احكام روزه ماه رمضان: بخش 2: احکام قبل از ماه رمضان (1)

احکام ماه رمضان: قضای روزه‌

  1. کسی که روزه‌ی قضا یا روزه‌ی واجب دیگر بر عهده اوست می‌تواند روزه‌ی مستحبی بگیرد؟ نه خیر نمی‌تواند.

 

  1. کسی که روزه‌ی قضا بر عهده‌ی اوست اگر بخواهد از ثواب روزه‌ی مستحبی محروم نشود چه باید بکند؟ در روزهایی که روزه‌‌ی آن مستحب است روزه‌ی قضا بگیرد؛ ثواب روزه‌ی مستحبی را هم خواهد برد.

 

  1. روزه‌ی مستحبی را در میان روز، می‌شود افطار کرد؟ بله، مستحب است کسی که روزه مستحبی گرفته، اگر به او تعارف شد افطار کند ولو نزدیک غروب باشد.

 

  1. روزه‌ی قضا را در میان روز، می‌شود افطار کرد؟ اگر برای گرفتن روزه تا ماه رمضان فرصت باشد و وقت تنگ نباشد، روزه قضا را قبل از ظهر مي‌توان افطار کرد اما بعد از ظهر خير.

 

  1. ‌‌باطل‌‌‌‌‌‌‌ ‌كردن روزه قضا بعد از ظهر، چه حکمی دارد؟ ‌‌باطل‌‌‌‌‌‌‌ ‌كردن روزه قضا بعد از ظهر، كفاره دارد و آن سه روز روزه يا اطعام ده نفر فقير است.

 

  1. اگر كسی در تعداد روزه‌ی قضا شك كند چه باید بکند؟ مقدار كمتر را، قضا كند كافی است.

 

  1. اگر از چند ماه رمضان روزه‌ی قضا داشته باشد؛ روزه‌ی کدام ماه رمضان را باید بگیرد؟ در وسعت وقت، قضای روزه‌ی هر ماه رمضان را كه بگیرد مانعی ندارد و اگر وقت تنگ باشد باید قضای روزه‌ی ماه رمضان آخر را بگیرد.

 

  1. اگر کسی موفق نشد قضای روزه‌ی ماه رمضان را تا سال آینده بگیرد تکلیف چیست؟ ضمن این كه قضای روزه بر عهده او باقیست، باید برای هر روز یك مد طعام كفاره بدهد.

 

  1. کسی که قضای روزه‌ی ماه رمضان را تا سال بعد نگرفته، اگر کفاره پرداخت نماید، آیا روزه‌ی آن روز از او ساقط می‌شود یا آن که روزه‌ی آن روز را باید بگیرد؟ نه خیر روزه ساقط نمی‌شود، ضمن این كه کفاره باید پرداخت نماید؛ قضای روزه‌ی آن روز را هم باید بگیرد.

 

  1. آیا کفاره جای روزه‌ی قضا را می‌گیرد؟ نه خیر، هیچ کفاره‌ای جای قضای روزه را نمی‌گیرد.

 

  1. اگر کسی قضای روزه‌ی ماه رمضان را تا چند سال بعد نتوانست بگیرد، چند کفاره بر گردن اوست؟ پرداخت یک بار کفاره برای روزه‌ی قضا کافی است و تکرار نمی‌شود و اگر سال بعدی هم موفق به گرفتن روزه نشود؛ کفاره ندارد.

 

  1. اگر كسی به واسطه‌ی مریضی نتواند روزه بگیرد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد طول كشد، تکلیف او چیست؟ قضای روزه‌هایی كه بیمار بوده بر او واجب نیست اما باید برای هر روز یك مد طعام كفاره بدهد.

 

  1. كسی كه مى‏خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، اگر تا اذان صبح جنب بماند حکمش چیست؟ كسى كه مى‏خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روى عمد نباشد، روزه او باطل است.

 

  1. اگر کسی در غیر از ماه رمضان، تا اذان صبح بر جنابت باقی بماند آیا آن روز می‌تواند روزه قضا بگیرد؟ نه خیر نمی‌تواند روزه بگیرد.

 

  1. کسی که روزه قضا گرفته است، اگر در بین روز بخوابد و جنب شود، روزه او چه حکمی دارد؟ روزه او صحیح است.

 

  1. كسی كه تا اذان صبح جنب بماند، مى‏تواند روزه مستحبی بگیرد؟ می‌تواند روزه بگیرد و روزه او صحیح است.

 

 

برای مطالعه دیگر احكام روزه ماه رمضان اینجا کلیک نمایید

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *