19 دی قیام حوزه علمیه و مردم ولایت مدار قم

به مناسبت شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی، مردم متدین ایران اسلامی، مجالس یادبود باشکوهی در سراسر کشور به‌پا کردند. برپایی مجالس یادبود؛ محبوبیت و مقبولیت امام خمینی را به دنبال داشت و به نوعی مبارزه گسترده علیه رژیم منحوس پهلوی به حساب می‌آمد.

از این رو رژیم منحوس پهلوی برای این که به خیال واهی خود از محبوبیت و مقبولیت امام خمینی بکاهد؛ اقدام به انتشار مقاله‌ای موهن بنام ایران و استعمار سرخ و سیاه کرد که منجر به اعتراض علما و روحانیون و مردم شریف قم گردید.

قیام 19 دی‌ماه 1356 حوزه علمیه و مردم قم شروع نهضتی بود برای پیروزی انقلاب اسلامی.


به مناسبت شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی، فرزند برومند حضرت امام خمینی رحمت الله علیه به دست رژیم بعث عراق در اول آبان 1356 ؛ مردم متدین ایران اسلامی، مجالس یادبود باشکوهی در سراسر کشور به‌پا کردند. برپایی مجالس یادبود برای این عالم وارسته؛ محبوبیت و مقبولیت امام خمینی را به دنبال داشت و به نوعی مبارزه گسترده علیه رژیم منحوس پهلوی به حساب می‌آمد.

 

از این رو رژیم منحوس پهلوی برای این که به خیال واهی خود از محبوبیت و مقبولیت امام خمینی بکاهد، جواب دندان شکن به برگزارکنندگان مراسم بدهد و از تکرار چنین برنامه‌هایی جلوگیری نماید و از طرف دیگر پایه‌های نظام شاهنشاهی را محکم کند؛ اقدام به انتشار مقاله‌ای موهن بنام ایران و استعمار سرخ و سیاه کرد.

 

مقاله با هدف مخدوش کردن چهره رهبری نهضت؛ به ساحت مرجع عالی قدر جهان تشیع، توهین کرده و بعضی از ارزش‌های دینی را کهنه پرستی و ارتجاع خوانده، و قیام مردم متدین ایران اسلامی را در 15 خرداد 1342، توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی کرده بود.

 

با انتشار مقاله اهانت آمیز، اولین واکنش‌ها توسط روحانیون، علما و مردم شریف شهر قم، نشان داده شد. مدرسین حوزه علمیه قم، دروس حوزه را تعطیل کرده و طلاب و روحانیون در منازل مراجع اجتماع کردند و تعدادی از علما و مراجع قم؛ به حمایت از امام و محکومیت اهانت به ساحت ایشان به سخنرانی پرداختند.

 

بازاریان و کسبه قم با مشاهده حرکت حوزه علمیه در 19 دی 1356، مغازه‌های خود را تعطیل کرده و همراه اقشار مختلف مردم و روحانیون، در حمایت از مرجع عالی قدر جهان تشیع و به اعتراض از رژیم، در یک راهپیمایی عظیم شرکت نمودند.

 

راهپیمایی لحظه به لحظه خروشان‌تر و اعتراض مردم شدیدتر می‌شد گویی همه قم به خروش آمده بود و هیچ کس سر از پا نمی‌شناخت. اما از آن طرف نیروهای رژیم که از تهران به کمک نیروهای قم آمده بودند لحظه به لحظه برای حمله به حرکت عظیم مردم مصمم‌تر و آماده‌تر می‌شدند تا آن‌که از طرف دربار رژیم منحوس پهلوی، دستور شلیک صادر شد و تیراندازی شروع گردید و رژیم دست به کشتار بی‌رحمانه زد و عده زیادی از طلاب و مردم قم را مجروح و یا شهید کرد.

بخشی از نتایج و پیامدهای قیام نوزده دی:

  1. قیام 19 دی اعتقاد مردم به دین و روحانیت را ثابت کرد و برگ زرینی در حمایت مردم از مرجعیت دینی و پشتیبانی از روحانیت اصیل و متعهد بود؛
  2. قیام 19 دی ثابت کرد که رژیم از حرکت مذهبی سیاسی به رهبری روحانیت و در رأس آن، حضرت امام خمینی، بیش از هر حرکت سیاسی دیگر وحشت دارد؛
  3. رژیم از مدت‌ها قبل بر باز بودن فضای سیاسی کشور تأکید داشت و این کشتار بی‌رحمانه، دروغ او را نمایان و او را در این ادعای پوچ رسوا ساخت؛
  4. رژیم با کشتار بی‌رحمانه 19 دی گور خود را کند، چرا که با چهلم شهدای قم، مراسم شهدا در کشور برپاشد و با شهدای بعدی، چهلم‌های پی‌درپی آغاز شد و منجر به سرنگونی رژیم منحوس پهلوی گردید؛
  5. قیام 19 دی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی به حساب می‌آید، چرا که پس از قیام 19 دی امواج نهضت شدت گرفت و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی گردید.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *