خطبه شعبانیه و ماه مبارک رمضان: مقدمه

به مناسبت ماه مبارک رمضان / خطبه شعبانیه یکی از خطبه‌های پیامبر گرامی اسلام است که در آستانه ماه مبارک رمضان بیان فرمودند تا ما بهتر و بیشتر با ماه مبارک رمضان و با فضایل و برکات و با آداب و اعمال آن آشنا شویم.

 

خطبه شعبانیه دارای چند بخش است

بخش اول: فضائل ماه مبارک رمضان

بخش دوم: برکات ماه مبارک رمضان

بخش سوم: آداب ماه مبارک رمضان

بخش چهارم: راه‌های ویژه و میانبر ماه مبارک رمضان


أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ

ماه مبارک رمضان:

بهترین زمان برای خودسازی و تهذیب نفس؛

بهترین شرائط برای افزایش بعد معنوی؛

بهترین موقعیت برای ارتباط با خالق هستی ؛

بهترین شرائط برای انس با قرآن، نماز و مناجات با حضرت حق ؛

و مناسب‌ترین زمان برای درخواست از خداوند تبارک و تعالی است.

 

برای بهره مندی بهتر و بیشتر از ماه مبارک رمضان، باید موقعیت پیش آمده را صحیح بشناسیم و نسبت به این ماه مبارک شناخت و معرفت کافی پیدا کنیم. شناخت از آن جهت ضروری است؛ که مقدمه ایمان و عمل است. تا انسان شناخت به حقیقت چیزی پی نبرد، ایمان واقعی به آن چیز پیدا نخواهد کرد و عمل صحیح برای او امکان پذیر نخواهد شد.

 

از آنجائی که انسان دارای اراده و اختیار است، ناگزیر از انتخاب است و انتخاب صحیح، به شناخت عمیق بستگی دارد؛

از آن جائی که انسان مورد امتحان و آزمایش قرار می‌گیرد، لازم است نسبت به مواد امتحان، شناخت داشته باشد؛

و از آن جائی که انسان وظایف و تکالیفی دارد؛ برای انجام صحیح وظایف، باید نسبت به تکالیف خود شناخت پیدا کند چرا که عمل صحیح، فرع شناخت است. هر چه وظیفه عمیق‌تر، کامل‌تر و دقیق‌تر شناخته شود، وظیفه اصولی‌تر، صحیح‌تر عمل خواهد شد. شناخت ناقص نمی‌تواند عمل صحیح و کامل را همراه داشته باشد.

 

از این روست که خداوند اولین موهبتی که پس از آفرینش به انسان ارزانی کرده ابزار شناخت است: إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا؛ ما انسان را از نطفه مختلطى آفریدیم و او را مى ‏آزماییم بدین جهت او را شنوا و بینا قرار دادیم و همان گونه که اولین آیات نازل شده بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام سخن از علم و دانش است: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ . خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ . اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ . الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ . عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یعْلَمْ؛ بخوان به نام پروردگارت كه جهان را آفرید، خدایى كه انسان را از خون بسته آفرید، بخوان که خداوند بزرگوارتر و گرامی‌تر است، خدایى كه نوشتن را به وسیله قلم یاد داد و به آدمى آنچه را كه نمى‌دانست، آموخت.

 

البته وقتی سخن از شناخت است منظور شناخت شناسنامه‌ای نیست بلکه منظور شناخت معرفتی و بصیرتی است شناختی که از من خوطب به، یعنی پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت دریافت شود.

 

شناخت و معرفت صحیح، بهره مندی از ماه مبارک رمضان را افزایش می‌دهد و به انسان کمک می‌کند تا وظیفه‌اش را نسبت به ماه مبارک رمضان صحیح و کامل انجام دهد و بر ابعاد معنوی خود بیفزاید و رستگار شود.

 

خطبه شعبانیه یکی از خطبه‌های پیامبر گرامی اسلام است که در آستانه ماه مبارک رمضان بیان فرمودند تا ما بهتر و بیشتر با ماه مبارک رمضان و با فضایل و برکات و با آداب و اعمال آن آشنا شویم. حضرت امیر علیه‌السلام روایت می‌کند که پیامبر گرامی اسلام در یکی از روزهای پایانی ماه شعبان در باره ماه مبارک رمضان خطبه‌ای بیان فرمودند.

 

این خطبه دارای چند بخش است

بخش اول: فضائل ماه مبارک رمضان

بخش دوم: برکات ماه مبارک رمضان

بخش سوم: آداب ماه مبارک رمضان

بخش چهارم: راه‌های ویژه و میانبر ماه مبارک رمضان

متن و ترجمه و شرح مختصر فرازهای این خطبه در روزهای آینده به ترتیب ارائه می‌گردد ان‌شاءالله.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *