظمت و شکوه، از هرگونه آسیب و آفت حفظ می‌نماید.

 

  1. حفظ شأن و منزلت

زائر اربعین حسینى در تعامل با زائران بزرگوار به‏ ویژه زائران غیرایرانى؛ در گفتار، رفتار و برخورد؛ شایسته، وزین و اخلاقی عمل کرده و از هر نوع رفتار خلاف شأن، خلاف ادب و خلاف اخلاق به شدت پرهیز می‌نماید و بر ارزش خود، ارزش راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی و ارزش راهی که انتخاب کرده است می‌افزاید.

 

  1. توجه به واجبات

زائر اربعین حسینى با اهتمام به واجبات؛ شور حسینی را به شعور حسینی تبدیل می‌کند و از هر عملی که در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به واجبات بی‌توجهی شود یا ضربه بزند یا سبب ترویج مکروهات شود یا مقدمه ارتکاب حرام گردد؛ به شدت پرهیز می‌نماید. توجه بیش از حد به مستحبات و بی‌توجهی به واجبات یکی از آسیب‌های رائج این گونه مراسمات است.

 

  1. برادری و اخوت

زائر اربعین حسینى با توجه به آیه إِنَّ أَکرَمَکم عِندَ اللَّهِ أَتقاکم ملاک برتری را تقوا دانسته و تفاوت‌های نژادی و ملیّتی را در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، نادیده گرفته و با رفتار شایسته، فرهنگ برادری و اخوت اسلامی که ضروری‌ترین موضوع جهان اسلام است را بین ملت عراق و دیگر ملت‌ها گسترش می‌دهد.

 

  1. غنیمت شمردن فرصت اربعین

زائر اربعین حسینى با ارتباط معنوى با خالق هستی و توسل به اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام؛ در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، تمام توجه خود را در تقویت باورهاى دینى و بهره‌ بردارى حداکثرى از ﻣﺮاﺳﻢ معنوی ارﺑﻌﻴﻦ و استفاده کامل از این فرصت به وجود آمده، بکار می‌گیرد و از هرگونه فعالیت منافى معنویت از قبیل شب نشینى و گعده‏‌های بی‌محتوا پرهیز ‏می کند.

 

  1. سعه صدر

زائر اربعین حسینى با درک درست شرایط، سنگینی موضوع، پیچیدگی کار، حساسیت موقعیت و عظمت راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، با سعه صدر و بردبارى، در طول سفر سختی‌ها و کمبودها را تحمل کرده و از بى‌تابى و گلایه پرهیزد می‌نماید.

 

  1. سپاس‌گزاری

زائر اربعین حسینى با نادیده گرفتن کمبودها و نواقص، از همه کسانى‏ که به‏ نحوى به زائران سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام خالصانه و عاشقانه، در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، خدمت مى‌کنند، سپاس‌گزاری کرده و از همه خدمت‌گزاران قدردانی می‌نماید.

 

  1. ایثار و فداکاری

زائر اربعین حسینى با تأسى به سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام و یاران با وفایش؛ با مقدم داشتن دیگران در صف‏‌هاى نماز جماعت، در صف‏‌هاى توزیع غذا، در سوار شدن بر وسایل نقلیه و در انتخاب مکان‌هاى عبادت، زیارت، استراحت؛ جلوه‌هاى ایثار و فداکاری را در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به نمایش مى‌گذارد.

 

  1. اظهار محبت و علاقه

زائر اربعین حسینى علاقه و محبت خود را نسبت به ملت عراق اظهار داشته و با تألیف قلوب به این حرکت ارزشی؛ معنا و مفهوم والا می‌بخشد و از هرگونه بی‌حرمتی به ملت عراق و از هرگونه حرکت نسنجیده و گفتار رنجش آور مانند عنوان «جنگ عراق و ایران» بجای عنوان «جنگی که صدام ملعون بر دو ملت تحمیل کرد» که به صمیمیت بین دو ملت ضربه بزند و به شکوه و عظمت راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، آسیب برساند؛ پرهیز می‌نماید.

 

  1. عشق به خدمت

زائر اربعین حسینى با خدمت به زائران و کمک و یاری توان‌خواهان؛ عشق و علاقه خود را به سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام نشان می‌دهد و بر شور راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی می‌افزاید.

 

  1. احترام به آداب و رسوم مردم عراق

زائر اربعین حسینى با توجه به تفاوت‌های فرهنگی ملت ایران و عراق، به آداب و رسوم ملت عراق در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، احترام گذاشته و از تحمیل آداب و رسوم خود بر میزبان پرهیز می‌کند.

 

  1. پرهیز از اسراف و زیاده‏ روى در خوردنى‏ ها و آشامیدنى‏ ها

زائر اربعین حسینى ایثار و مهمان‏ نوازى سخاوتمندانه مردم عراق که با انواع خوردنى‌ها و آشامیدنى‏ها، با اشتیاق و گاه با اصرار و التماس از زائران اربعین پذیرایى مى‌کنند را با استفاده مناسب از امکانات، پاسخ داده و از هر نوع اسراف در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به شدت پرهیز می‌نماید.

 

  1. رعایت بهداشت و نظافت فردى، اجتماعی و محیطی

زائر اربعین حسینى بر اساس آموزه‌های دینی، بهداشت فردى و اجتماعی، محیطی و پیرامونی را رعایت کرده و دیگران را نیز به رعایت آن سفارش می‌کند و با توجه به کثرت جمعیت و محدودیت خدمات بهداشتى؛ از هرگونه اقدامى که موجب آلودگى محیط پیرامون در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی شود پرهیز می‌کند.

 

  1. رعایت قانون

زائر اربعین حسینى در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به قانون احترام گذاشته و رعایت قانون و توصیه‌های ایمنی و امنیتی را بر خود لازم دانسته و خود و دیگران را از دردسرهای ناخواسته حفظ می‌کند.

 

 

برای دانلود فایل مقاله بالا بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منشور_اخلاقى_راهپیمایی_ارﺑﻌﻴﻦ_حسینی

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

1 Comment

  1. طاهره مزدک

    نه به بی عدالتی وظلم حاکمان زمان منش امام حسین بود و کسانی که پاک ومبرا بودند از اختلاس وحق الناس اورا همراهی کردند وامروز عاشقان راهش او را و شجاعت و نه گفتنش را میستایند و کسانی که دوستی با دنیا و مقام ومنصب ورشوه و…… بودند اورا همراهی نکردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *