خطبه شعبانیه: بخش دوم: برکات ماه مبارک رمضان

به مناسبت ماه مبارک رمضان / خداوند تبارک و تعالی با نزول برکاتش در ماه مبارک رمضان، بندگان خود را مورد تکریم قرار داده است.

خداوند تبارک و تعالی

با ضيافت و مهمانی

با نزول برکت، رحمت و مغفرت

با پذيرش اعمال

با استجابت دعا

با باز کردن درب‌های بهشت

با بستن درب‌های جهنم

با به بند کشیدن شیطان

نَفَس‌ها را تسبیح

و خواب را عبادت قرار دادن

بندگانش را تکریم کرده است.


خداوند تبارک و تعالی با نزول برکات در ماه مبارک رمضان، بندگان خود را تکریم کرده است که در این نوشتار به بخشی از آن برکات و تکریم‌ها اشاره می‌شود.

 

  1. استقبال: یکی از برکات ماه مبارک رمضان که خداوند تبارک و تعالی به وسیله آن بندگانش را تکریم کرده است؛ استقبال ماه رمضان از بندگان است، خداوند تبارک و تعالی، ماه مبارک رمضان را به استقبال بندگان فرستاد و از این طریق بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ: ‌ای مردم به درستی که ماه خدا به استقبال شما آمده است. تعبیر حلول ماه مبارک رمضان به استقبال، احترام همراه با تکریم است.

 

  1. استقبال با برکت، رحمت و مغفرت: یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان، که خداوند تبارک و تعالی با نزول برکاتش، بندگان را تکریم کرده است، این است که ماه مبارک رمضان دست خالی به استقبال بندگان نیامده است، بلکه با دست پر و با هدایای بی‌نظیرِ “برکت”، “مغفرت” و “رحمت”، به استقبال آمده است و از این طریق، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ: ‌ای مردم به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به استقبال شما آمده است. همه انسان‌ها برای زندگی شرافتمند در دنیا و برای زندگی سعادتمند در آخرت به “برکت”، “مغفرت” و “رحمت”، نیاز دارند.

 

  1. ضيافت الهی: یکی از برکات ماه مبارک رمضان، ضيافت الهی است، خداوند تبارک و تعالی، بندگان را در ماه مبارک رمضان به یک مهمانی بزرگ و به یک ضیافت الهی دعوت نموده و با نزول برکاتش، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سَلَّم در خطبه شعبانیه می‌فرماید: دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ؛ در ماه مبارک رمضان به ضیافت خداوند تبارک و تعالی دعوت شده‌اید. این که مقصود از ضيافت الهي چيست؟ مگر همه و هميشه ميهمان خدا نيستيم پس چرا ماه رمضان را ماه مهمانی گفته‌اند؟ یا این چه مهمانی است كه خوردن و آشاميدن در آن ممنوع است؟ یا اين مهماني چه خصوصياتی دارد؟ یا چگونه برای اين مهمانی آماده شويم؟ یا آداب مهماني چيست؟ این‌ها مطالب مهمی است که در بخش اول كتاب شَهرُ اللهِ فِى الکِتابِ و السُنّةِ به صورت مفصل بیان شده است اما خلاصه آن این است که ضیافت فقط مادی نیست و فقط به خوردن و آشامیدن نیست، بلکه با اخلاق پسندیده، با استقبال شایسته، با برنامه شاد و مفرح، با احترام فائقه با هدایای معنوی می‌شود از دیگران پذیرائی کرد کما این که مهمانی به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد و چون ما برای ابدیت خلق شده‌ایم و هر گاه در طول مسیر حیات مادی و ابدی از ما پذیرائی شود، ما را مهمان کرده‌اند و خداوند تبارک و تعالی در این ماه مبارک رمضان، بهترین پذیرائی را که برای ابدیت لازم است، در این ضيافت فراهم کرده است. آری ما همیشه مهمان خان گسترده پروردگار عالم هستیم اما به آن بی‌توجه و از آن غافلیم، و خداوند تبارک و تعالی با مراتب معنوی روزه، ما را به مهمانی دعوت کرد تا از بی‌توجهی و غفلت به دراییم.

  1. تکریم بندگان: یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان، تکریم بندگان است، خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان با نزول برکاتش، به عناوین مختلف، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: وَ جُعِلتُم فيهِ مِن أهلِ كَرامَةِ اللَّهِ: در این ماه خداوند ما را مورد تکریم قرار داده و از اهل کرامت الله به حساب آورده است.

 

  1. نَفَس‌ها تسبیح: یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان که به وسیله آن بندگان را تکریم کرده است، این است که همه نَفَس‌های روزه داران را تسبیح به حساب ‌آورده است. هر نَفَسی در عالم تکوین تسبیح است اما در عالم تشریع هر نَفَسی تسبیح نیست، اما خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان بر بندگان منت نهاده و عالم تشریع را همانند عالم تکوین قرار داده است و همه نَفَس‌های روزه داران را تسبیح به حساب ‌آورده و از این طریق، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: أَنْفَاسُکُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ؛ نَفَس‌های شما، در ماه مبارک رمضان، تسبیح به حساب می‌آید.

 

  1. خواب عبادت: یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان که به وسیله آن بندگان را تکریم کرده است، این است که خداوند تبارک و تعالی، خواب روزه داران را به عنوان عبادت قبول می‌کند. عمل اختیاری را ارزش‌گذاری می‌کنند اما عمل غیر اختیاری ارزش‌گذاری نمی‌شود و با آن که خواب عمل غیر اختیاری است لکن خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان بر روزه داران منت نهاده وعمل غیر اختیاری آنان را ارزش داده است و خواب روزه داران را، عبادت به حساب ‌آورده و از این طریق، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: وَ نَوْمُکُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ؛ خواب شما، در ماه مبارک رمضان، عبادت به حساب می‌آید.

 

  1. پذيرش اعمال: یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان که به وسیله آن بندگان را تکریم کرده است، این است که خداوند تبارک و تعالی همه‌ی اعمال روزه داران را درهم قبول می‌کند. هر عمل نیکی شرائط قبول شدن را ندارد، یکی از شرائط قبولی اَعمال، تقوا است: إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ اما خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان بر بندگان منت نهاده و همه اعمال روزه داران را درهم قبول می‌کند و از این طریق، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: عَمَلُکُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ؛ عمل شما، در ماه مبارک رمضان، مورد قبول درگاه خداوند تبارک و تعالی قرار می‌گیرد.

 

  1. استجابت دعا: یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان که به وسیله آن بندگان را تکریم کرده است، این است که خداوند تبارک و تعالی همه‌ی دعاهای روزه داران را قبول می‌کند. هر دعائی شرائط پذیرش و پاسخ دادن را ندارد اما خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان بر بندگان منت نهاده و همه دعاهای روزه داران را، می‌پذیرد و پاسخ شایسته و در شأن به آن‌ها عطا می‌کند و از این طریق، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: دُعَاؤُکُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ؛ دعاهای شما، در ماه مبارک رمضان، مورد استجابت خداوند تبارک و تعالی قرار می‌گیرد.  

 

  1. باز کردن درب‌های بهشت: یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان که به وسیله آن بندگان را تکریم کرده است، این است که خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان درهای بهشت را به روی روزه داران باز می‌کند و آن به این معنا است که خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان بر بندگان منت نهاده و برای راحت رسیدن به بهشت، همه اسباب توفیق و همه راه‌های فلاح و رستگاري را فراهم کرده و بر سر راه روزه داران قرار داده است تا بندگان به هر بهانه‌ای، راحت وارد بهشت شوند و از این طریق، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِى هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ؛ درهای بهشت در ماه مبارک رمضان همواره برای ورود بندگان به بهشت باز است.

 

  1. بستن درب‌های جهنم: یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان که به وسیله آن بندگان را تکریم کرده است، این است که خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان درهای دوزخ را به روی روزه داران می‌بندد و آن به این معنا است که خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان بر بندگان منت نهاده و ابزار انحراف و راه‌های شقاوت و بدبختی را مسدود کرده و از این طریق، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: أَبْوَابَ النِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ؛ درهای دوزخ در ماه مبارک رمضان همواره برای ورود بندگان بسته است.

 

  1. به بند کشیدن شیطان: یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان که به وسیله آن بندگان را تکریم کرده است، این است که خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان، شیطان را به بند می‌کشد و آن به این معنا است که خداوند تبارک و تعالی در ماه مبارک رمضان بر بندگانن منت نهاده و ابزار تسلط شیطان بر روزه داران را از شیطان می‎‌گیرد و شیطان توان فریب‌ مؤمنان را از دست می‌دهد و از این طریق، بندگان را تکریم کرده است، پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: وَالشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ؛ در ماه مبارک رمضان، برای راحتی روزه داران، شیطان به بند گشیده می‌شود.

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *